Praga elektryzuje następne linie autobusowe. Trolejbusy wejdą na trasy nr 51 i 53
Stolica Czech inwestuje setki milionów w trolejbusy. Do 2026 roku znikną kolejne autobusy spalinowe, a trolejbusy wrócą do Hanspaulki i Strahova. DPP właśnie rozpoczął budowę dwóch tras
21 maja 2025 roku Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) oficjalnie rozpoczął budowę infrastruktury dla dwóch nowych linii trolejbusowych w stolicy Czech – nr 51 i 53. To kolejny etap rozwoju elektromobilności w Pradze, która sukcesywnie przekształca trasy autobusowe w nowoczesne połączenia obsługiwane przez trolejbusy bateryjne. To element realizacji Klimatycznego Zobowiązania Miasta Stołecznego Praga, zakładającego redukcję emisji CO₂ o 45% do 2030 roku względem poziomu z 2010 roku, a także odpowiedzią na wymogi unijnej i krajowej legislacji dotyczącej udziału nisko- lub bezemisyjnych pojazdów w taborze przewoźników.
Rozkład jazdy:
- Które dwie linie autobusowe w Pradze zostaną zastąpione przez trolejbusy?
- Jakie trolejbusy mają obsługiwać nowe linie 51 i 53?
- Do kiedy planowane jest zakończenie budowy nowych tras trolejbusowych?
Dwie linie
Linia 51 powstaje w miejscu obecnej autobusowej linii 131 (Bořislavka – Hradčanská), a linia 53 zastąpi autobus 176 (Karlovo náměstí – Stadion Strahov). DPP zlecił budowę konsorcjum firm Elektroline i Elektrizace železnic Praha (linia 131) oraz Elektrizace železnic Praha (linia 176). Prace mają potrwać do czerwca 2026 roku.
Inwestycja obejmuje montaż ponad 8 kilometrów trakcji trolejbusowej na każdej z linii (liczone jednostronnie), przy czym dla linii 51 sieć pokryje około 50% trasy, a dla linii 53 – 65% trasy. Budowane są również nowe podstacje trakcyjne – m.in. U Matěje na Hanspaulce i na Strahovie. Infrastruktura powstaje we współpracy z miejskimi firmami wodociągowymi i drogowymi, aby zminimalizować utrudnienia w ruchu.
Wartość inwestycji wynosi 264,75 mln CZK dla linii 131 oraz 351,78 mln CZK dla linii 176 (obie kwoty bez VAT). DPP złożył wniosek o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i środków Unii Europejskiej.
Nowe trolejbusy
DPP już wcześniej zamówił 30 trolejbusów Bozankaya SNG 12T, które będą obsługiwać nie tylko linie 51 i 53, ale również planowaną linię 52 (Na Knížecí – U Waltrovky). Ten typ pojazdu może poruszać się również poza siecią trakcyjną dzięki bateriom, co pozwala na elastyczne prowadzenie ruchu w trudnym terenie – np. na stromych ulicach Strahova czy Hanspaulki. Linie te wyróżniają się dużymi różnicami wysokości i skomplikowanym układem ulicznym, co czyni je szczególnie wymagającymi.
DPP już teraz prowadzi kolejne przetargi na zakup nawet 180 trolejbusów, które pozwolą na dalszą rozbudowę sieci – m.in. na elektryfikację linii 137 oraz przygotowywaną linię 191.
Według Jana Šurovskiego, wiceprezesa zarządu i dyrektora technicznego DPP ds. sieci naziemnej, linie 51, 52 i 53 eliminują najbardziej uciążliwe dla środowiska połączenia autobusowe, zwłaszcza w kontekście hałasu i emisji w gęsto zaludnionych i trudnodostępnych dzielnicach, jak Hanspaulka, Baba, Strahov czy Smíchov.
Również przedstawiciele lokalnych samorządów – Ondřej Matěj Hrubeš z Pragi 6 i Tomáš Halva z Pragi 2 – popierają projekt, podkreślając jego znaczenie dla poprawy komfortu życia mieszkańców oraz jakości powietrza w centrum miasta.
Szczegóły projektu i przebieg budowy można śledzić na stronie DPP: https://www.dpp.cz/spolecnost/nove-stavby/trolejbusove-trate
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze