Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Paulina Matysiak: Jedna para połączeń RegioJet spowodowała obniżkę w PKP Intercity

inforail
28.10.2025 17:30
0 Komentarzy

Podczas XI Kongresu Rozwoju Transportu posłanka Paulina Matysiak zwróciła uwagę na rosnącą popularność kolei w Polsce. Jak podkreśliła, coraz więcej pasażerów świadomie wybiera pociągi jako ekologiczny i wygodny środek transportu, co pokazuje, że kolej ma ogromny potencjał rozwojowy.

Jej zdaniem to odpowiedni moment, by przyspieszyć inwestycje w infrastrukturę i rozwijać system kolei dużych prędkości.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów może przynieść rozwój kolei dużych prędkości w Polsce, o którym mówiła posłanka Paulina Matysiak?
  2. Dlaczego zdaniem posłanki konkurencja między przewoźnikami jest kluczowa dla rozwoju polskiej kolei?
  3. W jaki sposób inwestycje w regionalne połączenia kolejowe mogą wpłynąć na rozwój mniejszych miejscowości i wyrównywanie szans w kraju?

Kolej dużych prędkości jako alternatywa dla dróg i lotnictwa

Zdaniem posłanki rozwój kolei dużych prędkości (KDP) może stać się realną konkurencją dla sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz połączeń lotniczych w ruchu krajowym. Szybkie połączenia między największymi polskimi miastami mają szansę skrócić czas podróży i zachęcić kierowców do przesiadki do pociągów.

To będzie realny „challenger”, z którego pasażerowie będą mogli chętnie korzystać – podkreśliła Matysiak, wskazując, że kolej powinna odgrywać większą rolę w krajowym systemie transportowym.

Polska kolej na europejskich torach

W swojej wypowiedzi posłanka zaznaczyła, że rozbudowa sieci kolejowej w Polsce otwiera nowe możliwości w zakresie międzynarodowych połączeń pasażerskich. Nowe inwestycje w infrastrukturę i modernizacja linii kolejowych pozwolą polskim przewoźnikom coraz częściej kursować poza granice kraju.

Nie powinniśmy ograniczać się tylko do Polski. Mamy potencjał, by rozwijać połączenia międzynarodowe i konkurować na rynku europejskim – powiedziała parlamentarzystka.

Konkurencja na torach motorem rozwoju

Matysiak odniosła się również do kwestii konkurencji na rynku kolejowym, przywołując raport fundacji ProPolis, który wskazywał na pozytywny wpływ rywalizacji między przewoźnikami na ceny i jakość usług.

Posłanka jako przykład podała wejście czeskiego przewoźnika RegioJet na trasę Warszawa–Międzygrod, które już po uruchomieniu jednej pary połączeń doprowadziło do obniżenia cen biletów w pociągach Intercity.

Wystarczyła jedna para połączeń, by przewoźnik krajowy zareagował obniżką cen komercyjnych pociągów – zauważyła.

Zdaniem Matysiak większa konkurencja przełoży się na lepszą ofertę i bardziej elastyczny system połączeń, z którego skorzystają przede wszystkim pasażerowie.

Pociąg RegioJet
Pociąg RegioJet

Pasażer w centrum systemu kolejowego

W dalszej części wystąpienia posłanka zwróciła uwagę, że rozwój kolei nie może ograniczać się jedynie do obsługi pasażerów biznesowych. Podkreśliła, że system transportowy powinien odpowiadać również na potrzeby codziennych użytkowników – osób dojeżdżających do pracy, szkół czy urzędów.

Nie możemy odrywać się od rzeczywistości i potrzeb zwykłych ludzi. To dla nich budujemy nowoczesny system kolejowy – mówiła.

Jak dodała, inwestycje w tabor i infrastrukturę mają sens tylko wtedy, gdy są projektowane z myślą o komforcie wszystkich pasażerów, a nie wyłącznie wybranych grup.

Centralny Port Komunikacyjny i równomierny rozwój sieci

Matysiak odniosła się także do planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), zwracając uwagę, że w debacie publicznej zbyt wiele uwagi poświęca się tzw. „Ygrekowi” – głównemu korytarzowi KDP – przy jednoczesnym pomijaniu innych planowanych tras.

Trzeba pamiętać o mniejszych miejscowościach. Dla wielu z nich nowe połączenia to kwestia być albo nie być – ostrzegła.

Zdaniem posłanki nie można dopuścić do tego, by inwestycje infrastrukturalne koncentrowały się tylko wokół największych miast. Równomierny rozwój sieci kolejowej w całym kraju jest niezbędny, by zapewnić mieszkańcom mniejszych ośrodków lepszy dostęp do pracy, edukacji i usług.

Kolej jako narzędzie rozwoju regionalnego

Paulina Matysiak zwróciła uwagę, że dobrze zaplanowana siatka połączeń kolejowych może przyczynić się do wyrównywania szans rozwojowych w regionach. Nowoczesna, szybka i dostępna kolej umożliwia mieszkańcom mniejszych miast znalezienie pracy w większych ośrodkach bez konieczności przeprowadzki.

Dobrze zaplanowana sieć połączeń daje szansę na godne życie w różnych częściach kraju. Pozwala pracować i rozwijać się, nie opuszczając rodzinnej miejscowości – podsumowała.

Wystąpienie Pauliny Matysiak podczas XI Kongresu Rozwoju Transportu było apelem o zrównoważony rozwój kolei w Polsce. Posłanka wskazała, że przyszłość transportu powinna opierać się na trzech filarach: inwestycjach w kolej dużych prędkości, otwarciu rynku dla nowych przewoźników i wsparciu połączeń regionalnych.

Jej zdaniem tylko taka strategia pozwoli stworzyć nowoczesny, konkurencyjny i dostępny system transportu publicznego, który sprosta oczekiwaniom zarówno pasażerów biznesowych, jak i codziennych użytkowników kolei.

Komentarze