Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czeskie media wieszczą koniec monopolu PKP Intercity 

inforail
14.08.2025 13:30
0 Komentarzy

Już 18 września czeski przewoźnik RegioJet rozpocznie regularne kursy między Krakowem a Warszawą, stając się pierwszym prywatnym operatorem oferującym połączenia kolejowe pomiędzy największymi polskimi miastami.

To przełomowy moment – dotychczas na tej trasie kursowały wyłącznie pociągi PKP Intercity.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy RegioJet planuje uruchomić pełną siatkę połączeń na trasie Kraków–Warszawa?
  2. Jakie utrudnienia napotykał przewoźnik przy próbach wejścia na polski rynek w poprzednich latach?
  3. Jakim taborem i standardem usług RegioJet zamierza konkurować z PKP Intercity?
RegioJet
Pociąg RegioJet

Nowa oferta i rozkład jazdy

Na początek RegioJet uruchomi jeden parę pociągów dziennie.

  • Z Krakowa pociąg będzie odjeżdżał o godz. 8:49, z przyjazdem na stację Warszawa Wschodnia o 12:21.
  • W drogę powrotną wyruszy o 14:30.

Po drodze skład zatrzyma się w Zawierciu oraz na dwóch stołecznych stacjach. Czas przejazdu będzie dłuższy niż w przypadku oferty PKP Intercity, jednak przewoźnik liczy, że pasażerów przyciągnie standard usług oraz atrakcyjne ceny.

Etapowy rozwój połączeń

Właściciel RegioJetu, Radim Jančura, poinformował, że początkowo ograniczona liczba kursów wynika z konieczności przeszkolenia dodatkowego personelu i przeprowadzenia kampanii promocyjnej.

  • Do grudnia przewoźnik planuje uruchomić połowę planowanej docelowej liczby połączeń.
  • Pełna siatka kursów ma funkcjonować od przyszłego roku.

Wieloletnie starania o wejście na polski rynek

RegioJet zabiegał o możliwość uruchomienia komercyjnych połączeń krajowych w Polsce przez ponad pięć lat. Do tej pory mógł prowadzić jedynie kursy międzynarodowe – z Pragi do Przemyśla – bez prawa przewozu pasażerów wyłącznie na odcinku krajowym. Jedną z barier były przydziały tras w mało atrakcyjnych godzinach, co ograniczało konkurencję na rynku połączeń dalekobieżnych.

Standard i tabor

Na trasie Kraków–Warszawa RegioJet wykorzysta lokomotywy TRAXX MS3 oraz wagony oferujące cztery klasy podróży. Usługi mają odpowiadać standardowi czeskich połączeń komercyjnych przewoźnika, obejmujących m.in. bezpłatne napoje, Wi-Fi czy rezerwację miejsc.

Plany zatrudnienia w Polsce

Wejście na polski rynek ma być początkiem szerszej ekspansji RegioJetu. Firma planuje w perspektywie kilku lat zatrudnić nawet 500 osób w naszym kraju, obejmując stanowiska w obsłudze pociągów, zapleczu technicznym i administracji.

Komentarze