Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Upał w pociągach. Bułgarskie koleje mają problem z ex-niemieckimi wagonami

inforail
10.07.2025 14:30
0 Komentarzy

Bułgarski minister transportu Grozdan Karażdow zapowiedział pilne działania w sprawie licznych awarii klimatyzacji w pociągach państwowego przewoźnika BDŻ.

Sytuacja stała się szczególnie dotkliwa w czasie fali upałów – w jednym z przypadków temperatura wewnątrz wagonu osiągnęła nawet 40 stopni Celsjusza.

Rozkład jazdy:

  1. Czy BDŻ planuje trwałą modernizację niemieckich wagonów, aby rozwiązać problem z awariami klimatyzacji?
  2. Jakie konsekwencje mogą ponieść członkowie kierownictwa BDŻ, jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie?
  3. Czy kontakt z Deutsche Bahn może doprowadzić do wsparcia technicznego lub serwisowego w sprawie niesprawnych systemów chłodzenia?
Wagon BDŻ
Wagon BDŻ/foto: Ministerstwo Transportu

Wagony z Niemiec, problem z chłodzeniem

Jak informuje TV Nova, najwięcej problemów z klimatyzacją występuje w wagonach pochodzących z Niemiec, będących dawniej na stanie Deutsche Bahn. Pojazdy te zostały zakupione nie bezpośrednio od niemieckich kolei, ale za pośrednictwem firmy zewnętrznej. To komplikuje ewentualne działania serwisowe.

Choć wagony opuszczają stacje w stanie technicznie sprawnym, klimatyzacja często przestaje działać w trakcie jazdy. Co więcej, niektóre wagony mają okna, których nie da się otworzyć, co tylko potęguje problem.

Reakcja pasażerów i władz

Pomimo trudnych warunków, nie wszyscy rezygnują z podróży. Jak zauważa jeden z pasażerów, niska cena biletu rekompensuje niedogodności.

„Za trzy lewa przejeżdżam 100 kilometrów, a w Sofii na autobus wydaję więcej”, mówi cytowany przez TV Nova mężczyzna.

Minister Karażdow zapowiedział tymczasowe rozwiązania: wagony z mniej uczęszczanych tras – m.in. Vetowo–Senowo, Hisaria–Dolna Machala oraz Lewski–Troyan – będą tymczasowo przenoszone na główne połączenia, gdzie kursują problematyczne niemieckie wagony. W razie awarii pasażerowie będą mogli przesiąść się do wagonów rezerwowych.

Serwis „na pokładzie” i ultimatum dla BDŻ

W każdym z pociągów objętych problemem ma podróżować przedstawiciel BDŻ wraz z technikiem, który – jeśli to możliwe – naprawi klimatyzację w trakcie jazdy. To jednak rozwiązanie doraźne.

„Inżynierowie BDŻ nie są w stanie określić przyczyny technicznej, przez którą klimatyzacja nie może być restartowana w ruchu” – przyznał Karażdow. Dodał też, że jeśli sytuacja nie poprawi się w najbliższym czasie, zostaną wyciągnięte konsekwencje personalne wobec kierownictwa BDŻ. „Całe kierownictwo otrzymało żółtą kartkę. Jeśli sytuacja się nie poprawi, będą pierwsze dymisje” – zapowiedział.

Autobusy zamiast pociągów

Trasy pozbawione tymczasowo wagonów mają być obsługiwane autobusami z klimatyzacją. Jednocześnie resort transportu ma zamiar nawiązać kontakt z Deutsche Bahn, by wspólnie znaleźć trwałe rozwiązanie dla problemu z klimatyzacją.

Komentarze