Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ateny żegnają trolejbusy. W ich miejsce wjeżdżają autobusy elektryczne

infobus
01.08.2025 19:02
0 Komentarzy

Ateny podejmują radykalny krok w reorganizacji swojego systemu transportu miejskiego. Po ponad siedemdziesięciu latach użytkowania trolejbusów, stolica Grecji rozpoczyna ich systematyczne wycofywanie i zastępowanie autobusami bateryjnymi.

Według greckiego Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, likwidacja trakcji trolejbusowej ma się zakończyć do 2027 roku. Pierwsze linie znikną z ulic już jesienią 2025.

Rozkład jazdy:

  1. Do którego roku Grecja planuje całkowicie wycofać trolejbusy z ulic Aten?
  2. Jakiego producenta wskazano jako głównego dostawcę nowych autobusów bateryjnych dla Aten i Salonik?
  3. Jakie są główne powody podjęcia decyzji o zastąpieniu trolejbusów autobusami bateryjnymi?
Trolejbusy w Atenach / fot. OASA

Koniec epoki trolejbusów w Atenach

Trolejbusy obecne były w Atenach od co najmniej 1949 roku, stanowiąc jedną z największych sieci w Europie – z flotą liczącą około 350 pojazdów i siecią trakcyjną o długości przekraczającej 200 km. Jednak, jak zaznaczają przedstawiciele resortu, dziś system ten ma więcej wad niż zalet:

  • Przeciętna wieku pojazdów przekracza 20 lat.
  • Koszty utrzymania infrastruktury (sieci, podstacji) są wysokie.
  • Wzrost liczby awarii oraz brak części zamiennych powodują rosnącą zawodność taboru.
  • Sieć trakcyjna utrudnia reorganizację tras i jest wizualnie inwazyjna.

– Kiedy mamy już autobusy elektryczne z dużym zasięgiem, nie ma powodu, by nadal utrzymywać ciężką infrastrukturę trolejbusową – stwierdził wiceminister Konstantinos Kyranakis, zapowiadając wycofanie trakcji z centrum Aten i Pireusu.

Elektryki zamiast trolejbusów

Zamiast 130 trolejbusów, OASA (operator transportu publicznego w Atenach) wprowadzi 100 nowych autobusów bateryjnych. Pojazdy będą miały 12 metrów długości i zostaną zakupione w ramach narodowego planu odbudowy. Dominującym dostawcą pozostaje chiński Yutong, który już dostarczył:

  • 140 elektrobusów do Aten,
  • 110 do Salonik,
  • a teraz wygrał przetarg na kolejne 125 pojazdów (łączna wartość kontraktu – ok. 51,6 mln euro).

Powody decyzji to w skrócie:

  1. Ekonomia: za cenę dwóch trolejbusów można kupić trzy elektrobusy – bez kosztów utrzymania trakcji.
  2. Elastyczność: autobusy bateryjne nie są ograniczone do sieci trakcyjnej, co zwiększa odporność systemu na remonty, blokady ulic czy zmiany tras.
  3. Estetyka miasta: demontaż przewodów traktowany jest jako forma „odciążenia przestrzeni” w centrum miasta.
  4. Osiągi: nowe autobusy oferują większy zasięg (100–300 km) i szybsze ładowanie, a także wsparcie rekuperacji.

Przebudowa systemu w dwóch fazach

Transformacja odbywa się etapami:

  • Etap I (2025): demontaż sieci w ścisłym centrum Aten i Pireusu, konwersja najbardziej uczęszczanych linii.
  • Etap II (do 2027): wycofanie pozostałych trolejbusów i przekierowanie tras na nowe autobusy elektryczne.

W międzyczasie rząd przygotowuje kolejne przetargi na ponad 700 nowych elektrobusów i trolejbusów hybrydowych, w tym pierwsze autobusy z napędem wodorowym (plan: 50 sztuk, szacowany koszt: 40 mln euro).

Część ekspertów i organizacji miejskich wskazuje, że alternatywą mogłoby być wdrożenie trolejbusów z technologią In Motion Charging (IMC) – czyli z bateriami pozwalającymi na częściowy ruch poza siecią. Takie rozwiązania są wdrażane m.in. w Niemczech i Szwajcarii. Grecki rząd jednak nie zdecydował się na tę ścieżkę, argumentując, że system bateryjny całkowicie zastępuje zalety IMC przy niższych kosztach.

Parametr Dane
Obecna flota trolejbusów ~130 w Atenach, ponad 350 w całym systemie
Wiek pojazdów >20 lat (głównie Neoplan, Van Hool)
Dostawca autobusów e-busów Yutong (Chiny)
Nowe pojazdy 100 elektrobusów (12 m), kolejne w przetargu (125 szt.)
Likwidacja sieci rozpoczęcie: jesień 2025, zakończenie: do 2027 r.
Finansowanie Krajowy Plan Odbudowy + fundusze unijn

Komentarze