Rewolucja w Budapeszcie: Prawie 300 nowych autobusów. Od BYD i Mercedesa
30 czerwca 2025 roku budapeszteński operator BKK oficjalnie ogłosił, że do stolicy Węgier trafi niemal 300 nowych autobusów, w tym po raz pierwszy w tym kraju elektryczne elektrobusy przegubowe.
Pierwsze nowe pojazdy – klimatyzowane, niskopodłogowe i wyposażone w nowoczesne systemy – rozpoczną kursowanie jeszcze tego lata. To nowa era w Budapeszcie i rewolucja w sieci BKK.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrycznych autobusów przegubowych marki BYD trafi do Budapesztu w 2026 roku?
- Jakie główne cele modernizacji budapeszteńskiej floty autobusowej wskazuje operator BKK?
- Na jakich trasach w Budapeszcie planowane jest skierowanie nowych pojazdów elektrycznych i spalinowych?
Od ArrivaBus
Zamówienie dotyczy modernizacji budapeszteńskiego taboru autobusowego i obejmuje zarówno pojazdy z napędem konwencjonalnym EURO 6 marki Mercedes-Benz, jak i w pełni elektryczne autobusy marki BYD, które pojawią się w 2026 roku. Głównym operatorem inwestycji jest BKK, a partnerami w realizacji dostaw i eksploatacji są spółki ArrivaBus Kft. oraz BKV Zrt.. Celem jest zwiększenie komfortu podróży, poprawa efektywności energetycznej oraz znacząca redukcja emisji zanieczyszczeń w centrum miasta.
Łącznie mowa o prawie 300 pojazdach – z czego:
- ponad 200 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów spalinowych zostanie dostarczonych już w 2025 roku.
- z kolei w 2026 roku do floty trafi również 70 autobusów elektrycznych, w tym 50 pojazdów solowych i 20 przegubowych – co stanowi przełomową nowość dla Węgier.
Pojazdy zostaną skierowane m.in. na główne trasy przebiegające przez centrum Budapesztu, takie jak Rákóczi út, linie 8E, 133E, 105 i 210, a także połączenia w południowych dzielnicach oraz na Wzgórzach Budy.
MEGA od BYD
Na szczególną uwagę zasługuje decyzja o wdrożeniu elektrycznych autobusów przegubowych marki BYD. Te pojazdy, które dotychczas nie kursowały na węgierskich drogach, mają zapewnić większą pojemność i wyższy komfort przy zerowej emisji lokalnej. Ich pojawienie się jest wyrazem realizacji założeń Budapeszteńskiego Planu Mobilności, który zakłada sukcesywne przechodzenie transportu autobusowego na napęd elektryczny.
Nowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring pokładowy, systemy informacji pasażerskiej LED i LCD, a także zaawansowane układy bezpieczeństwa. Część z nich (klasa MaxiMidi od Mercedesa) trafi na mniej uczęszczane, lokalne linie, m.in. na trasach w dzielnicach takich jak Zugliget, Hűvösvölgy czy Angyalföld.
Planowane wdrożenie tej flotylli jest tylko częścią większej modernizacji transportu w stolicy Węgier. BKK przygotowuje równolegle przetargi na do 160 nowych trolejbusów oraz ponad 100 nowoczesnych tramwajów, które mają trafić do Budapesztu w kolejnych latach – przy wsparciu funduszy unijnych.
W efekcie do 2027 roku około 90% całego budapeszteńskiego taboru autobusowego ma spełniać normy EURO VI lub być w pełni zeroemisyjne. Szacuje się, że pozwoli to ograniczyć emisję lokalnych zanieczyszczeń o ok. 8 000 ton CO₂ rocznie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze