Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rusza przetarg na modernizację linii średnicowej w Warszawie

inforail
27.08.2025 09:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i wykonanie prac w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap IIa”.

To jeden z kluczowych etapów modernizacji stołecznej kolei, mający na celu poprawę komfortu podróżnych i przepustowości infrastruktury kolejowej w centrum Warszawy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze prace obejmuje II etap modernizacji linii średnicowej w Warszawie?
  2. Jakie wymagania finansowe muszą spełnić wykonawcy, aby wziąć udział w przetargu?
  3. Do kiedy można składać oferty w postępowaniu ogłoszonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe?
Linia średnicowa w Warszawie
Linia średnicowa w Warszawie

Zakres inwestycji

Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych oraz realizacja szerokiego pakietu robót budowlanych. Obejmują one przede wszystkim:

  • przebudowę stacji Warszawa Wschodnia wraz z sąsiednimi odcinkami aż do ul. Wybrzeże Szczecińskie,
  • budowę nowej linii kolejowej łączącej tory nr 7 i 9,
  • modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej i elektroenergetycznej,
  • przebudowę peronów, przejść, tuneli oraz obiektów inżynieryjnych,
  • montaż systemów informacji pasażerskiej, monitoringu, instalacji teletechnicznych i systemów bezpieczeństwa,
  • realizację obiektów związanych z ochroną środowiska, w tym ekranów akustycznych.

Projekt przewiduje także opcję budowy nowego budynku biurowo-technicznego przy ul. Chodakowskiej 50 oraz możliwość modyfikacji interfejsów urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Czas realizacji i finansowanie

Na zakończenie całości prac wykonawca będzie miał 51 miesięcy od dnia podpisania umowy. Kluczowe roboty budowlane dla zakresu podstawowego mają być gotowe w ciągu 43 miesięcy, natomiast dodatkowe prace wynikające z prawa opcji będą mogły być realizowane przez kolejne 30 miesięcy.

Projekt ubiega się o współfinansowanie z Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS 2021-2027).

Warunki udziału i kryteria wyboru

Przetarg ma charakter otwarty i prowadzony jest w języku polskim. Wykonawcy muszą wykazać się doświadczeniem w realizacji dużych inwestycji kolejowych, m.in. budową lub przebudową stacji i torów na liniach dwutorowych, modernizacją sieci trakcyjnej oraz instalacją systemów sterowania ruchem kolejowym. Wymagane jest również dysponowanie specjalistycznym sprzętem, takim jak podbijarki torowe, stabilizatory toru, pociągi sieciowe czy żurawie kolejowe.

Zamawiający stawia też wysokie wymagania finansowe – roczny przychód netto ze sprzedaży w ostatnich latach musi wynosić co najmniej 1,045 mld zł, a środki finansowe lub zdolność kredytowa nie mogą być niższe niż 261 mln zł.

Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena.

Terminy i formalności

Oferty należy składać elektronicznie poprzez platformę zakupową PLK do 23 października 2025 r. do godziny 10:00. Otwarcie ofert odbędzie się tego samego dnia o godzinie 10:30. Wadium ustalono na kwotę 18,7 mln zł.

Realizacja tego etapu modernizacji linii średnicowej w Warszawie to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce, które ma znacząco poprawić przepustowość ruchu kolejowego w centrum stolicy i podnieść jakość podróży dla setek tysięcy pasażerów każdego dnia.

Komentarze