Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UITP 2025: Premiera autobusu MAN Lion’s City 10 E z bateriami z Norymbergii

infobus
18.06.2025 08:06
0 Komentarzy

Podczas tegorocznego szczytu UITP Global Public Transport Summit w Hamburgu firma MAN Truck & Bus zaprezentowała najnowszą wersję swojego elektrycznego autobusu miejskiego Lion’s City 10 E.

Model rocznikowy 2025 wyposażono w całkowicie nową generację baterii litowo-jonowych (NMC), produkowanych w zakładzie MAN w Norymberdze. Innowacyjne rozwiązania w zakresie magazynowania energii, konstrukcji pojazdu i strategii zarządzania baterią czynią go jednym z najbardziej zaawansowanych autobusów elektrycznych na europejskim rynku. O wystawie towarzyszącej UITP Summit pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zalety mają nowe baterie w MAN Lion’s City 10 E i jakie są tryby ich użycia?
  2. Dlaczego ten model dobrze sprawdza się w zatłoczonych miastach?
  3. Jakie działania MAN podejmuje w kierunku samodzielnej produkcji i autonomii?
Premiera MAN Lion’s City 10 E z nową generacją baterii podczas UITP Summit 2025 w Hamburgu
Premiera MAN Lion’s City 10 E z nową generacją baterii podczas UITP Summit 2025 w Hamburgu

Kompaktowy, zwrotny i pojemny

MAN Lion’s City 10 E ma 10,5 metra długości, dwa wejścia i może przewozić łącznie 81 pasażerów (27 miejsc siedzących). Dzięki czterem bateriom o pojemności łącznej 356 kWh, autobus osiąga zasięgi porównywalne z większymi jednostkami 12-metrowymi, przy znacznie lepszej zwrotności i mniejszym zapotrzebowaniu na przestrzeń w zatłoczonym centrum miast. To idealne rozwiązanie dla operatorów szukających pojazdów wspierających kursy szczytowe lub kursujących na trasach o ograniczonej przepustowości.

Kluczowym elementem premiery był nowy system baterii MAN BatteryPack, który nie tylko zwiększa zasięg i efektywność pojazdu, ale także zapewnia wyższe bezpieczeństwo i możliwość recyklingu na poziomie 96%. Baterie produkowane w Norymberdze mają dłuższą żywotność (do 14 lat i 1 mln kilometrów), wyższą gęstość energetyczną, mniejszą wagę i większą głębokość rozładowania. Dzięki modularnej konstrukcji, użytkownicy mogą elastycznie dobierać pojemność baterii do potrzeb eksploatacyjnych, np. 356 lub 445 kWh w wersji 12-metrowej, a nawet do 623 kWh w wersji przegubowej.

MAN oferuje także dwie strategie użytkowania baterii: „Reliable Range” – z ograniczoną głębokością rozładowania i stałym zasięgiem do 270 km przez cały okres eksploatacji oraz „Maximum Range” – zapewniającą do 380 km dziennego zasięgu przy maksymalnym rozładowaniu baterii.

Autobus elektryczny MAN Bus  Lion´s City E-LE
Autobus elektryczny MAN Bus Lion´s City E-LE

Produkcja wewnętrzna

Od 2025 roku wszystkie kluczowe komponenty autobusów elektrycznych MAN będą pochodziły z wewnętrznych struktur koncernu. Nowa platforma elektroniczna, silnik elektryczny oraz przekładnia są dziełem TRATON GROUP, co zwiększa kontrolę nad jakością, niezawodnością i rozwojem produktu. Produkcja baterii w Norymberdze osiąga obecnie wydajność do 50 tysięcy zestawów rocznie.

MAN konsekwentnie rozwija portfolio eBusów – w Europie jeździ już ponad 2 500 autobusów Lion’s City E, które od 2019 roku przejechały ponad 100 mln kilometrów bezemisyjnie. W I kwartale 2025 roku co drugi sprzedany autobus miejski MAN w Europie był pojazdem elektrycznym.

MAN Bus Lion´sCity E-LE

W ramach MAN Transport Solutions, producent oferuje kompleksowe doradztwo dla operatorów transportu publicznego, obejmujące analizę 360° i wsparcie we wdrażaniu eMobility, również po zakupie pojazdów. MAN inwestuje także w automatyzację – w ramach projektów takich jak MINGA i BeIntelli testowane są zautomatyzowane eBusy w warunkach rzeczywistych. Premiera w pełni autonomicznego autobusu MAN planowana jest na 2030 rok.

MAN Truck & Bus, część TRATON GROUP, to jeden z czołowych europejskich producentów pojazdów użytkowych. W 2024 roku firma osiągnęła przychody na poziomie 13,7 mld euro i zatrudnia około 33 000 osób na całym świecie.

MAN Bus Lion´sCity E-LE

Komentarze