Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kamil Świętoń nowym Rzecznikiem Praw Pasażera Kolei

inforail
12.10.2025 16:30
0 Komentarzy

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, dr inż. Ignacy Góra, powołał Kamila Świętonia na stanowisko Rzecznika Praw Pasażera Kolei (RPPK).

Nowy rzecznik będzie pełnił funkcję przez pięć lat, a jego głównym zadaniem będzie polubowne rozwiązywanie sporów między pasażerami a przedsiębiorstwami kolejowymi.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie doświadczenie zawodowe posiada nowy Rzecznik Praw Pasażera Kolei, Kamil Świętoń?
  2. W jakich sytuacjach pasażerowie mogą zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pasażera Kolei?
  3. Jakie rodzaje spraw najczęściej trafiają do postępowań polubownych prowadzonych przez Rzecznika?

Doświadczony prawnik z wieloletnią praktyką w UTK

Kamil Świętoń objął stanowisko 6 października 2025 roku. Jest prawnikiem, absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Z Urzędem Transportu Kolejowego związany jest od ponad dekady – w ostatnich sześciu latach kierował wydziałem odpowiedzialnym za prawa pasażerów i przewozy pasażerskie. Wcześniej również pracował w branży kolejowej, zdobywając doświadczenie w zakresie funkcjonowania rynku przewozów pasażerskich.

W swojej dotychczasowej pracy Świętoń był zaangażowany w projekty dotyczące poprawy dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami oraz pasażerów o szczególnych potrzebach. Prywatnie interesuje się nowymi technologiami i koleją, a w wolnym czasie wybiera górskie wędrówki.

Rzecznik Praw Pasażera Kolei
Rzecznik Praw Pasażera Kolei/foto: UTK

Niezależna instytucja wspierająca pasażerów

Rzecznik Praw Pasażera Kolei działa przy Prezesie UTK, jednak w prowadzonych sprawach jest niezależny od organu regulacyjnego. Instytucja ta została powołana po raz pierwszy w 2017 roku. Jej zadaniem jest prowadzenie postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów, wynikających z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym, a także w kwestiach dotyczących usług świadczonych przez przewoźników, zarządców infrastruktury czy właścicieli dworców.

Postępowania prowadzone przez Rzecznika należą do tzw. alternatywnych metod rozstrzygania sporów (ADR). Są one bezpłatne dla pasażera, dobrowolne i nie wymagają udziału sądu. Ich zasady określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 25 kwietnia 2017 r.

Pomoc w sporach z przewoźnikami

Do Rzecznika można zwrócić się w sytuacji, gdy pasażer złożył reklamację do przewoźnika, lecz nie uzyskał satysfakcjonującej odpowiedzi. W 2024 roku wpłynęło 307 wniosków o wszczęcie postępowania polubownego, które dotyczyły głównie:

  • odszkodowań za opóźnienia lub odwołane pociągi,
  • zwrotu należności za niewykorzystane bilety,
  • odwołań od wezwań do zapłaty,
  • rekompensat za obniżony komfort podróży.

Rzecznik Praw Pasażera Kolei angażuje się także w działania edukacyjne, uczestniczy w konferencjach, szkoleniach i akcjach informacyjnych, a także współorganizuje Dzień Pasażera na dworcach w całej Polsce.

Wsparcie dla pasażerów także ze strony Prezesa UTK

Oprócz działań Rzecznika, pasażerowie mogą również kierować skargi do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który ma uprawnienia do interwencji w sprawach indywidualnych i zbiorowych, wszczynania postępowań administracyjnych, nakładania kar finansowych czy zobowiązywania przewoźników do określonych działań.

Powołanie Kamila Świętonia na nowego Rzecznika Praw Pasażera Kolei to ważny krok w umacnianiu ochrony praw pasażerów i dalszym rozwoju kultury obsługi podróżnych w polskim transporcie kolejowym.

Komentarze