Deutsche Bahn wprowadza nowy rozkład ICE. Szybkie pociągi co 30 minut w 21 miastach
Od połowy grudnia 2025 r. niemiecki przewoźnik Deutsche Bahn (DB) wprowadzi największą od lat modernizację koncepcji rozkładu jazdy pociągów dużych prędkości ICE.
Dzięki zwiększeniu liczby połączeń i zagęszczeniu kursów, pasażerowie w 21 największych miastach Niemiec będą mogli liczyć na to, że co 30 minut odjedzie szybki pociąg dalekobieżny.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega modernizacja rozkładu jazdy pociągów ICE zapowiedziana przez Deutsche Bahn od grudnia 2025 roku?
- Jakie korzyści dla pasażerów ma przynieść nowa koncepcja rozkładu jazdy ICE?
- W ilu miastach Niemiec pociągi ICE będą kursować co 30 minut po wprowadzeniu zmian?
Nowości dla pasażerów
obowiązujący od połowy grudnia, ma objąć łącznie 2300 kilometrów linii o półgodzinnym takcie – to ponad dwukrotnie więcej niż obecnie, gdy taka częstotliwość obowiązuje na ok. 900 kilometrach tras. Jak podkreśla Michael Peterson, prezes DB Fernverkehr, celem zmian jest utrzymanie rekordowego poziomu przewozów mimo licznych inwestycji infrastrukturalnych i modernizacji torów:
– „Ludzie chcą podróżować koleją. Nasz rozkład dostosowujemy do realnego zapotrzebowania, uwzględniając ograniczenia sieci. Cieszymy się, że pomimo remontów możemy utrzymać rekordową ofertę na rok 2026” – powiedział Peterson.
Największe zmiany dotkną sieci ICE Sprinter – czyli ekspresowych pociągów z minimalną liczbą postojów. Oprócz dotychczasowej osi Berlin–Monachium, szybkie połączenia zostaną uruchomione również na trasie Berlin–Stuttgart przez Norymbergę, gdzie czas przejazdu skróci się do 4 godzin i 45 minut (obecnie 5 godzin 45 minut). Zwiększona zostanie również liczba połączeń między Hamburgiem a Frankfurtem oraz Berlinem a Monachium – każda z tych relacji zyska 14 dodatkowych pociągów dziennie.
Jedną z istotnych zmian będzie odejście od praktyki łączenia jednostek ICE z różnych kierunków w większych węzłach, np. w Hanowerze czy Kassel. Choć rozwiązanie to pozwalało obsłużyć większą liczbę miast bez konieczności przesiadek, DB uznała, że jest ono zbyt podatne na opóźnienia i komplikacje operacyjne. Od grudnia każdy pociąg ICE ma kursować jako samodzielna jednostka.
Jednocześnie DB ograniczy ofertę na niektórych trasach, gdzie szybkie połączenia ICE nie cieszą się popularnością. Przykładem jest relacja Lipsk–Norymberga przez Jenę, gdzie – jak podaje przewoźnik – frekwencja wynosi zaledwie ok. 10 %. Liczba par pociągów spadnie z pięciu do dwóch dziennie, ponieważ pasażerowie w tym regionie coraz częściej korzystają z tańszych biletów regionalnych.Nowość: ICE L od Talgo
Największą premierą nowego rozkładu będzie debiut pociągów ICE L – lekkich składów opracowanych przez hiszpańskie Talgo. Nowe jednostki o konstrukcji wagonowej i niskiej podłodze mają zapewnić lepszą dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i niższe zużycie energii. ICE L pojawi się najpierw na trasie Berlin–Kolonia, a po zakończeniu modernizacji linii z Berlina do Hamburga zostanie skierowany również na tę relację, z planowanym wydłużeniem aż do wyspy Sylt.
ICE L (skrót od Low Floor) to zupełnie nowa kategoria w rodzinie ICE. Pociąg zaprojektowano w Hiszpanii przez Talgo jako lekki skład dalekobieżny z niską podłogą, przystosowany do prędkości 230 km/h. Ma zastąpić klasyczne składy Intercity i uzupełnić ofertę ICE 4 na trasach o niższej prędkości dopuszczalnej.
Zamówienie obejmuje 23 zestawy podstawowe z opcją rozszerzenia do 100 sztuk. Każdy skład ma długość 256 metrów, mieści około 562 pasażerów, a jego masa całkowita jest o około 20% niższa niż w porównywalnych zestawach ICE 4.
Zespół trakcyjny składa się z lokomotywy wielosystemowej Talgo 230 (z homologacją na Niemcy, Austrię, Szwajcarię i Danię) oraz 17 wagonów przelotowych z samonośnym, ultralekkim pudłem aluminiowym. Zastosowano charakterystyczny dla Talgo układ z pojedynczymi kołami i ramami wózków międzywagonowych, co zmniejsza masę, hałas i opory toczenia.
ICE L to pierwszy pociąg dalekobieżny DB z pełną niską podłogą na całej długości wagonów pasażerskich. Wysokość wejścia wynosi 760 mm, dzięki czemu pociąg umożliwia bezprogowe wejście z peronu bez potrzeby użycia podnośników. Każdy zestaw posiada strefy dla wózków inwalidzkich, szerokie korytarze, nowy typ toalet dostosowanych do osób z ograniczoną mobilnością oraz specjalne miejsca dla pasażerów z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
Dzięki systemowi niskiej podłogi wagony mają charakterystyczny, delikatnie łukowy profil, a pasażerowie wchodzą bezpośrednio do przedziałów bez schodków czy ramp. To rozwiązanie dotąd niespotykane w segmencie pociągów dużych prędkości w Niemczech.
Wnętrze ICE L zostało zaprojektowane w oparciu o najnowszy standard DB Comfort Design 2024. W pierwszej klasie zastosowano indywidualne fotele z elektryczną regulacją, gniazdami USB-C i indukcyjnym ładowaniem. W drugiej klasie każdy fotel ma gniazdko, uchwyt na tablet oraz miejsce na bagaż pod siedziskiem.
Na pokładzie znajduje się pełne restauracyjne Bistro, strefy pracy z lepszym oświetleniem, a także duże ekrany informacyjne i dynamiczne oświetlenie LED dostosowujące barwę światła do pory dnia. Do tego ICE L wyposażony jest w system komunikacji GSM-transparentnej (okna przepuszczające sygnał mobilny), Wi-Fi 6, oraz system zarządzania energią umożliwiający zdalne aktualizacje oprogramowania.Zebrane dane techniczne ICE L (Talgo 230)
- Prędkość maksymalna: 230 km/h
- Układ trakcyjny: lokomotywa elektryczna + wagony Talgo z osiami samonastawnymi
- Zasilanie: 15 kV AC / 25 kV AC / 3 kV DC (multi-system)
- Długość składu: 256 m
- Masa: ok. 425 t (ok. 20 % mniej niż ICE 4)
- Miejsca siedzące: ~562
- Wysokość podłogi: 760 mm (pełna niska podłoga)
- Energochłonność: –30 % względem ICE 4 przy tej samej liczbie pasażerów
- Producent: Talgo S.A., Madryt
Naszym zdaniem: Nowy koncept DB to kolejny krok w realizacji niemieckiej wizji Deutschlandtakt – zintegrowanego, rytmicznego rozkładu jazdy, w którym pociągi dużych prędkości, regionalne i lokalne są ze sobą skoordynowane w cyklach 30–60 minut. W połączeniu z modernizacją floty (ICE 4, ICE 3neo, ICE L) i rozbudową infrastruktury, ma to uczynić kolej szybszą, bardziej punktualną i realną alternatywą dla transportu lotniczego i samochodowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze