Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec monopolu Eurostar. Virgin Trains wejdzie na trasę przez tunel pod kanałem La Manche

inforail
31.10.2025 08:30
0 Komentarzy

Po blisko 30 latach Eurostar traci monopol na obsługę pasażerskich przewozów kolejowych przez tunel pod kanałem La Manche.

Brytyjski regulator kolejowy Office of Rail and Road (ORR) ogłosił, że wydał zgodę firmie Virgin Trains na korzystanie z lokomotywowni Temple Mills we wschodnim Londynie – jedynego w Wielkiej Brytanii zaplecza technicznego przystosowanego do obsługi pociągów dużych prędkości kursujących linią High Speed 1.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy Virgin Trains planuje rozpocząć obsługę pasażerskich połączeń przez tunel pod kanałem La Manche?
  2. Jakie znaczenie ma decyzja brytyjskiego regulatora ORR o dopuszczeniu Virgin Trains do korzystania z lokomotywowni Temple Mills?
  3. Jakie trasy i miasta planuje obsługiwać Virgin Trains po uruchomieniu swoich połączeń w 2030 roku?

Decyzja, która kończy 30-letni monopol

To przełomowa decyzja, która otwiera drogę do wejścia nowego przewoźnika na rynek przewozów przez tunel łączący Wielką Brytanię z kontynentem.

Od otwarcia tunelu w 1994 roku Eurostar był jedynym operatorem pasażerskich połączeń kolejowych przez kanał La Manche. Jego pociągi łączą Londyn St. Pancras International z Paryżem (Gare du Nord), Brukselą (Brussels-Midi) i Amsterdamem (Centraal).

Wniosek o dopuszczenie do korzystania z lokomotywowni złożyły cztery firmy, jednak ORR zaakceptował tylko aplikację Virgin Trains, odrzucając trzy pozostałe. Zgoda ta była kluczowym warunkiem dla przyszłego uruchomienia połączeń.

Pociąg Virgin Trains
Pociąg Virgin Trains

Virgin Trains ruszy w 2030 roku

Przewoźnik należący do konglomeratu Virgin Group, założonego przez Richarda Bransona, planuje rozpocząć kursy przez tunel w 2030 roku. Początkowo pociągi mają kursować dokładnie na tych samych trasach co Eurostar — z Londynu do Paryża, Brukseli i Amsterdamu.

W kolejnych etapach Virgin Trains zamierza rozszerzyć siatkę połączeń o inne miasta w Europie kontynentalnej, w tym we Francji, Niemczech i Szwajcarii. Przewoźnik zapowiada, że zaoferuje konkurencyjne ceny biletów, wysoki standard obsługi oraz nowe udogodnienia dla pasażerów.

Richard Branson: „Czas zakończyć monopol”

Założyciel Virgin Group z entuzjazmem przyjął decyzję ORR, podkreślając jej znaczenie dla pasażerów i rynku kolejowego.
Decyzja ORR jest dobra dla konsumentów. Nadszedł czas, aby zakończyć ten 30-letni monopol i wprowadzić odrobinę magii Virgin na trasę przez kanał La Manche – powiedział Richard Branson.

Jak wskazują eksperci, dopuszczenie drugiego przewoźnika do infrastruktury High Speed 1 to krok w kierunku liberalizacji europejskiego rynku kolejowego, który ma przynieść pasażerom większy wybór, niższe ceny i lepszą jakość usług.

Konkurencja na europejskich torach

Wejście Virgin Trains na trasę przez kanał La Manche to kolejny etap rosnącej konkurencji w europejskim segmencie kolei dużych prędkości. W ostatnich latach liberalizacja rynku doprowadziła do pojawienia się nowych przewoźników w Hiszpanii, Włoszech czy Francji.

Jeśli Virgin Trains uzyska wszystkie wymagane pozwolenia, pierwsze pociągi nowego operatora mają ruszyć za pięć lat, otwierając nowy rozdział w historii połączeń kolejowych między Wielką Brytanią a kontynentem.

Komentarze