Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

VAG Norymberga z setnym elektrobusem. Jubileuszowy model eCitaro G

infobus
13.05.2025 15:01
0 Komentarzy

7 maja 2025 roku firma VAG Norymberga oficjalnie odebrało setny autobus elektryczny – przegubowego Mercedes-Benz eCitaro G.

Tym samym zakończono dostawę 31 pojazdów z najnowszego zamówienia. W efekcie Mercedesy stanowią dziś aż 77 z około 110 e-busów eksploatowanych przez niemieckiego przewoźnika, czyli niemal 70% floty elektrycznej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro G obejmowało najnowsze zamówienie dla VAG Norymberga?
  2. Jaką pojemność baterii mają nowe autobusy eCitaro G?
  3. Ile pasażerów może zabrać jeden autobus eCitaro G?
Setny e-bus w Norymberdze już na trasie – Mercedes eCitaro G / fot. VAG
Setny e-bus w Norymberdze już na trasie – Mercedes eCitaro G / fot. VAG

Dominacja Mercedesa

Pierwsze e-busy wyjechały na trasy w Norymberdze w 2018 roku. Siedem lat później, ponad połowa floty jest już zeroemisyjna. Najnowsze zamówienie objęło 31 przegubowych autobusów eCitaro G, z których wszystkie zostaną dostarczone do końca maja 2025 roku. Uzupełniły one pulę 46 autobusów eCitaro i eCitaro G z lat 2023–2024. Łącznie Mercedesy stanowią dziś aż 77 pojazdów z całej elektrycznej floty VAG, która liczy obecnie około 110 e-busów.

Jubileuszowy pojazd z numerem 417 wyróżnia się specjalną okolicznościową grafiką. Przypomina o przełomowym momencie w rozwoju elektromobilności VAG, który planuje całkowicie przekształcić flotę autobusową na elektryczną do początku lat 30.

Każdy z nowych eCitaro G to 18-metrowy przegubowiec z czterema parami drzwi i możliwością przewozu do 124 pasażerów, w tym 37 miejscami siedzącymi. Wnętrze wyposażono w system klimatyzacji z pompą ciepła CO₂, trzy przestrzenie dla wózków i osób z ograniczoną mobilnością, sześć podwójnych portów USB, 29-calowe ekrany oraz LED-owe oświetlenie ambientowe.

Setny e-bus w Norymberdze już na trasie – Mercedes eCitaro G / fot. VAG
Setny e-bus w Norymberdze już na trasie – Mercedes eCitaro G / fot. VAG

System bezpieczeństwa obejmuje m.in.:

  • Preventive Brake Assist 2 – asystenta hamowania awaryjnego z detekcją pieszych i rowerzystów,
  • Sideguard Assist 2 i Frontguard Assist – wspomaganie manewrów skrętu i ostrzeganie przed przeszkodami,
  • Traffic Sign Assist, Attention Assist, TPM i AVAS,
  • system roll-pitch control – poprawiający stabilność jazdy przy wysokim położeniu baterii na dachu.

Dane z pojazdów zbierane są w czasie rzeczywistym przez Bus Data Centre i zintegrowane z rozwiązaniami Omniplus. Każdy autobus ma siedem zestawów baterii trakcyjnych o łącznej pojemności 686 kWh, co pozwala na pokonanie do 300 km bez doładowania. Gniazda ładowania umieszczono po obu stronach przedniej osi.

Setny e-bus w Norymberdze już na trasie – Mercedes eCitaro G / fot. VAG
Setny e-bus w Norymberdze już na trasie – Mercedes eCitaro G / fot. VAG

Modernizacja zaplecza

Wraz z rosnącą flotą zmieniają się też potrzeby techniczne. Na terenie głównej zajezdni w Schweinau uruchomiono w 2021 roku nowoczesny eBus-Port z 39 punktami ładowania i dużą instalacją fotowoltaiczną. Starszą halę postojową z lat 80. zmodernizowano i wyposażono w stacje ładowania oraz nową infrastrukturę energetyczną z transformatorem i rozdzielnią. Rozbudowano także dach o długości 14 metrów, który nie tylko osłania dodatkowe punkty ładowania, ale także mieści panele PV. Wyprodukowana energia zasila nie tylko ładowarki autobusowe, ale również warsztat.

VAG Nuremberg to operator z około 200 autobusami na ponad 50 liniach, który w dni szczytowe przewozi nawet 640.000 pasażerów. Zatrudnia ponad 2300 osób, w tym obsługę techniczną, planistów i kierowców. Wszystkie elektryczne pojazdy VAG zasilane są w 100% energią odnawialną z lokalnych źródeł. Operator został w 2025 roku nagrodzony Bawarską Nagrodą Państwową za Transport i Logistykę w kategorii transportu pasażerskiego za projekt „eBus to Grid”, integrujący pojazdy z miejską infrastrukturą energetyczną.

Dzięki spójnym inwestycjom w nowoczesny tabor, systemy zarządzania i infrastrukturę ładowania, Norymberga nie tylko buduje zrównoważoną mobilność miejską, ale też pokazuje, jak konsekwentnie realizować strategię neutralności klimatycznej w sektorze transportu publicznego.

Setny e-bus w Norymberdze już na trasie – Mercedes eCitaro G / fot. VAG
Setny e-bus w Norymberdze już na trasie – Mercedes eCitaro G / fot. VAG

Komentarze