MKA Jastrzębie-Zdrój ma kolejne nowe autobusy. Debiut najnowszej generacji MAN
Międzygminny Związek Komunikacyjny oraz spółka Międzygminna Komunikacja Autobusowa (MKA) realizują największą od lat wymianę taboru w Jastrzębiu-Zdroju.
Do 10 zamówionych wcześniej elektrobusów Solaris (ze wsparciem programu „Zielony Transport Publiczny”), teraz dołączą do floty MKA cztery kolejne pojazdy – z silnikami spalinowymi. To fabrycznie nowe MAN Lion’s City 12 C – pierwsze egzemplarze nowej generacji lwa w komunikacji miejskiej w regionie. Przed Związkiem jeszcze podsumowanie „Analizy potencjalnych modeli publicznego transportu zbiorowego” dla MZK i Powiatu Wodzisławskiego w kontekście problemu braku finansowania komunikacji miejskiej przez władze Wodzisławia Śląskiego. O tym temacie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- ile autobusów zamówiła MKA w ramach najnowszego projektu modernizacji floty?
- jaki program wsparł zakup elektrobusów Solaris dla Jastrzębia-Zdroju?
- w jakim modelu finansowania zamówiono autobusy MAN Lion’s City 12 C?
MAN-y i Solarisy w jednej flocie
Nowa partia zakupów to w sumie 24 autobusy, które stopniowo będą dołączać do floty MKA, w tym:
- 10 szt. MAN Lion’s City 12 C
- 12 szt. Solaris Urbino 12 electric
Nowe autobusy MAN zostały zamówione 13 czerwca 2024 r. – umowę leasingu podpisano na 7 lat, z możliwością wykupu po jego zakończeniu za 1% wartości netto. Pojazdy wyjadą na trasy jeszcze latem i jesienią 2025 r.
Wcześniejszy kontrakt – na 10 elektrobusów od Solarisa z czerwca 2025 r. – wart jest 33,58 mln zł i został dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miasto Jastrzębie-Zdrój pokrywa koszty wkładu własnego: 10% do zakupu pojazdów i 50% infrastruktury ładowania.
Podsumowując:
- MKA zamówiła 10 autobusów MAN Lion’s City 12 C, finansowanych w modelu leasingu z PKO Leasing.
- Długość: 11,8–12,5 m, drzwi w układzie 2-2-2, pełna niskopodłogowość (maks. 340 mm).
- Napęd: silniki Euro VI o najniższym poziomie emisji.
- Wyposażenie: klimatyzacja, Wi-Fi, monitoring wnętrza i zewnętrzny, systemy bezpieczeństwa (ESP, TPMS, rozpoznawanie znaków, asystent hamowania), automatyczny system przeciwpożarowy oraz blokada alkoholowa dla kierowców.
- Autobusy są klimatyzowane, posiadają nowoczesny system informacji pasażerskiej i charakteryzują się dużą powierzchnią przeszklonych ścian bocznych.
Czas na elektryki
Z kolei elektryczny projekt ze wsparciem programu „Zielony Transport Publiczny” to:
- Projekt „Elektryfikacja miejskiego transportu publicznego” obejmuje 10 elektrobusów wraz z infrastrukturą: 5 stacjonarnych ładowarek podwójnych (180 kW), pantografową stację szybkiego ładowania, mobilną ładowarkę (40 kW) i stację transformatorową.
- Autobusy mają pojemność ok. 75 pasażerów, baterie 500 kWh, zasięg 250–300 km i szybkie doładowanie pantografem.
- Umowa z Solarisem podpisana została 24 czerwca 2025 r., a dostawy zakończą się do maja 2026 r.
- Trwa także drugi przetarg na 4 dodatkowe elektrobusy wraz z dwiema mobilnymi ładowarkami. Jego wartość to 12 890 400 zł, a najkorzystniejszą ofertę złożył ponownie Solaris. Odbiór w przyszłym roku.
Jak widać Jastrzębie-Zdrój konsekwentnie modernizuje flotę. Połączenie elektrobusów Solaris i nowoczesnych MAN-ów Lion’s City tworzy spójną strategię – ekologiczną, komfortową i bezpieczną. Miasto realizuje inwestycje zarówno dzięki dotacjom NFOŚiGW, jak i leasingowi, co pozwala elastycznie rozwijać system transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze