GZM ma dostawcę 31 elektrobusów. Największy sukces Irizara w Polsce i debiut ie bus 18
Decyzja o wyborze oferty Hiszpanów w przetargu na dostawę 31 autobusów elektrycznych i ładowarek w ramach projektu „Zielony Transport GZM” zapadła 4 czerwca 2025 roku.
Postępowanie wygrała firma Irizar e-mobility S.L., który tym samym dostarczy do czterech PKM-ów pierwsze pojazdy tej marki, w tym debiutujące w całym kraju przegubowe modele ie bus 18. O tym zamówieniu i złożonym proteście do KIO pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kto wygrał przetarg GZM na 31 autobusów elektrycznych i ładowarki?
- Ile punktów zdobyły oferty Irizara i Solarisa?
- Do których przewoźników trafią nowe autobusy?
Dwie oferty
Pierwszy tegoroczny przetarg GZM na elektrobusy dotyczył zakupu łącznie 31 autobusy elektryczne klasy I – 16 przegubowych oraz 15 solowych – wraz z ładowarkami, w ramach projektu Zielony Transport GZM, współfinansowanego z funduszy centralnych. To jedno z największych zamówień flotowych realizowanych przez GZM i kluczowy krok w stronę dekarbonizacji transportu publicznego w regionie. Postępowanie zostało ogłoszone na początku 2025 roku, a otwarcie ofert nastąpiło 5 marca.
Do przetargu zgłosiło się dwóch producentów: Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility. W zadaniu dotyczącym dostawy 32 elektrobusów (15 MAXI, 17 MEGA), Irizar e-mobility złożył ofertę na kwotę 133.694.939,79 PLN brutto, co daje 108.695.073 PLN netto. Solaris zaproponował 138.990.000 PLN brutto, czyli 113.000.000 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 138.682.500 PLN brutto, a więc 112.748.373 PLN netto. Obie oferty zmieściły się więc w budżecie, przy czym propozycja Irizara była o około 5,3 mln PLN brutto niższa od konkurencyjnej.
Po analizie dokumentów, 4 czerwca GZM ogłosiła wybór oferty hiszpańskiego producenta, która uzyskała 83,50 pkt, w tym:
✅ 60 pkt za cenę
✅ 19 pkt za okres gwarancji
✅ 4,5 pkt za ocenę techniczno-eksploatacyjną
Oferta Solaris Bus & Coach zdobyła łącznie 72,68 pkt, z przewagą w ocenie technicznej (11,72 pkt), ale znacznie niższą punktacją za gwarancję (3,25 pkt).
Szczegóły techniczne i termin dostaw
Zamówienie obejmuje dostawę autobusów klasy MAXI (ok. 12 metrów długości) oraz MEGA (przegubowe, do 18,75 metra). Pojazdy mają pomieścić co najmniej 70 (MAXI) i 120 (MEGA) pasażerów. Obowiązkowe wyposażenie obejmuje m.in. systemy rekuperacji energii, ładowanie plug-in oraz pantograf, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, pełną izolację kabiny z kasownikiem, tablice LED w kolorze białym oraz ekrany LCD minimum 21,5”..
Zamawiający przewidział czas realizacji kontraktu do 30 kwietnia 2026 roku. Nowe autobusy i ładowarki mają zasilić floty samorządowych przewoźników – PKM Gliwice, Katowice, Sosnowiec oraz PKM Świerklaniec:
- PKM Gliwice: 7 autobusów przegubowych + 4 ładowarki,
- PKM Katowice: 9 autobusów przegubowych + 5 ładowarek,
- PKM Sosnowiec: 8 autobusów 12-metrowych + 4 ładowarki + 2 stacjonarne,
- PKM Świerklaniec: 7 autobusów 12-metrowych + 5 ładowarek.
Zakupowe tło
Niezależnie od tego przetargu, w marcu br. GZM ogłosiła przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania (również pod kątem KPO) dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.
Ponadto, pod koniec ub. roku Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I”, który obejmuje m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in – na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi pojazdami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca.
Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków NFOŚiGW. Dostawcą, za 31,8 mln zł, została spółka PAK-PCE.
Komentarze