Powakacyjne zmiany na kolei. Remonty, krótsze czasy podróży i nowe połączenia
Od 31 sierpnia 2025 roku wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Zmiany zostały przygotowane wspólnie przez Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz przewoźników i obejmują zarówno skrócenie czasów przejazdu, jak i nowe połączenia oraz przystanki.
Uwzględniono także prowadzone na szeroką skalę inwestycje kolejowe, które mają poprawić komfort, dostępność i bezpieczeństwo podróży. Nowy rozkład opracowano w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać możliwości sieci kolejowej i zapewnić równoczesne kursowanie pociągów pasażerskich, transport towarów oraz prowadzenie największych od lat prac modernizacyjnych.
Rozkład jazdy:
- Jakie odcinki kolejowe zyskają krótszy czas przejazdu dzięki zakończonym pracom modernizacyjnym od 31 sierpnia?
- Jakie nowe przystanki i połączenia zostaną uruchomione w ramach nowego rozkładu jazdy, w tym od 1 października?
- Jakie inwestycje i remonty kolejowe będą prowadzone we wrześniu i jakie utrudnienia mogą się z nimi wiązać dla pasażerów?
Krótsze czasy przejazdu
Przed podróżą warto sprawdzić aktualny rozkład jazdy na stronie portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników. Informacje o kursowaniu pociągów dostępne są również w gablotach i na tablicach na stacjach oraz przystankach.
Na Dolnym Śląsku zakończono roboty torowe na Magistrali Podsudeckiej, które pozwoliły na podniesienie prędkości do 120 km/h na wybranych odcinkach. Zmiany przełożą się na krótszy czas przejazdu i większą przepustowość linii. Szczególnie odczuwalne będzie to na trasie Jawor – Legnica, gdzie po kilku miesiącach funkcjonowania komunikacji zastępczej ponownie kursują pociągi. Od września podróż tym odcinkiem zajmie 23–24 minuty, czyli o 2–3 minuty krócej niż przed rozpoczęciem prac.
Szybsze połączenia zyskają także pasażerowie na trasie Warszawa Centralna – Szczecin Główny, gdzie Pendolino osiągnie rekordowo krótki czas przejazdu.
Nowe możliwości podróży
Wraz z nowym rozkładem pojawią się nowe przystanki i połączenia. Od końca wakacji pasażerowie będą mogli korzystać z przystanku Trzeciewnica na trasie Bydgoszcz – Nakło nad Notecią (linia kolejowa nr 18 Kutno – Piła Główna). Powstał on w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”.
Do ruchu pasażerskiego wraca także odcinek Chabówka – Rabka-Zdrój na linii kolejowej nr 104 w województwie małopolskim. Pierwszy kurs odbędzie się 31 sierpnia.
Nowe możliwości pojawią się również od 1 października. W rozkładzie jazdy znajdzie się pociąg IC Pojezierze (IC 5710, IC 7511), który połączy Olsztyn Główny z Poznaniem Głównym. Skład zatrzyma się m.in. w Ostródzie, Iławie, Toruniu Wschodnim i Mogilnie.
Tego samego dnia uruchomione zostaną także cztery nowe pary połączeń na trasie Kraków Główny – Bielsko-Biała Główna. Najszybszy z nich, IC 4306/7 „Błatnia”, pokona trasę w 74 minuty. Pociągi zatrzymają się m.in. w Chrzanowie Śródmieściu, Oświęcimiu i Czechowicach-Dziedzicach, oferując szybkie i wygodne podróże w południowej Polsce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Inwestycje i modernizacje dla lepszej kolei
Nowy rozkład jazdy uwzględnia również efekty licznych inwestycji modernizacyjnych:
- Słupsk – pasażerowie będą mogli korzystać z przebudowanego peronu nr 3, zmodernizowanego w ramach prac na linii nr 202 (Lębork – Słupsk), współfinansowanych ze środków unijnych.
- Olkusz – 12 września do eksploatacji oddany zostanie tor nr 1 na zmodernizowanej stacji na linii Tunel – Sosnowiec. Modernizacja finansowana z budżetu państwa poprawi komfort podróży i dostępność kolei w regionie.
Na Dolnym Śląsku rozpoczną się także prace na odcinku Jawor – Rogoźnica. Podczas remontu wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza, co wydłuży czas podróży, jednak już od połowy września, po zakończeniu robót, przejazd skróci się z 8 do 5 minut.
Na Śląsku od 31 sierpnia Koleje Śląskie uruchomią trzy pary pociągów na trasie Częstochowa – Kraków Główny. Składy zatrzymają się m.in. na stacjach Dąbrowa Górnicza Południowa i Sosnowiec Maczki, które od lat nie były obsługiwane w ruchu pasażerskim.
Część inwestycji wiąże się jednak z utrudnieniami. W rejonie węzła katowickiego oraz na odcinkach Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec Główny i Lubliniec – Pludry w wybranych terminach wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa lub zmiany tras pociągów.
We wrześniu na Opolszczyźnie rozpoczną się prace na trasie Wrocław – Warszawa, finansowane z Krajowego Planu Odbudowy. W trakcie robót podróżni w ruchu aglomeracyjnym będą korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej, a w ruchu dalekobieżnym pociągi pojadą trasą okrężną. Dzięki inwestycji w przyszłości skróci się czas przejazdu między Wrocławiem a stolicą.
W połowie września w Tomaszowie Mazowieckim rozpocznie się przebudowa peronów oraz budowa przejścia podziemnego. Zmieniona zostanie organizacja ruchu na stacji. Zmodernizowany obiekt poprawi jakość podróżowania w czwartym co do wielkości mieście województwa łódzkiego. Równocześnie trwa rewitalizacja linii Tomaszów Mazowiecki – Radom. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość 120 km/h, a towarowe 100 km/h.
Informacja dla pasażerów
Nowy rozkład jazdy to kolejny krok w modernizacji polskiej kolei. Pasażerowie zyskają krótsze czasy przejazdu, nowe połączenia i przystanki, a także lepszą infrastrukturę. Przed podróżą warto sprawdzić aktualne rozkłady jazdy na portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników, aby uniknąć utrudnień związanych z prowadzonymi inwestycjami.



Komentarze