Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premiera nowej generacji Mercedes-Benz Citaro K w Czechach. W Uherské Hradiště

infobus
05.05.2025 07:01
0 Komentarzy

21 kwietnia 2025 roku Uherské Hradiště oficjalnie poinformowało o wprowadzeniu do ruchu pierwszych nowych autobusów Mercedes-Benz Citaro K w ramach miejskiego systemu komunikacji publicznej Poulička.

Nowe pojazdy, mimo opóźnień w dostawach, zaczęły zastępować tymczasowo eksploatowane starsze pojazdy. Dodajmy, że za tę dostawę odpowiada spółka Daimler Buses Česká republika, na której czele stoi Artur Konarski – o czym wspominaliśmy już wcześniej w TransInfo. Miły akcent na początek.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe funkcje zastosowane w autobusach Citaro K poprawiają dostępność i komfort dla osób z niepełnosprawnościami?
  2. W jaki sposób autobusy Citaro K napędzane biopaliwem HVO wpływają na emisję CO₂ i środowisko lokalne?
  3. Jak dane z systemów zliczania pasażerów mają zostać wykorzystane do optymalizacji siatki połączeń w Uherském Hradišti?
Nowy MIDI tabor w Czechach: Mercedes-Benz Citaro K już na trasach  / fot. UM Uherské Hradiště
Nowy MIDI tabor w Czechach: Mercedes-Benz Citaro K już na trasach / fot. UM Uherské Hradiště

Małe jest piękne

Z początkiem lutego 2025 r. obsługę MHD w Uherském Hradišti przejęła Znojemská dopravní společnost – Psota. Z powodu opóźnień w dostawach nowego taboru, operator był zmuszony rozpocząć działalność z użyciem starszych autobusów. Teraz sytuacja się zmienia – miasto rozpoczęło odbiór 9 fabrycznie nowych, 10,5-metrowych niskopodłogowych Citaro K, które w kwietniu i maju sukcesywnie będą pojawiać się na ulicach. Docelowo flotę uzupełnią 4 elektrobusy MAN Lion’s City 10E.

Nowe Citaro K są w pełni niskopodłogowe, wyposażone w trzy pary drzwi, co ułatwia szybki przepływ pasażerów, również tych z wózkami dziecięcymi i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Każdy autobus ma system informacji pasażerskiej, akustyczne zapowiedzi przystanków dla osób z niepełnosprawnością wzroku oraz automatyczne systemy zliczania pasażerów. Dodatkowo, przy środkowych drzwiach zainstalowano automaty biletowe z możliwością płatności kartą, a pasażerowie będą sami otwierać drzwi za pomocą przycisków.

Część pojazdów będzie napędzana biopaliwem HVO, co oznacza redukcję emisji CO₂ nawet o 85% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. Autobusy wyposażono również w systemy bezpieczeństwa ADAS oraz klimatyzację z filtracją powietrza.

Nowy MIDI tabor w Czechach: Mercedes-Benz Citaro K już na trasach  / fot. UM Uherské Hradiště
Nowy MIDI tabor w Czechach: Mercedes-Benz Citaro K już na trasach / fot. UM Uherské Hradiště

Mniej emisji, więcej danych i komfortu

Jak podkreślił burmistrz Stanislav Blaha, nowe autobusy to nie tylko poprawa komfortu podróżowania, ale również szansa na lepsze zarządzanie całym systemem: „Dzięki precyzyjnemu zliczaniu pasażerów będziemy mogli dokładnie przeanalizować ruch i dopasować linie do realnych potrzeb mieszkańców”.

Dostawy autobusów realizuje Daimler Buses Česká republika, a Uherské Hradiště to pierwsze miasto w Czechach, które odbiera ten model w nowej konfiguracji.

Zrealizowanie pełnej dostawy pojazdów planowane jest do końca maja 2025 roku. Tym samym Poulička stanie się jednym z bardziej nowoczesnych i ekologicznych systemów MHD w regionie.

Nowy MIDI tabor w Czechach: Mercedes-Benz Citaro K już na trasach  / fot. UM Uherské Hradiště
Nowy MIDI tabor w Czechach: Mercedes-Benz Citaro K już na trasach / fot. UM Uherské Hradiště

Komentarze