Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Cummins wchodzi w niezależne zawieszenia do autobusów

infobus
09.10.2025 09:00
0 Komentarzy

Busworld 2025 ruszyło pełną parą, a Cummins wykorzystuje ten moment, by podzielić się trzema kluczowymi premierami w sektorze autobusowym i autokarowym.

Firma zaprezentowała: nowy 10-litrowy silnik Euro 6 zoptymalizowany pod kątem autokarów ( o tym za chwilę); test spalinowego silnika wodorowego w Anadolu Isuzu Kendo oraz premierę nowego zawieszenia przedniego ProTec IFS – pierwszego rozwiązania tego typu od Cummins dla rynku autobusowego. O tym poniżej!

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trzy nowości zaprezentował Cummins podczas targów Busworld Europe 2025?
  2. Jakie są główne zalety nowego zawieszenia ProTec IFS dla pasażerów i operatorów?
  3. W jaki sposób nowe rozwiązania Cummins wpisują się w strategię „Destination Zero”?
Busworld 2025: Cummins prezentuje niezależne zawieszenie przednie ProTec i szereg nowości dla autobusów i autokarów
Busworld 2025: Cummins prezentuje niezależne zawieszenie przednie ProTec i szereg nowości dla autobusów i autokarów

ProTec IFS – zawieszenie premium dla autobusów i autokarów

6 października 2025 r. Cummins Drivetrain & Braking Systems ogłosiło debiut swojego niezależnego zawieszenia przedniego ProTec IFS, zaprojektowanego specjalnie dla potrzeb autobusów i autokarów. To pierwsze zawieszenie przednie tego typu w ofercie Cummins – przygotowane jako gotowe do zabudowy rozwiązanie typu „drop-in”, idealnie dopasowane do istniejących platform pojazdów.

Zawieszenie zostało poddane pełnym testom wytrzymałościowym i walidacyjnym – zarówno w laboratoriach, jak i w testach drogowych. Kluczowe komponenty, takie jak amortyzatory, sprężyny pneumatyczne i stabilizatory, zoptymalizowano pod kątem komfortu, tłumienia drgań i ogólnej wydajności w pojazdach klasy premium.

Co zyskuje pasażer?

Wyższy komfort jazdy dzięki niezależnej pracy kół i lepszemu tłumieniu nierówności.
Mniejszy hałas i drgania – cicha, stabilna jazda nawet na dłuższych trasach.
Zwiększona stabilność na zakrętach – mniejsze przechyły nadwozia i lepsze prowadzenie pojazdu.

Co zyskuje operator?

Najlepszy w klasie kąt skrętu – do 60°, co ułatwia manewrowanie w ciasnych ulicach miejskich.
Zerowa potrzeba smarowania – brak centralnego systemu, dzięki fabrycznemu „smarowaniu na życie”.
Szybsza obsługa serwisowa – wymiana tarczy hamulcowej bez konieczności demontażu łożysk i piasty.

Rozwiązanie to współgra z konstrukcjami niskopodłogowymi, co poprawia dostępność i ergonomię – ważne przy projektowaniu autobusów miejskich oraz pojazdów dostępnych dla osób z niepełnosprawnością.

Busworld 2025: Cummins prezentuje niezależne zawieszenie przednie ProTec i szereg nowości dla autobusów i autokarów
Busworld 2025: Cummins prezentuje niezależne zawieszenie przednie ProTec i szereg nowości dla autobusów i autokarów

Kompletny pakiet napędowy z tylną osią 17x lub eULFA

Nowe zawieszenie ProTec IFS może być oferowane w pakiecie z tylnymi osiami Cummins, w tym:

  • 17x – nowa wersja osi mechanicznej dla autobusów z wysoką trwałością, zredukowanym hałasem (technologia Quiet Ride®) i szerokim zakresem przełożeń.
  • eULFA – elektryczna oś napędowa nowej generacji od Accelera by Cummins, przeznaczona dla autobusów zeroemisyjnych.

Jak podkreśla Stéphane Janiszewski, regionalny lider Cummins w Europie:

– Marka ProTec to od ponad 20 lat synonim trwałości i jakości. Nowe zawieszenie niezależne kontynuuje tę tradycję w segmencie autobusów i autokarów.

Busworld 2025: Cummins prezentuje niezależne zawieszenie przednie ProTec i szereg nowości dla autobusów i autokarów
Busworld 2025: Cummins prezentuje niezależne zawieszenie przednie ProTec i szereg nowości dla autobusów i autokarów

Cummins podąża ścieżką „Destination Zero”

Niezależne zawieszenie ProTec to tylko część szerszej prezentacji Cummins na Busworld 2025. Firma przedstawiła też:

  • Nowy 10-litrowy silnik Euro VI dla autokarów – z oszczędnością paliwa na poziomie 6–8%,
  • Projekt testowy z Anadolu Isuzu nad silnikiem wodorowym, który trafi do autobusu Kendo już w 2025 roku.

To wszystko wpisuje się w strategię Destination Zero – dążenie do zrównoważonych i inteligentnych napędów w globalnym transporcie publicznym.

Busworld 2025: Cummins prezentuje niezależne zawieszenie przednie ProTec i szereg nowości dla autobusów i autokarów
Busworld 2025: Cummins prezentuje niezależne zawieszenie przednie ProTec i szereg nowości dla autobusów i autokarów

Komentarze