Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Miliony pasażerów, setki tysięcy kilometrów. Słoweńskie Pendolino świętuje 25-lecie

inforail
06.09.2025 12:30
0 Komentarzy

W 2025 roku mija dokładnie 25 lat od momentu, gdy po raz pierwszy na słoweńskie tory wyjechała nowoczesna jednostka elektryczna Pendolino, znana oficjalnie jako SŽ serii 310.

Ten innowacyjny pociąg z technologią wychylnego pudła na przestrzeni lat stał się synonimem szybkiej i komfortowej podróży między największymi miastami Słowenii.

Rozkład jazdy:

  1. Jak wyglądała historia wprowadzenia składów Pendolino do słoweńskiej kolei i czym się wyróżniają?
  2. Jakie są najważniejsze parametry techniczne i udogodnienia dla pasażerów w pociągach SŽ serii 310?
  3. Jakie plany modernizacji składów ICS przewidują Słoweńskie Koleje i kiedy się rozpoczną?

Od Mariboru do Lublany — miliony pasażerów i ponad milion kilometrów

Pierwsze trzy egzemplarze włoskich jednostek Pendolino (ETR 460) dostarczono do Słowenii w 2000 roku. Od tego czasu kursowały one głównie na trasie Maribor – Lublana, z czasem sięgając również do Hodoša, Kopru, a nawet włoskiej Wenecji. Każda z jednostek przejechała ponad milion kilometrów, przewożąc miliony podróżnych w komfortowych warunkach, niedostępnych wcześniej w słoweńskim transporcie kolejowym.

Komfort, nowoczesność i prędkość

Każdy skład Pendolino ICS składa się z trzech klimatyzowanych wagonów: dwóch silnikowych (oznaczonych numerem 310) i jednego środkowego bez napędu (316), w którym znajduje się bistro. Pociąg oferuje dwa klasy podróży – pierwszą z 30 miejscami oraz drugą z 136 miejscami siedzącymi. W składzie znajdują się także miejsca przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami (wymagana wcześniejsza rezerwacja i dostęp do podjazdu/platformy).

Choć pociągi te osiągają maksymalną techniczną prędkość 200 km/h, ze względu na obowiązujące przepisy w Słowenii poruszają się w ruchu liniowym z maksymalną prędkością 160 km/h. Co ciekawe, podczas testów na odcinku Pragersko – Maribor jednostka osiągnęła rekordowe 207 km/h.

Co czyni Pendolino wyjątkowym?

Największą zaletą serii 310 jest technologia wychylnego pudła, która umożliwia pociągowi „pochylanie się” w zakrętach — dzięki temu możliwe jest utrzymanie wyższych prędkości na krętych trasach bez pogarszania komfortu pasażerów. To rozwiązanie, przypominające działanie wahadła („pendola” po włosku), dało jednostce przydomek Pendolino.

Pociągi ICS są też przyjazne dla podróżnych biznesowych — w 1. klasie znajdują się gniazdka 220V do zasilania laptopów, a wszystkie składy oferują bezpłatne Wi-Fi. Na wybranych połączeniach z oznaczeniem „ICS” dostępna jest również oferta gastronomiczna w bistro — każdy pasażer otrzymuje gratis napój: kawę, herbatę lub wodę.

Modernizacja i przyszłość

Aby sprostać wymaganiom współczesnych podróżnych, wszystkie trzy składy Pendolino SŽ 310 przejdą modernizację. Pierwszy z nich — SŽ 310-001/002 — zostanie poddany renowacji już w połowie 2026 roku. Celem jest odświeżenie wnętrz, modernizacja systemów pokładowych oraz zapewnienie dalszego wieloletniego użytkowania składów.

Komentarze