Co z powrotem bezpośrednich pociągów z Warszawy do Płońska?
Posłanka Paulina Matysiak skierowała zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury, dotyczące możliwości przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Płońsk – Warszawa oraz elektryfikacji linii kolejowej nr 27.
W odpowiedzi PKP PLK SA przedstawiła aktualny stan prac nad modernizacją i ewentualną elektryfikacją tej trasy.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści przyniesie modernizacja linii kolejowej nr 27 na odcinku Nasielsk – Sierpc po jej zakończeniu w 2025 roku?
- Dlaczego realizacja elektryfikacji linii kolejowej nr 27 jest uzależniona od wyników prac nad Zintegrowaną Siecią Kolejową?
- Co jest główną przeszkodą w przywróceniu bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Warszawa – Płońsk?
Aktualny stan prac na linii Nasielsk – Sierpc
Obecnie prowadzone są intensywne prace na odcinku Nasielsk – Sierpc, które obejmują modernizację infrastruktury torowej. Prace realizowane są na odcinku od km 47,000 do km 88,020 w ramach zadania pn. „Prace inwestycyjne na linii kolejowej nr 27 na odcinku Nasielsk – Sierpc”. Modernizacja ma na celu dostosowanie torowisk do osiągnięcia prędkości:
- 120 km/h dla autobusów szynowych,
- 100 km/h dla pociągów pasażerskich,
- 80 km/h dla pociągów towarowych.
Efektem realizacji tych prac będzie skrócenie czasu przejazdu o około 25 minut – z obecnych 105 minut do około 80 minut, począwszy od 15 czerwca 2025 roku. Dodatkowo, planowane jest dalsze podniesienie prędkości do 75 minut po zabudowie blokad liniowych na szlakach Nasielsk – Płońsk, Płońsk – Raciąż oraz Raciąż – Sierpc. Realizacja tego etapu jest planowana jeszcze w 2025 roku.
Elektryfikacja linii kolejowej nr 27
Mimo że prowadzone są analizy możliwości elektryfikacji odcinka Nasielsk – Sierpc, obecnie nie jest możliwe wskazanie harmonogramu realizacji tych prac. Powodem jest pełne rozdysponowanie środków na inwestycje kolejowe w perspektywie do 2030 roku. W związku z tym, elektryfikacja linii nr 27 będzie możliwa dopiero po wypracowaniu nowych rozwiązań finansowych lub pojawieniu się wolnych środków w przyszłości.
Prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową
Na początku 2025 roku zainicjowano projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, realizowany we współpracy Ministerstwa Infrastruktury, PKP PLK SA, Spółki Centralny Port Komunikacyjny oraz Instytutu Rozwoju Miast i Regionów. Projekt ten ma na celu stworzenie długoterminowego planu rozwoju infrastruktury kolejowej, uwzględniającego zarówno odcinki już istniejące, jak i nowe propozycje korytarzy transportowych. W ramach projektu analizowane są między innymi spodziewane liczby pasażerów, ruch pociągów, a także prognozy liczby podróży pomiędzy różnymi regionami.
Decyzje o elektryfikacji poszczególnych linii, w tym linii nr 27, będą uzależnione od wyników prac nad Zintegrowaną Siecią Kolejową. Dopiero po ich zakończeniu możliwe będzie wskazanie harmonogramu i szczegółowego planu elektryfikacji.
Bezpośrednie połączenie Płońsk – Warszawa
Obecnie na trasie Warszawa – Płońsk nie kursują bezpośrednie pociągi. PKP PLK SA poinformowała, że nie wpłynęły wnioski od przewoźników o uruchomienie takiego połączenia. Podobnie, nie złożono wniosków o zwiększenie liczby połączeń na linii Nasielsk – Płońsk. Spółka pozostaje jednak otwarta na propozycje i gotowa do uruchomienia nowych pociągów, gdy tylko takie zapotrzebowanie zostanie zgłoszone.
Linia kolejowa Nasielsk – Płońsk posiada jeszcze wolną przepustowość, która mogłaby zostać efektywnie wykorzystana. Jednakże, zgodnie z przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, organizacją połączeń wojewódzkich zajmują się marszałkowie województw, a nie PKP Intercity SA, która obecnie nie planuje uruchamiania relacji Warszawa – Płońsk.
Prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 27 postępują, a ich efektem będzie poprawa komfortu podróży oraz skrócenie czasu przejazdu. Elektryfikacja odcinka Nasielsk – Sierpc pozostaje jednak w sferze analiz i będzie zależna od przyszłych decyzji związanych z finansowaniem oraz wynikami prac nad Zintegrowaną Siecią Kolejową. Powrót bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Warszawa – Płońsk jest możliwy, lecz wymaga inicjatywy przewoźników oraz decyzji odpowiednich władz samorządowych.
Komentarze