Szczecin wraca do przetargu na sześć autobusów mild hybrid dla SPAK. Z opcją
3 października 2025 r. Gmina Miasto Szczecin ponownie ogłosiła przetarg na zakup sześciu niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid
Wraz z prawem opcji. Zamówienie prowadzi Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. w imieniu miasta. O pierwszym anulowanym podejściu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ilu autobusów dotyczy obecny przetarg ogłoszony przez Gminę Miasto Szczecin?
- Jakie są kluczowe kryteria oceny ofert w tym postępowaniu?
- Z jakiego powodu unieważniono poprzedni przetarg na autobusy mild hybrid dla SPA „Klonowica”?
Sześć mild hybrid
Szczecińskie zamówienie, ogłoszone 3 października 2025 r., dotyczy dostawy sześciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid. To część planu unowocześnienia miejskiego transportu publicznego i redukcji emisji CO2 w taborze obsługującym linie w zachodniej części miasta.
Zamówienie obejmuje również prawo opcji, które pozwoli na zakup dodatkowych 6 autobusów tego samego typu, pod warunkiem uzyskania dodatkowych środków finansowych.
Wymagane pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w system informacji pasażerskiej (SIP), monitoring oraz klimatyzację. Napęd mild hybrid ma wspierać silnik spalinowy w odzyskiwaniu energii z hamowania, co pozwoli ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin w ruchu miejskim.
Zamawiający wymaga, aby wykonawcy wykazali się odpowiednim doświadczeniem – konieczne jest udokumentowanie co najmniej dwóch dostaw obejmujących po dwa autobusy miejskie z napędem mild hybrid lub jednej dostawy czterech takich pojazdów w ciągu ostatnich trzech lat.
Przetargowe wymagania
Wymogi finansowe są równie precyzyjne:
– roczny przychód w zakresie objętym zamówieniem musi wynosić minimum 10 000 000 PLN,
– wykonawca musi wykazać się środkami finansowymi lub zdolnością kredytową na poziomie co najmniej 2 000 000 PLN.
Zamówienie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego i podlega przepisom Dyrektywy 2014/25/UE dotyczącym zamówień sektorowych.
Wadium ustalono na poziomie 200 000 PLN, a termin realizacji wynosi 550 dni od daty podpisania umowy (około 18 miesięcy).
Na oferty zamawiający czeka do 12 listopada 2025 r. (godz. 11:30), a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 60%
✅ Całkowita liczba miejsc pasażerskich – 10%
✅ Gwarancja całopojazdowa – 20%
✅ Zużycie paliwa wg testu SORT 2 – 10%
Dostawy autobusów mają trafić do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” Sp. z o.o., które eksploatuje obecnie zarówno autobusy spalinowe, jak i pierwsze elektrobusy w ramach miejskiej floty. Nowe autobusy mają zostać dostarczone najpóźniej do połowy 2027 roku, jeśli proces przetargowy i ewentualne prawo opcji przebiegną zgodnie z planem. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne na stronie e-Zamówienia:
👉 Specyfikacja Warunków Zamówienia (SWZ)
Za pierwszym razem
12 września 2025 r. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. oficjalnie unieważniło postępowanie na dostawę sześciu przegubowych autobusów miejskich typu mild hybrid. Decyzja zapadła z powodu przekroczenia budżetu przez obie złożone oferty – zarówno od Solaris Bus & Coach, jak i MAN Truck & Bus Polska. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Unieważniony przetarg dotyczył dostawy sześciu nowych, niskopodłogowych autobusów klasy MEGA z napędem mild hybrid dla spółki SPA Klonowica w Szczecinie, z prawem opcji na kolejne sześć pojazdów na identycznych warunkach cenowych. Celem zamówienia była kontynuacja modernizacji taboru autobusowego w ramach miejskiej strategii rozwoju transportu niskoemisyjnego.
W postępowaniu złożono dwie oferty. Solaris Bus & Coach zaproponował model Urbino 18 mild hybrid w cenie 19.047.780 PLN brutto / 15.490.560 PLN netto, co daje 2.581.760 PLN netto za jeden autobus. Z kolei MAN Truck & Bus Polska zaoferował model Lion’s City 18 EfficientHybrid w cenie 17.785.800 PLN brutto / 14.464.065 PLN netto, czyli 2.410.677 PLN netto za jeden pojazd.
Obie firmy wyceniły prawo opcji – zakup kolejnych sześciu autobusów – w identycznej proporcji, co oznaczało łączną wartość: Solaris – 38.095.560 PLN brutto / 30.981.120 PLN netto oraz MAN – 35.571.600 PLN brutto / 28.928.130 PLN netto.
Czekamy na powtórkę. Patrząc na to szerzej – jak poinformował Łukasz Kadłubowski, wiceprezydent Szczecina:
„Miejskie spółki rozstrzygnęły lub prowadzą postępowania na 52 autobusy i tramwaje o łącznej wartości ponad 300 mln zł. To ogromny krok w stronę nowoczesnej i ekologicznej komunikacji miejskiej.”
Dodał również, że w tym samym czasie Gmina Szczecin zamówiła 18 autobusów elektrycznych dla SPAK o wartości 67,6 mln zł z dostawą w przyszłym roku, a SPA Dąbie jest w trakcie domykania przetargu na 22 autobusy spalinowe mild hybrid o wartości ok. 60 mln zł, z terminem dostaw w roku 2027. Natomiast Tramwaje Szczecińskie zakontraktowały 12 tramwajów Gamma od Modertransu za 160 mln zł, z terminem dostawy do maja 2026 r.
Komentarze