Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autonomiczne autobusy: Madryt już jeździ, Kraków szykuje się do testów

infobus
24.09.2025 08:02
0 Komentarzy

15 września 2025 r. mieszkańcy Madrytu mogli po raz pierwszy skorzystać z przejazdu w pełni autonomicznym autobusem elektrycznym, który przez ponad miesiąc będzie kursował po zielonym terenie Casa de Campo.

Tymczasem w Krakowie trwają przygotowania do testów podobnego pojazdu — to kolejne sygnały, że autonomiczna mobilność zbliża się do codziennego funkcjonowania w miastach Europy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry ma autonomiczny autobus w Madrycie?
  2. Kiedy ruszą testy Navya w Krakowie?
  3. Jakie są główne wyzwania wdrożenia autonomicznych autobusów?
Pilotaż autonomicznego autobusu EMT w Madrycie (Casa de Campo).

Po Casa de Campo

Pilotażowy projekt zrealizowany przez EMT Madrid (Empresa Municipal de Transportes) we współpracy z Centro Tecnológico de Automoción de Galicia (CTAG) to jeden z pierwszych w Europie wdrożonych w rzeczywistym środowisku miejskim testów autobusu na poziomie automatyzacji SAE 4. Co ciekawe, w dostępnych źródłach prasowych i oficjalnych komunikatach nie został ujawniony producent pojazdu

Szczegóły techniczne pilotażu:

  • Pojazd 100% elektryczny i autonomiczny
  • Trasa: okrężna, 1,8 km w Casa de Campo
  • Czas kursowania: pon.–pt., godz. 12:00–17:00, do 24 października
  • Liczba przystanków: 6
  • Pojemność: do 12 osób
  • Wyposażenie: zewnętrzne i wewnętrzne ekrany informacyjne, rampy, czujniki

Autobus wykorzystuje zaawansowany zestaw sensorów monitorujących parametry jazdy w czasie rzeczywistym – od prędkości i toru jazdy, po status drzwi i ramp. Działa w trybie poziomu autonomii 4, co oznacza, że pojazd samodzielnie rozpoznaje sygnalizację, pieszych, rowerzystów i decyduje o przyspieszaniu, hamowaniu czy skrętach. Kierowca ingeruje tylko w sytuacjach awaryjnych.

To nie pierwsze podejście EMT do technologii autonomicznej – już w 2024 roku testowano krótką linię demonstracyjną w rejonie placu Cibeles.

Madryt już testuje autobus autonomiczny 100% elektryczny w ruchu pasażerskim
Madryt już testuje autobus autonomiczny 100% elektryczny w ruchu pasażerskim

Kraków z Navya w 2026 roku

W Polsce Kraków może stać się pierwszym miastem, które uruchomi testy autobusu autonomicznego w realnych warunkach miejskich. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne potwierdziło plany rozpoczęcia testów w przyszłym roku.

„Potwierdzam, że w przyszłym roku będziemy prawdopodobnie testować taki autobus, ale jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretach” – informował w rozmowie z LoveKraków.pl Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

Wiadomo już, że:

  • Producentem pojazdu jest francuska firma Navya, jedna z czołowych firm w branży jazdy autonomicznej
  • Autobus pomieści 15 pasażerów (11 siedzących, 4 stojących)
  • Zasięg roboczy: ok. 9 godzin pracy na jednym ładowaniu
  • Maksymalna prędkość: 25 km/h

Choć nie ogłoszono jeszcze trasy pilotażu, wiadomo, że testy będą mieć charakter demonstracyjny, a ich celem jest sprawdzenie możliwości integracji autonomicznego pojazdu z infrastrukturą miejską i systemem transportowym Krakowa.

Podsumowując: Zarówno w Madrycie, jak i w Krakowie, testy nie oznaczają jeszcze pełnej gotowości do wprowadzenia autonomicznych autobusów na duże linie komunikacyjne. Oba miasta podkreślają, że:

  • Autonomiczne pojazdy są uzupełnieniem, nie zastępstwem klasycznej komunikacji
  • Kluczowe będą ramy prawne, infrastruktura drogowa, integracja z systemami ITS
  • Największe szanse wdrożenia to obszary ograniczonego ruchu, kampusy, dzielnice piesze, połączenia typu „ostatnia mila”
Madryt już testuje autobus autonomiczny 100% elektryczny w ruchu pasażerskim
Madryt już testuje autobus autonomiczny 100% elektryczny w ruchu pasażerskim

Komentarze