Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tatry nie dla Trójmiasta, ale Morskie Oko już tak. Ostateczna decyzja należy do PKP Intercity

inforail
22.08.2025 12:30
0 Komentarzy

Jak informowaliśmy na łamach InfoRail.pl do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęła interpelacja poselska dotycząca jednego z najbardziej znanych połączeń PKP Intercity – pociągu EIC „Tatry”, kursującego dziś na trasie Warszawa – Kraków – Zakopane.

Poseł Łukasz Kmita zaproponował, aby pociąg ten wydłużyć do relacji Gdynia – Warszawa – Zakopane, co w jego opinii znacząco poprawiłoby dostępność komunikacyjną kraju i stworzyło dogodne połączenie północy z południem Polski.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniosłoby wydłużenie relacji pociągu EIC „Tatry” do Trójmiasta?
  2. Czy modernizacja „zakopianki kolejowej” pozwoli w najbliższych latach skrócić czas przejazdu Kraków – Zakopane do poniżej dwóch godzin?
  3. Jakie czynniki ekonomiczne decydują o tym, czy PKP Intercity zdecyduje się na uruchomienie nowych połączeń komercyjnych, takich jak wydłużone „Tatry”?
EIC Tatry
EIC Tatry

Szybsza podróż do Zakopanego

Na odcinku Kraków – Zakopane pociąg „Tatry” pokonuje trasę w 121 minut, czyli blisko o 100 minut szybciej niż jeszcze kilka lat temu, przed modernizacją tzw. „kolejowej zakopianki”. Zdaniem posła Kmity, nadal istnieją rezerwy czasowe – m.in. na odcinkach Kraków – Stryszów oraz Raba Wyżna – Nowy Targ, gdzie prędkości rozkładowe pozostają niskie.

Skrócenie czasu przejazdu do 1 godziny i 45 minut miałoby dodatkowo podnieść konkurencyjność oferty kolejowej wobec transportu samochodowego.

Połączenie północy z Tatrami

Kluczowym postulatem interpelacji jest jednak wydłużenie kursu „Tatr” do Trójmiasta. Według propozycji pociąg mógłby wyjeżdżać z Gdyni o godz. 4:40 i docierać do Warszawy o 7:35, zgodnie z obecnym rozkładem. Wraz z planowanym podniesieniem prędkości do 200 km/h na linii Warszawa – Gdańsk, kurs mógłby nawet startować z Gdańska o 5:00.

W takim wariancie podróż z Gdyni do Zakopanego trwałaby około 7 godzin i 30 minut, czyli aż o dwie godziny krócej niż dziś, gdy najszybsze połączenia zajmują około 9 godzin i 30 minut.

Analogicznie, w drogę powrotną skład mógłby wyruszać z Zakopanego o 15:48, przybywać do Warszawy o 20:20, a do Gdyni około 23:30.

Potencjalne korzyści

Wydłużenie relacji EIC „Tatry” miałoby przynieść liczne efekty:

  • lepsze skomunikowanie północnych i południowych regionów Polski,
  • popularyzację kolei jako szybkiego i wygodnego środka transportu,
  • wsparcie turystyki krajowej – zarówno górskiej, jak i nadmorskiej,
  • zwiększenie konkurencyjności oferty PKP Intercity.

Pytania poselskie i stanowisko resortu

Poseł Kmita w interpelacji skierował do resortu infrastruktury pytania o dalsze modernizacje zakopianki kolejowej, możliwość podniesienia prędkości na newralgicznych odcinkach oraz perspektywy skierowania na trasę Kraków – Zakopane pociągów EIP (Pendolino).

W odpowiedzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił, że pociągi kategorii EIP i EIC funkcjonują na zasadach komercyjnych, uruchamianych przez PKP Intercity na własne ryzyko handlowe, bez dofinansowania ze środków budżetu państwa. Decyzje o trasach, godzinach i liczbie kursów należą więc wyłącznie do przewoźnika, który kieruje się rachunkiem ekonomicznym.

Jednocześnie Malepszak przypomniał, że w wakacyjne soboty kursuje już nowy pociąg EIC „Morskie Oko” z Gdyni do Zakopanego, a w niedziele z Zakopanego do Gdyni. Od kolejnego rozkładu jazdy ma on kursować całorocznie. Ponadto dostępne są cztery bezpośrednie połączenia IC/TLK oraz liczne relacje z jedną przesiadką.

Decyzja należy do PKP Intercity

Choć propozycja wydłużenia „Tatr” do Gdyni spotkała się z zainteresowaniem, ostateczna decyzja należy do PKP Intercity, które – jako przewoźnik komercyjny – samodzielnie kształtuje siatkę swoich połączeń. Resort infrastruktury deklaruje, że będzie nadal wspierał inwestycje w infrastrukturę kolejową, które pozwolą na skracanie czasów przejazdu i zwiększanie atrakcyjności transportu kolejowego.

Komentarze