MZK Opole zamawia kolejne MEGA autobusy elektryczne. Z EFRR
Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu ogłosił postępowanie przetargowe na dostawę dwóch przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Przetarg został opublikowany 10 lipca 2025 r. O pierwszym zamówieniu opolskiej spółki w ramach unijnego projektu „Bezpieczny transport w aglomeracji opolskiej” z EFRR (e-modernizacja pętli autobusowej przy ul. Pużaka) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile przegubowych autobusów elektrycznych zamierza kupić MZK Opole w ramach ogłoszonego 10 lipca 2025 r. przetargu?
- Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy elektryczne dla Opola?
- W ramach którego projektu finansowany jest trzeci etap inwestycji opolskiego przewoźnika w tabor zeroemisyjny?
Przegubowe elektrobusy
Ogłoszone 10 lipca 2025 r. opolskie zamówienie obejmuje dostawę:
- 2 szt. 18-metrowych autobusów elektrycznych,
- 1 szt. stacji ładowania zajezdniowej o mocy co najmniej 2×75 kW,
- 10 szt. naklejek promocyjnych.
Zamówienie przewiduje również prawo opcji – MZK Opole może w przyszłości rozszerzyć kontrakt o dostawę dodatkowych 2 elektrobusów.
Wszystkie pojazdy mają spełniać wymogi pełnowymiarowych przegubowców – mowa o elektrobusach klasy MEGA, które zasilą system transportu publicznego stolicy województwa. Autobusy powinny charakteryzować się nowoczesnymi technologiami, energooszczędnością oraz zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa i informacji pasażerskiej.
Przetargowe wymagania
Termin realizacji:
- autobusy elektryczne: do 420 dni od podpisania umowy,
- ładowarka zajezdniowa: do 390 dni,
- naklejki promocyjne: do 420 dni.
Zamówienie jest współfinansowane ze środków unijnych i podlega dyrektywie 2014/25/UE jako zamówienie sektorowe.
Wykonawcy muszą spełnić szeroki katalog warunków formalnych, w tym złożyć komplet dokumentów rejestrowych, referencje, opisy techniczne pojazdów i komponentów, raport E-SORT 2 oraz dokumentację homologacyjną. Wadium wynosi 250 000 zł.
Na oferty zamawiający czeka do 20 sierpnia 2025 r., godz. 10:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 60 pkt
✅ Warunki techniczno-eksploatacyjne – 35 pkt
✅ Warunki gwarancji – 5 pkt
Szczegółowe informacje o zamówieniu na 2 autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą ładowania dla Opola znajdują się pod linkiem: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1139993
(Ogłoszenie: 448749-2025)
Zakupowe tło
To kolejna inwestycja opolskiego przewoźnika w tabor bezemisyjny. Cała historia opolskiej elektromobilności wygląda tak:
Pierwszy etap – 8 autobusów (2023–2024)
- Pojazdy: 6 autobusów 12-metrowych oraz 2 przegubowe 18-metrowe marki Solaris.
- Finansowanie: Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 36 mln zł, z czego 25 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
- Infrastruktura: Budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli „Pużaka-Pętla” oraz instalacja ładowarek plug-in w zajezdni.
- Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 5, 9 i 13.
Drugi etap – 9 autobusów (2024–2025)
- Pojazdy: 8 autobusów 12-metrowych marki Solaris z bateriami o pojemności 300 kWh.
- Finansowanie: Projekt o wartości prawie 35 mln zł, z czego ponad 27 mln zł pochodzi z ZTP 3.0
- Infrastruktura: Budowa stacji ładowania pantografowego na pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja czterech dwustanowiskowych ładowarek plug-in w zajezdni.
- Eksploatacja: Autobusy będą obsługiwać linie 14 i 21.
Trzeci etap – 5 autobusów (2025–2026)
- Pojazdy: 2 przegubowe autobusy 18-metrowe oraz 3 standardowe 12-metrowe.
- Finansowanie: Projekt „Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej” o wartości 176,3 mln zł, z czego 133,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027.
- Infrastruktura: Modernizacja pętli przy ul. Pużaka, budowa nowej pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja jednej ładowarki pantografowej i trzech plug-in.
- Partnerzy: Projekt realizowany we współpracy z gminami Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów i Krapkowice.
Dzięki tym inwestycjom Opole staje się liderem w zakresie elektromobilności w regionie, konsekwentnie dążąc do zwiększenia udziału zeroemisyjnych pojazdów w transporcie publicznym.
Komentarze