Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris z serią umów na autobusy dla Gdyni, Łomianek, Oświęcimia i ZUK Rokbus

infobus
14.05.2025 07:05
0 Komentarzy

W kwietniu i maju 2025 roku kilka polskich miast podpisało umowy na dostawy autobusów w ramach modernizacji swojego transportu publicznego.

Co ważne, mimo różnych potrzeb lokalnych i odmiennych technologii – od klasycznych diesli po zaawansowane pojazdy wodorowe – zamówienia te mają wspólne mianownik: podpisano je w kwietniu lub w maju; we wszystkich przypadkach wybór padł na Solaris Bus & Coach, a my ich nie opisaliśmy osobno w TransInfo. Czas to nadrobić!

Rozkład jazdy:

  1. Ile przegubowych autobusów elektrycznych zamówiła Gdynia od Solarisa w maju 2025 roku?
  2. Jakie autobusy zeroemisyjne zamówił ZUK Rokbus?
  3. Ile nowych elektrycznych autobusów trafi do Oświęcimia na podstawie umowy z 2 kwietnia 2025 roku?
Rokietnica z umową na kupno 6 elektrycznych autobusów Solaris dofinansowanych z KPO / fot. Bartosz Derech – FB

ZUK Rokbus z umową

Najnowszy kontrakt z Soalrisem – z 12 maja – podpisała Gmina Rokietnica. Dotyczy on dostawy sześciu autobusów elektrycznych od firmy Solaris Bus & Coach, współfinansowanych z środków Krajowego Planu Odbudowy. Całkowita wartość kontraktu na pojazdy wynosi 15.690.000 PLN netto, co po doliczeniu 23% podatku VAT daje 19.308.700 PLN brutto. Jednostkowy koszt jednego Urbino 12 electric wynosi 2.615.000 PLN netto

Z kolei kwota przewidziana na całość inwestycji – obejmującą również montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 192 kWp, budowę trafostacji i stacji ładowania – wynosi 18.680.000 PLN. Projekt realizowany jest przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Podpisanie umowy to nie tylko impuls dla dalszej rozbudowy połączeń autobusowych w regionie, ale też ważny krok w kierunku pełnej transformacji taboru ZUK Rokbus w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego. Jak podkreślił prezes spółki Piotr Stasiak, wdrożenie tego ambitnego projektu to efekt konsekwentnej pracy całego zespołu spółki. Zgodnie z dokumentacją przetargową, autobusy mają być w pełni niskopodłogowe, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz klimatyzację. Ładowanie będzie możliwe poprzez dedykowane stacje plug-in, zasilane energią z własnej instalacji PV. Termin dostawy pojazdów zaplanowano na czerwiec 2026.

Gdynia: Elektryczne wejście Solarisa

Na północy kraju Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni sięgnęło po środki z Krajowego Planu Odbudowy, aby sfinalizować zakup trzech przegubowych autobusów elektrycznych. Umowę z Solarisem podpisano 9 maja 2025 roku. Zamówienie jest nie tylko krokiem w stronę elektryfikacji floty z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Wartość umowy to 11 009 400 zł. Więcej informacji: Zamówienie Gdyni.

Dodajmy, że PKM Gdynia po raz pierwszy w swojej historii zdecydowało się na zakup autobusów marki Solaris, wybierając trzy modele Solaris Urbino 18 electric. W przetargu, który został rozstrzygnięty w kwietniu 2025 roku, jedyną ofertę złożyła właśnie firma Solaris Bus & Coach, proponując cenę 13 541 562 zł brutto za całość zamówienia, co przekłada się na około 3 669 800 zł netto za jeden pojazd. Oferta ta mieściła się w budżecie przeznaczonym przez PKM Gdynia i została uznana za najkorzystniejszą, zdobywając 97,5 punktu w systemie oceny.. Nowe pojazdy mają mieć długość od 17,5 do 18,5 metra, być w pełni niskopodłogowe, pomieścić co najmniej 120 pasażerów (w tym minimum 42 na miejscach siedzących) oraz być wyposażone w systemy klimatyzacji, monitoringu, informacji pasażerskiej i zliczania pasażerów.

Solaris z serią umów na autobusy dla Rybnika, Oświęcimia, Gdyni i Łomianek

Oświęcim: elektromobilność z pełną infrastrukturą

Także w Oświęcimiu elektromobilność nabiera konkretnego wymiaru. W ramach projektu rozwijającego miejski system zeroemisyjnego transportu, MZK podpisało 2 kwietnia 2025 roku umowę na dostawę pięciu nowoczesnych autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów. Wszystkie pojazdy wyposażone będą w klimatyzację, Wi-Fi, systemy informacji pasażerskiej, monitoring oraz oznakowanie w języku Braille’a.

Na równie dużą uwagę zasługuje infrastruktura ładowania. Zlecenie obejmuje dostarczenie i uruchomienie mobilnych ładowarek typu plug-in, spełniających normy IEC 61851 i ISO 15118. Systemy muszą być w pełni automatyczne, z funkcją rozpoznawania stanu baterii i raportowaniem parametrów ładowania. Całkowita wartość zamówienia to 13 490 000 zł, a dokumentacja przetargowa znajduje się tutaj: Zamówienie Oświęcimia.

Dodajmy, że Miejski Zakładu Komunikacji w Oświęcimiu pozyskał na tę inwestycję środki z KPO . Wartość całego przedsięwzięcia wyniesie 17,09 mln zł. Pierwszy autobus dotrze do Oświęcimia w grudniu tego roku, a następne – po jednym – w kolejnych miesiącach, do kwietnia 2026 roku. Przetarg obejmuje także dostawę, montaż i uruchomienie infrastruktury ładowania pojazdów oraz przeszkolenie kierowców i pracowników stacji obsługi. Zakupiony tabor zastąpi pięć najbardziej wyeksploatowanych i awaryjnych pojazdów spalinowych. Autobusy będą obsługiwały trasy w Oświęcimiu, Brzeszczach, Chełmku, Libiążu i Miedźnej.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku przewoźnik zawarł umowę na dostawę dziewięciu elektryków, które również dostarczy Solaris. W lipcu dotrze do miasta pierwszy z nich – autobus o długości 18 m. Dwa 9–metrowe „elektryki” przyjadą we wrześniu, a następne dwa – w grudniu. Pod koniec roku gotowy będzie też autobus 12-metrowy. Pozostałe trzy MZK otrzyma do kwietnia przyszłego roku. Za dziewięć autobusów firma zapłaci 32,2 mln zł. MZK pozyskało na ten cel 23 mln zł z funduszy UE. Oświęcimski przewoźnik dotychczas korzystał z jednego autobusu o napędzie elektrycznym. Po realizacji obu umów będzie ich 15; nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone, o napędzie spalinowym. Miejski Zakład Komunikacji w Oświęcimiu przewozi rocznie blisko 100 tys. osób. Dysponuje 44 autobusami.

Solaris z serią umów na autobusy dla Rybnika, Oświęcimia, Gdyni i Łomianek
Solaris z serią umów na autobusy dla Rybnika, Oświęcimia, Gdyni i Łomianek

Łomianki: diesle nadal w grze

Choć trend krajowy zmierza ku zeroemisyjności, Łomianki pozostają przy bardziej konwencjonalnych rozwiązaniach. Tutaj 11 marca 2025 roku podpisano umowę na dostawę dwóch autobusów miejskich z silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6. Każdy z pojazdów będzie mieć długość około 12 metrów, układ drzwi 2-2-2 oraz kompletne wyposażenie typowe dla nowoczesnych jednostek niskopodłogowych.

Dla mniejszego operatora, jakim jest Komunikacja Miejska Łomianki, to rozwiązanie równoważy budżet z potrzebą odświeżenia floty. Wartość kontraktu to 3 616 200 zł, a dokumenty przetargowe dostępne są tutaj: Zamówienie Łomianek.

Solaris z serią umów na autobusy dla Rybnika, Oświęcimia, Gdyni i Łomianek
Solaris z serią umów na autobusy dla Rybnika, Oświęcimia, Gdyni i Łomianek

Komentarze