Daimler Buses z infrastrukturą ładowania „pod klucz”. Dla elektrobusów w Stuttgarcie
4 września 2025 roku w zajezdni autobusowej Stuttgarter Straßenbahnen (SSB) oficjalnie uruchomiono nową infrastrukturę ładowania dla elektrobusów.
Odpowiedzialnym za realizację tego projektu jako generalny wykonawca była firma Daimler Buses, która dostarczyła i zainstalowała kompletne rozwiązanie „pod klucz”. To jedno z kluczowych działań wspierających elektryfikację transportu publicznego w regionie metropolitalnym Stuttgartu.
Rozkład jazdy:
- Ile stanowisk ładowania pantografowego o mocy do 180 kW uruchomiono w zajezdni SSB w Stuttgarcie-Möhringen?
- Jakie modele elektrobusów Daimler Buses dostarczył do SSB do końca kwietnia 2025 roku?
- Do którego roku wszystkie linie autobusowe w centrum Stuttgartu mają być obsługiwane przez pojazdy zeroemisyjne?
28 punktów ładowania
W ramach projektu Daimler Buses zainstalował 28 stanowisk ładowania pantografowego o mocy do 180 kW każde. System umożliwia jednoczesne ładowanie do 28 elektrobusów. Stosowana technologia „panto down” polega na opuszczaniu pantografu z ramy ładowarki wprost na szyny ładujące zamontowane na dachach autobusów. System działa przy napięciu do 720 V i dostosowuje moc ładowania w zależności od poziomu naładowania baterii pojazdu.
Do końca kwietnia 2025 roku Daimler Buses dostarczył do SSB 20 elektrobusów przegubowych, w tym 10 sztuk eCitaro G oraz 10 eCitaro G fuel cell – wszystkie wyposażone w nowoczesne akumulatory wysokiego napięcia NMC3. Wersje z ogniwem paliwowym posiadają także 6 zbiorników wodoru (30 kg H₂) oraz 4 baterie o łącznej pojemności 392 kWh, co umożliwia pokonanie dystansu do 200 km bez ładowania.
Till Oberwörder, CEO Daimler Buses, dodał: „Nasze kompleksowe rozwiązania – od infrastruktury, przez pojazdy, po usługi – wspierają klientów takich jak SSB w realizacji ambicji elektromobilnych. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej zmianie właśnie tu – w naszej macierzystej lokalizacji.”
Kompleksowa realizacja
W ramach zlecenia Daimler Buses Solutions GmbH wspólnie z partnerami Omexom i Power Electronics odpowiadało za pełen zakres prac – od infrastruktury stalowej, przez instalacje elektryczne, aż po wdrożenie systemu zarządzania ładowaniem Sinos. Projekt objął również trzyletnią umowę serwisową z całodobową infolinią, dostępnością części zamiennych, corocznymi przeglądami i kontrolami zgodnie z niemieckimi przepisami bezpieczeństwa (DGUV).
Dzięki inteligentnemu zarządzaniu obciążeniem i niezależnym modułom odłączającym, system zapewnia wysoką elastyczność przy wypinaniu pojazdów z sieci ładowania oraz maksymalną efektywność energetyczną.
Jak podkreśla Thomas Moser, przewodniczący zarządu i członek zarządu technicznego SSB, „przesiadka na autobusy elektryczne to największa transformacja w niemal 100-letniej historii autobusowej komunikacji miejskiej w Stuttgarcie.” Zgodnie z planem, do 2027 roku wszystkie linie autobusowe w centrum miasta mają być obsługiwane przez autobusy zeroemisyjne.
Plus 37 punktów ładowania
Dlatego to nie koniec inwestycji. Daimler Buses rozpoczął właśnie budowę drugiego systemu ładowania w zajezdni Stuttgart-Gaisburg, który docelowo obejmie 37 stanowisk, z czego 33 z pantografem odwróconym, a 4 z gniazdem CCS2. Pierwszy etap tej instalacji ma rozpocząć działanie jesienią 2025 roku. Po zakończeniu obu etapów SSB zyska możliwość jednoczesnego ładowania 65 elektrobusów.
Równolegle planowana jest również budowa punktów ładowania pośredniego na wybranych liniach miejskich, co pozwoli zwiększyć zasięg operacyjny floty.
Inwestycja jest współfinansowana przez rząd kraju związkowego Badenia-Wirtembergia. Budowa systemu ładowania w Möhringen została wsparta kwotą 13 milionów euro z funduszu LGVFG. Dodatkowo państwo przeznaczyło ponad 24 miliony euro na obie instalacje (Möhringen i Gaisburg) oraz około 3 miliony euro na zakup elektrobusów w 2025 roku.
Komentarze