MPK Wrocław chce ten sam model autobusów spalinowych MAXI i MEGA. Analiza SWZ
W toku jest przetarg Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu na zakup 40 autobusów z silnikiem diesla.
Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI i MEGA. Do tego przewidziano prawo opcji na kolejne 160 jednostek. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pora sprawdzić kto ma największe szanse na ten ogromny wrocławski kontrakt.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów planuje kupić MPK Wrocław w trwającym przetargu podstawowym?
- Jakie trzy kryteria główne decydują o wyborze ofert w tym postępowaniu?
- Którzy producenci – według analizy – mają największe szanse na zdobycie wrocławskiego kontraktu?
Kryteria oceny ofert
Co istotne, przetarg nie został podzielony na części. Do kryteriów oceny ofert należą: cena (68%), ocena techniczna (20%), okres gwarancji (12%).
W ocenie technicznej MPK przyznaje punkty za:
- zastosowanie całopojazdowej kataforezy zanurzeniowej w zamkniętym cyklu technologicznym – 25 pkt,
- pojemność silnika – 6,5 – 9,1 l (MAXI), 9,0 – 11,0 l (MEGA) – 20 pkt,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 8 (MAXI), powyżej 15 (MEGA) – 15 pkt,
- najniższe zużycie paliwa – 30 pkt,
- szyba czołowa dzielona w pionie – 5 pkt,
- zastosowanie modułu hybrydowego (odzysku energii hamowania wspomagającego układ napędowy)– 10 pkt.
Co chce Wrocław?
Wszystkie autobusy muszą być nowe – wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem dostawy oraz nieeksploatowane dotychczas. Mają być napędzane silnikiem spalinowym (Diesla). MPK wymaga, aby pojazdy były identyczne pod względem marki, modelu, typu, podstawowych parametrów technicznych i kompletacji w ramach tej samej klasy, w szczególności zagospodarowania i wyposażenia przestrzeni pasażerskiej.
Autobusy mają mieć długość od 18,00 m do 18,75 m (MEGA) i od 11,5 m do 12,5 m (MAXI). Pojazdy będą wyposażone w systemy bezpieczeństwa: ABS, ASR, EBS, ESP lub równoważne, system kontroli zgięcia przegubu, a także system ochrony przed kolizyjnej ostrzegający o kolizji i wykryciu pieszego, rowerzysty, motocyklisty, przeszkodzie w „martwym polu” oraz asystent hamowania.
Jednostki będą napędzane silnikiem spalinowym o mocy min. 250 kW (MEGA), 210 kW (MAXI). Silnik powinien spełniać wymagania dotyczące normy emisji spalin na poziomie Euro 6.
Autobusy będą posiadały oświetlenie zewnętrzne – światła LED do jazdy dziennej, reflektory LED przeciwmgłowe, światła kierunkowskazów LED. Do tego specyfikacja przewiduje ogumienie – opony radialne, całostalowe, bezdętkowe, typu miejskiego, klasa efektywności energetycznej ogumienia -minimum D. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w klimatyzację bezemisyjną – całopojazdową.
Wewnątrz znajdą się fotele pasażerskie o budowie modułowej, profilowane. Stelaże i poręcze foteli będą wykonane ze stali nierdzewnej – kwasoodpornej. Poręcze będą wykonane ze stali nierdzewnej szczotkowanej, niewymagające powłoki ochronnej. Miejsce pracy kierowcy to kabina – w pełni oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy – obejmujące pierwszą połowę pierwszych drzwi. Szyba czołowa pojazdów będzie panoramiczna, dzielona w poziomie.
Pojazdy będą wyposażone wyświetlacze kierunkowe oraz wyświetlacze wewnętrzne – z informacją pasażerską i przeznaczone do emisji reklam.
Podsumowanie
Techniczne kryteria oceny ofert wskazują na premię za zastosowanie technologii KTL w nadwoziu. Takie rozwiązania stosuje np. MAN i Mercedes. Z drugiej strony jest premia za szybę dzieloną w pionie. To z kolei rozwiązanie powszechne w autobusach marki Solaris. Jednakże punkty za KTL mają większą wagę niż za szybę przednią. W związku z tym, to MAN albo Mercedes są faworytami w tym przetargu. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 21 października.
Na koniec link do przetargu: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/zapytania_email,210028,da8e69f6473c069d794a36069da3453e.html
Komentarze