GPKS i Euromatpol szukają od nowa autobusów elektrycznych. Razem sześć sztuk
14 kwietnia 2025 r. ruszyły dwa ponowione przetargi na dostawę autobusów elektrycznych klasy II, prowadzonych równolegle przez Gnieźnieńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej oraz firmę Euromatpol.
Ponieważ są one identyczne i obie spółki ze sobą powiązane – postawiliśmy je połączyć w jednym artykule. Postępowania dotyczyły zakupu pojazdów do obsługi publicznego transportu zbiorowego w gminie Czerniejewo. W pierwszym podejściu w obu przypadkach prawie takie same oferty złożyły dwie firmy: ABP Bus & Coach oraz Veramo. Najprawdopodobniej oba te zamówienia anulowano i teraz mamy powtórkę, O tym kontraktach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo – o GPKS oraz o Euromatpol.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w specyfikacji lub finansowaniu mogły wpłynąć na ponowne ogłoszenie przetargów przez GPKS Gniezno i Euromatpol?
- Jakie parametry techniczne będą kluczowe w ocenie ofert w obu postępowaniach na autobusy klasy II?
- Dlaczego pomimo niższej ceny ofert Veramo wcześniejsze przetargi prawdopodobnie zostały unieważnione?
Trzy plus trzy
Ogłoszenia dotyczące przetargów pojawiły się 14 kwietnia 2025 roku. Oba postępowania – nazwijmy je roboczo gnieźnieńskim i kleczewskim – obejmują dostawę łącznie sześciu fabrycznie nowych autobusów międzymiastowych klasy II z napędem elektrycznym (dwa razy po trzy) wraz z dwiema mobilnymi stacjami ładowania DC (jedna z dwoma punktami, druga z jednym). Pojazdy mają mieć długość do 13,2 m, oferować minimum 50 miejsc dla pasażerów (w tym 41 siedzących) i być wyposażone w silnik o mocy minimum 230 kW z układem rekuperacji.
Zamówienia są realizowane w ramach konkursu CUPT-KPO z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy (komponent Zielona, inteligentna mobilność – inwestycja E1.1.2). W wymaganiach czytamy, że oferenci muszą wykazać się wcześniejszym doświadczeniem – przynajmniej jedną dostawą dwóch porównywalnych autobusów elektrycznych.
Na oferty zamawiający czeka do 16 maja 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ cena – 60%
✅ parametry techniczno-jakościowe – 40%
Podpisanie umów planowane jest odpowiednio na czerwiec i lipiec 2025 roku. Przetargi nie są prowadzone w oparciu o dyrektywę 2014/25/UE. Linki do zamówień: Gniezno: bazakonkurencyjnosci.gov.pl/ogloszenia/224631 / Euromatpol: bazakonkurencyjnosci.gov.pl/ogloszenia/224630
Zakupowe tło
W poprzednim przetargu ogłoszonym 28 marca 2025 r. przez GPKS Gniezno na analogiczne zamówienie wpłynęły dwie oferty. Veramo S.A. z Elbląga (dystrybutor chińskiej marki Golden Dragon) zaoferowało dostawę za 7.812.960 PLN brutto (czyli 6.350.374 PLN netto), co dawało cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 2.116.791 PLN. Druga oferta – złożona przez ABP Bus & Coach (dystrybutora marki Iveco) – opiewała na 11.226.443,50 PLN brutto, czyli 9.126.380 PLN netto, co oznaczało jednostkową stawkę za Crossway Elec 3.042.126 PLN.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 8.000.000 PLN brutto (6.504.065 PLN netto), co oznaczało, że tylko propozycja Veramo mieściła się w limicie budżetowym.
Podobnie wyglądała sytuacja w drugim postępowaniu prowadzonym przez Euromatpol, gdzie oferty złożyły te same firmy. Tu Veramo zaproponowało 6.012.240 PLN brutto (4.889.634 PLN netto), a ABP Bus & Coach – 7.425.915,90 PLN brutto (6.034.891 PLN netto). Jednak budżet wynosił 5.400.000 PLN brutto, czyli 4.390.243,90 PLN netto, więc żadna z ofert nie spełniała kryterium finansowego.
Choć obie propozycje Veramo były bliższe założeniom budżetowym i konkurencyjne cenowo, oba zamówienia zostały najprawdopodobniej unieważnione. Niestety, zastosowana tutaj platforma przetargowa – bazakonkurencyjnosci.gov.pl – jest najmniej czytelna ze wszystkich tego typu narzędzi i ciężko jednoznacznie to stwierdzić. Tak czy inaczej mamy teraz dwa nowe analogiczne przetargi.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze