Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świnoujście i Tczew sprawdzają autobusy elektryczne od Yutonga i MAN

infobus
10.11.2025 11:01
0 Komentarzy

Dwa polskie miasta – Świnoujście i Tczew – testują nowoczesne autobusy elektryczne, które mogą w przyszłości zasilić floty lokalnych przewoźników.

Choć różnią się skalą i typem pojazdów, oba projekty mają wspólny cel: pokazanie, że zeroemisyjna komunikacja miejska jest możliwa i praktyczna również w mniejszych ośrodkach.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie autobusy elektryczne są testowane w Świnoujściu i Tczewie?
  2. Czym różnią się oba testy i do jakich tras są przeznaczone pojazdy?
  3. Czy miasta planują zakup elektryków po zakończeniu testów?
Nowoczesne autobusy elektryczne w testach – Świnoujście z Yutong E7 sprawdzaj przyszłość miejskiego transportu publicznego

Świnoujście: testy kompaktowego Yutonga E7

Po ulicach Świnoujścia kursuje od kilku dni niewielki, srebrny minibus o zielonych tablicach rejestracyjnych – Yutong E7, pojazd testowy dostarczony przez Busnex Poland. Ten w pełni elektryczny autobus, przeznaczony do obsługi krótkich miejskich tras, wyróżnia się kompaktowymi wymiarami i bardzo cichą pracą. Można go spotkać m.in. na linii nr 9 w kierunku Kapitanatu Portu.

Pojazd oferuje zasięg ok. 200 km i niskopodłogowe wnętrze z klimatyzacją, przystosowane dla osób starszych i z niepełnosprawnościami. Dzięki niewielkiemu promieniowi skrętu doskonale radzi sobie w wąskich uliczkach i osiedlowych alejkach. W opinii mieszkańców to „autobus z przyszłości” – cichy, zgrabny i ekologiczny.

Jak każdy elektryk, ma jednak ograniczenia – po kilku godzinach jazdy wymaga ładowania, a jego cena jest ok. dwukrotnie wyższa od autobusu z silnikiem diesla. Mimo to władze miasta widzą w nim realną alternatywę dla komunikacji w strefie uzdrowiskowej i przy promenadzie. Testy potrwają ok. miesiąca.

W styczniu br. KA Świnoujście testowała model King Long PEV6
W styczniu br. KA Świnoujście testowała model King Long PEV6

Tczew: pierwszy przegubowy autobus elektryczny

Z kolei w Tczewie 9 listopada rozpoczęto testy pierwszego w historii miasta przegubowego autobusu elektrycznego, który obsługuje wybrane kursy Komunikacji Miejskiej Tczew. Testowy pojazd został udostępniony dzięki współpracy ReloBus Transport Polska i MAN Polska.

Nowoczesny „elektryk” będzie kursował do końca listopada 2025 roku. Można go spotkać m.in. na liniach L-3, L-4, L-5 i L-8 – zarówno w dni robocze, jak i weekendy. To duży krok naprzód w kierunku zrównoważonej mobilności, a mieszkańcy mają okazję sprawdzić, jak w praktyce wygląda cicha, zeroemisyjna komunikacja w ruchu miejskim.

Świnoujście i Tczew pokazują dwa różne podejścia do elektromobilności: mały, zwinny minibus idealny dla stref turystycznych oraz duży, przegubowy autobus dla obsługi tras o większym potoku pasażerów. W obu przypadkach testy mają pomóc samorządom ocenić realne koszty i korzyści eksploatacji takich pojazdów.

Jeśli wyniki będą pozytywne, obydwa miasta mogą w przyszłości starać się o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych ze środków unijnych – kontynuując trend elektryfikacji transportu miejskiego w Polsce.

Nowoczesne autobusy elektryczne w testach – Świnoujście z MAN Lion`s Ci ty 18 E sprawdzaj przyszłość miejskiego transportu publicznego
Nowoczesne autobusy elektryczne w testach – Świnoujście z MAN Lion`s Ci ty 18 E sprawdzaj przyszłość miejskiego transportu publicznego

Komentarze