Orlen ma umową z Komunikacja Miejską Płock dostawy wodoru dla autobusów
3 grudnia Komunikacja Miejska w Płocku ogłosiła, że podpisała z Orlenem, którego siedziba i główny zakład produkcyjny znajduje się w tym mieście, umowę na 5-letnie dostawy wodoru.
To paliwo ma zasiać zamówione autobusy o tym napędzie od Solarisa. Łącznie będzie to 400 tys. kg wodoru z możliwością zwiększenia do 550 tys. kg. Wartość podstawowej umowy to 24,1 mln zł – podała KM.
Rozkład jazdy:
- Ile wodoru w ciągu pięciu lat ma dostarczyć Orlen dla płockich autobusów wodorowych?
- Na ile autobusów wystarczy dzienna dostawa 360 kg wodoru?
- Kiedy pierwsze autobusy wodorowe Solarisa mają wyjechać na ulice Płocka?
Dostawy wodoru
Komunikacja Miejska (KM) w Płocku przez 5 lat będzie odbierała z Orlenu wodór na potrzeby autobusów o tym napędzie, które powiększą tabor spółki transportowej. Zgodnie z umową, koncern dostarczać ma w tym czasie 360 kg wodoru dziennie, co – jak zaznaczyła KM – jest ilością wystarczającą do pełnej obsługi 18 autobusów, z możliwością rozszerzenia wolumenu do 27 pojazdów.
„Łącznie w okresie obowiązywania kontraktu otrzymamy 400 tys. kg wodoru z możliwością zwiększenia zakresu do 550 tys kg. Wartość podstawowej umowy wynosi 24,1 mln zł” – wyliczyła spółka transportowa. Zaznaczyła przy tym, że dostawy wodoru ruszą, gdy na ulice Płocka wyjadą pierwsze autobusy wodorowe, co planowane jest w połowie 2026 r.
W Płocku trwa już budowa stacji wodorowej, która powstaje w sąsiedztwie działającej stacji paliw Orlenu przy ul. Łukasiewicza, na peryferiach miasta, naprzeciwko hali widowiskowo-sportowej Orlen Areny i jednocześnie niedaleko głównego zakładu produkcyjnego koncernu.
Od 2026 roku
Jak zapowiedziała w środę KM, stacja będzie gotowa już od 2026 r. i zapewni całodobowe tankowanie wodoru także klientom indywidualnym. Na wyposażeniu obiektu – o czym już we wrześniu tego roku informował Orlen – znajdą się dystrybutory dla pojazdów ciężkich i autobusów o ciśnieniu 350 bar oraz o ciśnieniu 700 bar dla samochodów osobowych. Koncern podkreśla, że placówka jest kolejną w ramach programu Clean cities – hydrogen mobility in Poland.
Na przełomie 2023 r. i 2024 r. Komunikacja Miejska w Płocku testowała cztery autobusy wodorowe, a przejazd nimi był bezpłatny. Obecnie ta podlegająca samorządowi spółka nie korzysta z tego typu pojazdów. Posiada natomiast w swym taborze m.in. 32 autobusy hybrydowe.
W 2020 r. samorząd Płocka oraz Orlen podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później płocka Komunikacja Miejska znalazła się wśród podmiotów uczestniczących w powołaniu, z inicjatywy koncernu, Mazowieckiej Doliny Wodorowej jako centrum badań, rozwoju i edukacji w zakresie wdrażania wodoru w gospodarce.
Wodorowce od Solarisa
W czerwcu tego roku płocki Urząd Miasta oznajmił, że w 2026 r. tabor KM powiększy się o 18 niskopodłogowych autobusów o długości 12,5 metrów o napędzie elektrycznym, zasilanych wodorem, które na podstawie podpisanej umowy dostarczy Solaris BUS & Coach. Na zakup wodorowych autobusów samorząd uzyskał dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, które stanowi 100 proc. kwoty netto umowy, czyli ponad 57 mln zł, natomiast kwota podatku VAT w wysokości ponad 13 mln zł to wkład własny.
Z kolei w sierpniu tego roku płocki Urząd Miasta ogłosił, że otrzymał 30 mln zł unijnego wsparcia na zakup 9 kolejnych autobusów wodorowych, przy czym całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 43,4 mln zł. W tym przypadku pojazdy mają pojawić się na płockich ulicach do końca 2027 r. Będą to cztery pojazdy o długości 12 metrów klasy maxi i pięć o długości 18 metrów klasy mega, wszystkie napędzane silnikiem wykorzystującym energię elektryczną wytwarzaną z wodoru.
Zakup autobusów wodorowych, które znajdą się w taborze Komunikacji Miejskiej, to część realizowanego w Płocku projektu rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego.
Orlen podkreśla, że rozbudowa jego sieci stacji tankowania wodoru to jeden z filarów strategii wodorowej koncernu. Według niego, realizacja programu Clean Cities przyczynia się bezpośrednio do ograniczenia emisji CO2 oraz poprawy jakości powietrza w miastach, w których uruchomił już stacje wodorowe, np. w Poznaniu, gdzie placówka ta dostarcza wodór do 25 autobusów miejskich w ramach 15-letniego kontraktu z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym – łącznie to 1,8 mln kg wodoru przy szacunkowej redukcji emisji CO2 o 21 tys. ton. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze