Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

EIB finansuje dostawę trolejbusów dla Zaporizhzhia – umowa z Litanem zawarta

infobus
31.07.2025 17:01
0 Komentarzy

Dnia 25 czerwca 2025 r. zapadła decyzja o zawarciu umowy z firmą TOV „Torhovyi Dim Litan”, która dostarczy do Zaporoża nowoczesne trolejbusy. 

Litan to ukraiński producent z Dniepru, która zyskuje znaczenie jako dostawca nowoczesnych środków transportu publicznego z technologią In Motion Charging (IMC).

Rozkład jazdy:

  1. Kto dostarczy nowe trolejbusy do Zaporoża?
  2. Jakie trolejbusy zamówiło miasto?
  3. Co warto wiedzieć o firmie Litan?

Trolejbusy dla Zaporoża

Kontrakt obejmuje dostawę niskopodłogowych trolejbusów IMC o długości około 12 m, szerokości 2 500 mm i wysokości 3 800 mm, z nominalną pojemnością co najmniej 100 pasażerów, w tym 30 miejsc siedzących – bez składanych foteli. Pojazdy zostały wyposażone w baterie pozwalające na autonomiczne kursy poza siecią trakcyjną.

Zgodnie z warunkami, pierwsze egzemplarze mają dotrzeć do Zaporoża najpóźniej po 8 miesiącach od daty otrzymania zaliczki, a cały kontrakt ma zostać zrealizowany w ciągu 11 miesięcy.

Całkowity budżet wynosi 3.880.879 EUR netto, co z VAT-em stanowi równowartość ok. 4.773.683 EUR brutto (23% VAT przyjmując kurs PLN/EUR 4,30 daje netto ~16.687.789 PLN, brutto ~20.528.551 PLN).

Dokumenty przetargowe są dostępne w ogłoszeniu OJ S 149/2023 pod numerem referencyjnym = 2023/S 149‑474420. (ted.europa.eu)

Kim jest Litan?

Torhovyi Dim Litan to ukraińska firma z Dniepru, która zyskuje znaczenie jako dostawca nowoczesnych trolejbusów z technologią In Motion Charging (IMC). Jej najbardziej znanym projektem jest dostawa 11 trolejbusów bateryjnych do mołdawskiego miasta Bălți, sfinansowana przez EBRD i fundusz E5P. Pojazdy umożliwiają jazdę na trasach bez sieci trakcyjnej i zostały pozytywnie ocenione przez mieszkańców. Firma zapewniła nie tylko pojazdy, ale także części zamienne, dokumentację i szkolenia dla przewoźnika.

Do tej pory Litan nie realizował większych kontraktów w samej Ukrainie. Sytuacja może się zmienić po podpisaniu umowy z 25 czerwca 2025 r. na dostawę trolejbusów IMC do Zaporoża. Firma działa jako integrator systemów i dystrybutor, współpracując z zewnętrznymi producentami komponentów. Mimo ograniczonej rozpoznawalności, Litan posiada doświadczenie we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań transportowych. Kontrakt w Zaporożu będzie dla niej kluczowym testem wiarygodności i potencjału rynkowego. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, firma może umocnić swoją pozycję jako dostawca dla miast Europy Wschodniej.

Komentarze