PKM Katowice z dwoma kontraktami dla podwykonawców na obsługę linii
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach rozstrzygnęło dwa przetargi, które dotyczą podwykonawstwa na obsługę linii GZM Transport.
O wcześniejszym podobnym, rozstrzygniętym już postępowaniu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. W obu najnowszych zamówieniach umowy z wykonawcami zostaną zawarte na okres 12 miesięcy. W grze jest jeszcze jeden kontrakt – o którym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
Oto 3 proste pytania do tekstu o przetargach PKM Katowice:
- Jakie firmy złożyły oferty w obu przetargach PKM Katowice i które z nich zostały wybrane jako najkorzystniejsze?
- Jakie wymagania techniczne musiały spełniać autobusy oferowane w ramach obu postępowań?
- Na jaki okres zostaną zawarte umowy z wykonawcami wyłonionymi w tych przetargach?
Roczny kontrakt
PKM Katowice szukało firm do świadczenia usług autobusowego transportu publicznego na liniach komunikacji miejskiej ZTM w Katowicach wskazanych przez zamawiającego w dwóch przetargach. Chodziło o operatora z autobusami i kierowcami. Kierowcy ci nie mogą być zatrudnieni na stanowisku kierowcy u zamawiającego. Do przejechania będzie łącznie:
- w ramach przetargu nr 1 – 473 000 wzkm,
- w ramach przetargu nr 2 – 491 000 wzkm.
Podana wielkość zapotrzebowania zamawiającego w czasie trwania umowy może ulec zwiększeniu bądź zmniejszeniu maksymalnie o 20%.
Wymagane autobusy
W ramach przetargu nr 1 – do przewozów wykonawca ma skierować pięć autobusów kategorii MAXI, nie starszych niż z 2022 roku. Będą to pojazdy niskopodłogowe na całej długości pojazdu przeznaczonej do stania pasażerów. Maksymalna wysokość wejścia na progu każdych drzwi ma wynosić 320 mm od poziomu jezdni. Zamawiający dopuszcza pojazdy z napędem konwencjonalnym spełniającym normę Euro 6 lub wyższą lub z napędem alternatywnym. Wymiana pasażerów odbywać się będzie przez troje drzwi w układzie: 1-2-2 lub 2-2-2 lub 2-2-1.
Wymogiem jest klimatyzacja przedziału pasażerskiego, a także co najmniej 3 porty USB oraz bezprzewodowy Internet. Ponadto, wszystkie autobusy muszą być wyposażone w system monitoringu rejestrujący obraz w pojazdach. Zamawiający wymaga również zamontowania urządzenia uniemożliwiającego uruchomienie silnika przez kierowcę znajdującego się pod wpływem alkoholu.
W ramach przetargu nr 2 – wykonawca musi posiadać pięć autobusów kategorii MAXI, nie starszych niż z 2021 roku. W pozostałym zakresie, wymogi są analogiczne jak w przypadku przetargu nr 1.
Rozstrzygnięcia przetargów
W przetargu nr 1, PKM otrzymał oferty od dwóch podmiotów:
- konsorcjum firm: PKS Południe sp. z o.o. i LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar Spółka Jawna – cena 4.750.812,00 PLN brutto,
- Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie sp. z o.o. – cena 5.333.169,60 PLN brutto.
Kwota jaką PKM zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia wynosi 4.750.812,00 PLN brutto. Oferta konsorcjum PKS Południe i Lazar w punkt wstrzeliła się w budżet zamawiającego.
1 października 2025 r. PKM Katowice poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty. Wybrano propozycję od konsorcjum PKS Południe i Lazar.
Przechodzimy do przetargu 2, w którym oferty położyli:
- Transgór S.A. – cena 4.867.970,40 PLN brutto,
- Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie sp. z o.o. – cena 5.217.955,20 PLN brutto,
- konsorcjum firm: IREX KOM sp. z o.o., IREX TRANS sp. z o.o. – cena 5.658.087,60 PLN brutto.
W tym przypadku, zamawiający miał przygotowaną sumę 4.931.604,00 PLN brutto. Jedyną ofertą, która zmieściła się w tej sumie była propozycja od Transgór.
14 października 2025 r. śląski przewoźnik poinformował, że jako najkorzystniejszą uznał ofertę właśnie od firmy Transgór.
Przetargi znajdują się na stronie: https://platformazakupowa.pl/pn/pkm.katowice/proceedings












Komentarze