Škoda dostarczy do Zlína i Otrokovic do 60 trolejbusów bateryjnych. Jest umowa
24 kwietnia 2025 r. podpisano trolejbusowy kontrakt pomiędzy firmą Škoda Electric z Pilzna a przewoźnikiem DSZO – Dopravní společnost Zlín – Otrokovice.
Chodzi o dostawę nawet do 60 nowoczesnych trolejbusów. To efekt procedury negocjacyjnej, która została uruchomiona po tym, jak wcześniejsze postępowanie przetargowe nie przyniosło żadnych ofert.
Rozkład jazdy:
- Co zadecydowało o przejściu DSZO z otwartego przetargu do trybu negocjacyjnego bez ogłoszenia?
- Jakie zalety operacyjne mają oferowane trolejbusy Škody z bateriami trakcyjnymi?
- W jaki sposób zastosowana formuła zamówienia wieloetapowego wpływa na planowanie dostaw i budżet DSZO?
Z SOR
Przedmiotem kontraktu jest odnowienie floty trolejbusowej w Zlínie i Otrokovicach w ramach wieloetapowego zamówienia. Škoda Electric dostarczy niskopodłogowe trolejbusy z karoserią SOR, wyposażone w baterie umożliwiające jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie co najmniej kilkunastu kilometrów. W grę wchodzą dwa typy pojazdów:
- krótsze, dwunapędowe solo o długości 12 metrów,
- dłuższe, przegubowe, trójosiowe o długości 18 metrów.
Na początek zostanie dostarczonych sześć krótkich i sześć długich trolejbusów, następnie kolejne sześć krótkich i trz długie, a potem cztery krótkie. Dalsze dostawy będą realizowane w ramach opcji przewidzianej w kontrakcie.
Zakup pojazdów jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, a dokładnie z funduszy wspierających rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego. Zgodnie z umową, dostawy rozpoczną się w 2026 roku i będą rozłożone na kilka etapów.
Przetargowa historia
Pierwszy przetarg, ogłoszony w grudniu 2024 roku, nie przyniósł żadnych ofert, mimo bardzo liberalnych wymogów formalnych – dopuszczono nawet firmy, które nigdy nie produkowały trolejbusów. W tej sytuacji DSZO skorzystała z zapisów ustawy o zamówieniach publicznych i uruchomiła procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia. 27 marca 2025 roku zaproszono do rozmów wszystkich aktywnych producentów trolejbusów z UE.
W efekcie, w ustawowym terminie wpłynęła jedna oferta, która została przyjęta. Produkcją i dostawą zajmie się Škoda Electric, przy współpracy z drugim – nieujawnionym jeszcze – producentem europejskim.
Jak podkreśla dyrektor DSZO, Josef Kocháň, postępowanie przebiegło w pełni zgodnie z czeskim i europejskim prawem zamówień publicznych: –
„Umożliwiliśmy udział wszystkim dostawcom, nawet tym bez doświadczenia. Skoro nikt nie złożył oferty w otwartym przetargu, konieczne było podjęcie negocjacji.”
Nowe trolejbusy nie tylko poprawią komfort podróży, ale też zwiększą elastyczność operacyjną przewoźnika dzięki możliwości jazdy poza siecią trakcyjną – co szczególnie istotne w miastach o rozproszonej infrastrukturze. Dzięki zastosowaniu baterii trakcyjnych, DSZO będzie mogła obsługiwać trasy bez konieczności kosztownej rozbudowy sieci zasilania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze