17 nowych pociągów międzynarodowych PKP Intercity
PKP Intercity wprowadza największe w swojej historii rozszerzenie oferty połączeń międzynarodowych. Od połowy grudnia 2025 roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy na sezon 2025/2026, na tory wyjedzie aż 17 nowych pociągów kursujących za granicę.
Dzięki temu Polacy będą mogli częściej i wygodniej podróżować do najpopularniejszych europejskich miast, takich jak Praga, Berlin, Wiedeń, Wilno czy Lipsk. Rozszerzenie siatki połączeń obejmie także zupełnie nowe kierunki, w tym połączenia z Ukrainą, Austrią, Czechami, Słowacją i Węgrami.
Kierunek Niemcy
Nowy rozkład jazdy PKP Intercity przewiduje 555 połączeń w sezonie letnim i 527 poza nim. Wśród nich znajdzie się 57 połączeń międzynarodowych – o 17 więcej niż w poprzednim rozkładzie. Zmiany wprowadzone przez przewoźnika mają ułatwić pasażerom planowanie podróży dzięki cyklicznym odjazdom pociągów – co 2 godziny z Warszawy do Berlina, co 4 godziny z Krakowa do Wiednia oraz co 4 godziny do Pragi z Krakowa, Warszawy i Trójmiasta.
PKP Intercity znacząco rozwija ofertę połączeń z Niemcami. Liczba pociągów do tego kraju wzrośnie z 11 do 17. W nowym rozkładzie 2025/2026 Berlin i Warszawa zostaną połączone aż siedmioma parami pociągów kursujących co dwie godziny. Do Berlina będzie można również dotrzeć z Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Zielonej Góry – połączenia w tych relacjach będą odbywać się co 4 godziny.
W ofercie znajdą się także nowe połączenia nocne. Skład IC Ursa połączy Przemyśl z Berlinem przez Rzeszów, Dębicę, Tarnów, Kraków, Katowice, Opole, Wrocław i Poznań. Druga grupa wagonów tego pociągu będzie kursować także z Chełma, Lublina, Warszawy, Łodzi, Sieradza i Kalisza.
Od połowy grudnia na tory wyjadą pociągi do Lipska, które przekroczą granicę przez nieczynne od 2007 roku przejście Węgliniec – Horka. Będzie to przywrócenie historycznego szlaku kolejowego do codziennego ruchu pasażerskiego. Połączenia do Lipska będą realizowane przez Wrocław i Kraków. Składy IC Chełmoński (Kraków – Świnoujście, teraz pod nazwą IC Saxonia) oraz IC Wyczółkowski (Przemyśl – Świnoujście) zyskają nową grupę wagonów do Lipska. Pociągi te zatrzymają się m.in. w Rzeszowie, Dębicy, Tarnowie, Krakowie, Katowicach, Opolu i Wrocławiu.
Nowością będzie także pociąg IC Carpatia, który zapewni bezpośredni dojazd z Polski do Monachium, Wiednia, Salzburga, Pragi, Bratysławy i Budapesztu, łącząc Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację i Węgry w jednej trasie.
Kierunek Austria
W rozkładzie 2025/2026 PKP Intercity wprowadzi nowe połączenie IC Prater, które połączy Kraków Główny z Wiedniem. Pociąg pojedzie m.in. przez Trzebinię, Oświęcim i Czechowice-Dziedzice, kierując się w stronę granicy czeskiej. Na jego trasie znajdą się również Bohumin i Ostrava. Oznacza to 4 pary pociągów dziennie na trasie Kraków–Wiedeń.
Nowe połączenie IC Danubius wydłuży trasę z Poznania i Wrocławia do Wiednia, umożliwiając pasażerom z zachodniej Polski bezpośredni dojazd do stolicy Austrii. W składzie znajdą się także wagony jadące do Krakowa. Pociąg IC Porta Moravica (relacja Graz – Kraków) zyska nową grupę wagonów jadących do Wrocławia, co jeszcze lepiej połączy Dolny Śląsk z Austrią. Na trasie znajdą się takie miasta jak Ostrava, Bohumin, Racibórz, Kędzierzyn-Koźle i Opole.
Z Polski do Wiednia będzie kursować 7 par pociągów dziennie – co 4 godziny z Krakowa oraz naprzemiennie z połączeniami z Warszawy przez Katowice.
Kierunek Czechy
Od połowy grudnia PKP Intercity uruchomi połączenia do Czech z Warszawy i Katowic (7 razy dziennie), z Krakowa (7 razy), z Wrocławia (6 razy), z Poznania (5 razy) oraz z Rzeszowa i Przemyśla (2 razy). Nowością będzie pociąg IC Olza z Krakowa do Pragi, który rozpocznie kursowanie od czerwca 2026 roku. Skład zatrzyma się m.in. w Oświęcimiu, Czechowicach-Dziedzicach, Zebrzydowicach i Bohuminie.
Zmieniona zostanie trasa nocnego pociągu IC Baltic Express, który od grudnia będzie dodatkowo zatrzymywać się w Toruniu Głównym oraz Iławie Głównej, łącząc Trójmiasto i Warszawę z Pragą.
Kierunek Litwa
Zwiększy się liczba połączeń z Polską do Litwy – z 1 do 3 pociągów dziennie. Oprócz obecnego IC Hańcza (Kraków – Wilno) pojadą także nowe pociągi: IC Wigry (Szczecin – Poznań – Warszawa – Białystok – Wilno) oraz IC Jaćwing (Suwałki – Wilno). Wszystkie połączenia będą realizowane z przesiadką na szerokotorowy skład kolei litewskich LTG Link w Mołdawce.
Na odcinku Warszawa – Białystok pociągi będą zatrzymywać się na wszystkich stacjach pośrednich, a dzięki lepszej koordynacji przesiadek w Mołdawce czas przejazdu do Wilna skróci się do około 6 godzin.
Kierunek Ukraina
W związku z rosnącym zainteresowaniem przewozami między Polską a Ukrainą, w nowym rozkładzie PKP Intercity uruchomi 3 nowe połączenia. Przez przejście graniczne Dorohusk – Jagodzin pojedzie pociąg z Chełma do Charkowa. Dwa kolejne pociągi będą kursować przez przejście Przemyśl – Medyka – Mostiska również do Charkowa. Dzięki współpracy PKP Intercity z Ukrzaliznycią liczba kursów między oboma krajami wzrośnie z 10 do 13 dziennie, a rozkład jazdy zostanie równomiernie rozłożony w ciągu całej doby.
Nowe połączenia międzynarodowe to kolejny krok PKP Intercity w rozwoju siatki połączeń i integracji polskiej kolei z europejską siecią transportową. Przewoźnik planuje, aby do 2030 roku liczba podróżnych przekroczyła 80 milionów rocznie, a kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru w podróżach po kraju i za granicę.
Komentarze