Jaka komunikacja autobusowa w Wodzisławiu Śląskim? Ruszają konsultacje nowej siatki
Władze Wodzisławia Śląskiego podjęły ostateczną decyzję: od 1 stycznia 2026 roku za organizację publicznego transportu zbiorowego na terenie miasta będzie odpowiadał Powiat Wodzisławski.
Jeszcze raz wracamy do głosowania wodzisławskiej Rady Miejskiej – o czym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo –, która większością głosów odrzuciła propozycję przystąpienia do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu-Zdroju i jednocześnie poparła projekt udzielenia pomocy finansowej powiatowi na prowadzenie komunikacji. Decyzja Wodzisławia oznacza odejście od współpracy międzygminnej na rzecz powiatowego modelu zarządzania transportem. Czy nowa struktura spełni oczekiwania mieszkańców i okaże się efektywniejsza finansowo – pokaże praktyka po 1 stycznia 2026 roku. Jedno jest pewne: w regionie ruszył nowy rozdział w kształtowaniu lokalnej polityki mobilności.
Rozkład jazdy:
- Kto od 1 stycznia 2026 roku będzie odpowiadał za organizację transportu publicznego w Wodzisławiu Śląskim?
- Jakie zmiany w oznaczeniu linii autobusowych zostaną wprowadzone od początku 2026 roku?
- Jakie dwa projekty uchwał dotyczące przyszłości komunikacji miejskiej w Wodzisławiu Śląskim były poddane głosowaniu przez Radę Miejską?
Nowa siatka, nowe linie, nowy organizator
W związku z planowaną zmianą, od 28 lipca br. ruszają konsultacje społeczne dotyczące nowej siatki połączeń komunikacyjnych. Dotychczasowe linie A, B, C i D zostaną zastąpione przez linie 1, 2, 3 i 4, a zmiany będą obowiązywać od początku 2026 roku. Na tym etapie zbierane są uwagi dotyczące tras i lokalizacji przystanków – propozycje można przesyłać mailowo ([email protected]) lub listownie na adres Starostwa Powiatowego. We wrześniu ruszy drugi etap konsultacji – poświęcony dopasowaniu godzin kursowania autobusów do potrzeb mieszkańców.
– Pracujemy nad systemem funkcjonalnym, wygodnym i dostosowanym do realnych potrzeb mieszkańców Wodzisławia – deklaruje Arkadiusz Łuszczak, naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa.
Odrzucenie wariantu opartego na współpracy z MZK Jastrzębie wywołało krytykę ze strony przedstawicieli związku.
– Złożyliśmy propozycję opartą na analizach i korzystną taryfowo. Miasto wybrało jednak inną drogę – komentuje Grzegorz Dulemba, przewodniczący zarządu MZK.
W ocenie związku decyzja Wodzisławia to zmarnowany potencjał integracji regionalnej, m.in. z Jastrzębiem-Zdrojem, Rybnikiem, Radlinem czy Rydułtowami.
Miasto analizowało trzy warianty
Podczas czerwcowych komisji i sesji Rady Miejskiej analizowano trzy scenariusze: utrzymanie własnej komunikacji miejskiej, przekazanie kompetencji powiatowi lub przystąpienie do MZK. Każdy z wariantów był poparty analizami kosztów i zasięgu oferty. Wybór modelu powiatowego oznacza oparcie systemu na dotychczasowych liniach z rozszerzeniem ich zasięgu w granicach powiatu, m.in. w kierunkach Racibórza, Syryni, Pszowa, Godowa czy Mszany.
W szczegółach wybór oferty Powiatu Wodzisławskiego wyglądał tak:
- Obecnie usługi przewozowe w ramach gminnej komunikacji zbiorowej, organizowanej przez miasto Wodzisław Śląski, realizuje wykonawca wyłoniony w przetargu przeprowadzonym w 2023 r. Obowiązująca umowa wygasa z końcem 2025 r., dlatego miasto stanęło przed koniecznością podjęcia decyzji, jak od 2026 r. będzie funkcjonować transport publiczny na jego terenie.
- Różne możliwe kierunki, którymi mogłoby pójść miasto w kwestii organizacji komunikacji zbiorowej, były szeroko omawiane podczas czerwcowych posiedzeń komisji Rady Miejskiej. Prezydent Wodzisławia Śląskiego Mieczysław Kieca zdecydował o skierowaniu pod obrady komisji oraz sesji dwóch projektów uchwał dotyczących przyszłości transportu publicznego. Projekty zostały przekazane przewodniczącemu Rady, odpowiedzialnemu za przygotowanie porządku obrad.
- Pierwszy z projektów dotyczył wyrażenia woli przystąpienia miasta do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju. Drugi – przyjęcia stanowiska w sprawie udzielenia pomocy finansowej powiatowi wodzisławskiemu na organizację publicznego transportu zbiorowego, mającego na celu zabezpieczenie potrzeb przewozowych mieszkańców Wodzisławia Śląskiego. Zanim doszło do głosowania, radni zadawali pytania zaproszonym gościom – przedstawicielom zarówno powiatu wodzisławskiego, jak i MZK – dotyczące szczegółów poszczególnych propozycji. W wyniku głosowania pierwszy projekt uchwały został odrzucony – przeciw opowiedziało się 14 radnych. Drugi projekt natomiast został przyjęty: „za” głosowało 14 radnych, 2 było przeciw, a 5 wstrzymało się od głosu. Tym samym Rada Miejska większością głosów opowiedziała się za tym, by od 2026 r. organizacją komunikacji, mającej na celu zabezpieczenie potrzeb przewozowych wodzisławianek i wodzisławian zajął się powiat wodzisławski.
Porównanie ofert MZK i powiatu
W wyniku wcześniejszych rozmów powiat oraz MZK złożyły miastu oferty o różnych zakresach, zasięgach, sposobie świadczenia usług oraz różnych szacowanych na ten moment kosztach, jednak wspólnym mianownikiem, jaki przyświecał ich złożeniu, była integracja biletowo-taryfowa, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w opracowanej na przełomie 2024 i 2025 r. zewnętrznej analizie zleconej wspólnie przez miasto, powiat i MZK. Istotne tu był także obniżenie kosztów w stosunku do wariantu przetargowego realizowanego przez miasto dotychczas. Porównanie ofert, chociaż nie wskazuje jeszcze konkretnej wartości realizacji usługi od 1 stycznia 2026 r., pozwala szacować, że wybór jednej z nich i tak powinien skutkować obniżeniem kosztów funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na terenie miasta.
Propozycja złożona przez MZK zapewniałaby skomunikowanie miasta z kierunkami, w których związek realizuje usługę obecnie, jak np. Jastrzębie-Zdrój, Rybnik, Radlin, Pszów, Rydułtowy, Marklowice czy pośrednio z Czerwionką-Leszczynami, Pawłowicami lub Zebrzydowicami. Oferta opierała się na opracowaniu firmy TRAKO i wynikała z racjonalizacji na terenie miasta ciągów komunikacyjnych z nadpodażą usługi przewozowej.
Z kolei w przypadku oferty powiatu szkieletem propozycji jest istniejący układ linii w komunikacji miejskiej, który w głównej mierze zamyka się wewnątrz granic administracyjnych miasta i zabezpiecza potrzeby przewozowe mieszkańców, jednak został częściowo zmodyfikowany i rozbudowany o zasięg powiatowy. Tak jak obecnie, powiat zapewni też skomunikowanie z takimi kierunkami jak Racibórz, Syrynia, Nieboczowy, Pszów, Rydułtowy, Gorzyce, Olza, Turza Śląska, Godów, Gołkowice, Skrzyszów, Mszana. W dalszym etapie kształtowania współpracy z powiatem w zakresie publicznego transportu zbiorowego nie wyklucza się, że ww. baza wyjściowa może podlegać ewentualnym korektom.
Już teraz powiat zachęca do korzystania z usług Wodzisławskiej Komunikacji Powiatowej – w wakacje dzieci i młodzież jeżdżą bezpłatnie, a dorośli mogą kupić wakacyjny bilet za 29,99 zł bez limitu przejazdów. Trwają też przygotowania do wdrożenia nowej infrastruktury przystankowej i aktualizacji taryf biletowych.
Komentarze