Busworld 2025: Cummins wchodzi w niezależne zawieszenia do autobusów
Busworld 2025 ruszyło pełną parą, a Cummins wykorzystuje ten moment, by podzielić się trzema kluczowymi premierami w sektorze autobusowym i autokarowym.
Firma zaprezentowała: nowy 10-litrowy silnik Euro 6 zoptymalizowany pod kątem autokarów ( o tym za chwilę); test spalinowego silnika wodorowego w Anadolu Isuzu Kendo oraz premierę nowego zawieszenia przedniego ProTec IFS – pierwszego rozwiązania tego typu od Cummins dla rynku autobusowego. O tym poniżej!
Rozkład jazdy:
- Jakie trzy nowości zaprezentował Cummins podczas targów Busworld Europe 2025?
- Jakie są główne zalety nowego zawieszenia ProTec IFS dla pasażerów i operatorów?
- W jaki sposób nowe rozwiązania Cummins wpisują się w strategię „Destination Zero”?
ProTec IFS – zawieszenie premium dla autobusów i autokarów
6 października 2025 r. Cummins Drivetrain & Braking Systems ogłosiło debiut swojego niezależnego zawieszenia przedniego ProTec IFS, zaprojektowanego specjalnie dla potrzeb autobusów i autokarów. To pierwsze zawieszenie przednie tego typu w ofercie Cummins – przygotowane jako gotowe do zabudowy rozwiązanie typu „drop-in”, idealnie dopasowane do istniejących platform pojazdów.
Zawieszenie zostało poddane pełnym testom wytrzymałościowym i walidacyjnym – zarówno w laboratoriach, jak i w testach drogowych. Kluczowe komponenty, takie jak amortyzatory, sprężyny pneumatyczne i stabilizatory, zoptymalizowano pod kątem komfortu, tłumienia drgań i ogólnej wydajności w pojazdach klasy premium.
Co zyskuje pasażer?
• Wyższy komfort jazdy dzięki niezależnej pracy kół i lepszemu tłumieniu nierówności.
• Mniejszy hałas i drgania – cicha, stabilna jazda nawet na dłuższych trasach.
• Zwiększona stabilność na zakrętach – mniejsze przechyły nadwozia i lepsze prowadzenie pojazdu.
Co zyskuje operator?
• Najlepszy w klasie kąt skrętu – do 60°, co ułatwia manewrowanie w ciasnych ulicach miejskich.
• Zerowa potrzeba smarowania – brak centralnego systemu, dzięki fabrycznemu „smarowaniu na życie”.
• Szybsza obsługa serwisowa – wymiana tarczy hamulcowej bez konieczności demontażu łożysk i piasty.
Rozwiązanie to współgra z konstrukcjami niskopodłogowymi, co poprawia dostępność i ergonomię – ważne przy projektowaniu autobusów miejskich oraz pojazdów dostępnych dla osób z niepełnosprawnością.
Kompletny pakiet napędowy z tylną osią 17x lub eULFA
Nowe zawieszenie ProTec IFS może być oferowane w pakiecie z tylnymi osiami Cummins, w tym:
- 17x – nowa wersja osi mechanicznej dla autobusów z wysoką trwałością, zredukowanym hałasem (technologia Quiet Ride®) i szerokim zakresem przełożeń.
- eULFA – elektryczna oś napędowa nowej generacji od Accelera by Cummins, przeznaczona dla autobusów zeroemisyjnych.
Jak podkreśla Stéphane Janiszewski, regionalny lider Cummins w Europie:
– Marka ProTec to od ponad 20 lat synonim trwałości i jakości. Nowe zawieszenie niezależne kontynuuje tę tradycję w segmencie autobusów i autokarów.
Cummins podąża ścieżką „Destination Zero”
Niezależne zawieszenie ProTec to tylko część szerszej prezentacji Cummins na Busworld 2025. Firma przedstawiła też:
- Nowy 10-litrowy silnik Euro VI dla autokarów – z oszczędnością paliwa na poziomie 6–8%,
- Projekt testowy z Anadolu Isuzu nad silnikiem wodorowym, który trafi do autobusu Kendo już w 2025 roku.
To wszystko wpisuje się w strategię Destination Zero – dążenie do zrównoważonych i inteligentnych napędów w globalnym transporcie publicznym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze