Koleje Małopolskie anulują przetarg na 15 autobusów hybrydowych. Z ofertą od MAN
21 lutego Koleje Małopolskie unieważniły przetarg na dostawę 15 autobusów hybrydowych, gdzie jedyna ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska.
Otwarcie ofert w tym postępowaniu odbyło się ponad dwa miesiące temu (!) – 20 grudnia 2024 roku – co można tłumaczyć szczegółowym sprawdzaniem propozycji MAN i poszukiwania dodatkowych środków. Zakupione hybrydy klasy II miały trafić do flory Małopolskich Linii Dowozowych.
Spis treści:
- Dlaczego Koleje Małopolskie zdecydowały się na unieważnienie przetargu zamiast zwiększyć budżet?
- Czy w nowym postępowaniu KM planuje zmienić wymagania techniczne, żeby obniżyć koszty?
- Czy istnieje możliwość, że Koleje Małopolskie rozważą zakup pojazdów z napędem innym niż hybrydowy?
Jedna oferta
Postępowanie podzielono na dwa zadania:
- pierwsze dotyczyło 12 autobusów o długości 12 metrów,
- a drugie – 3 autobusów o długości 13 metrów.
Oczekiwano pojazdów hybrydowych, niskowejściowych, przystosowanych do przewozów regionalnych, wyposażonych w systemy informacji pasażerskiej, monitoring, ładowarki USB oraz przestrzeń dla osób z ograniczoną mobilnością. Czas realizacji dostawy określono na 15 miesięcy od daty podpisania umowy.
W odpowiedzi na przetarg wpłynęła tylko jedna oferta – złożona przez MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Wolicy. Za realizację Zadania 1, obejmującego dostawę 12 autobusów 12-metrowych, MAN zaproponował kwotę 30.479.400 PLN brutto, czyli 24.780.000 PLN netto, co oznacza jednostkowy koszt jednego pojazdu na poziomie 2.065.000 PLN netto. W przypadku Zadania 2, obejmującego 3 autobusy 13-metrowe, cena oferty wyniosła 8.029.440 PLN brutto, czyli 6.528.000 PLN netto, co oznacza jednostkową cenę na poziomie 2.176.000 PLN netto.
Tymczasem budżet przewidziany przez Koleje Małopolskie na całość zamówienia wynosił 24.000.000 PLN brutto, co przy stawce VAT 23% oznaczało 19.512.195 PLN netto, w tym
- dla zadania 1 przeznaczono 19.200.000 PLN brutto (15.609.756 PLN netto),
- dla zadania 2 – 4.800.000 PLN brutto (3.902.439 PLN netto).
Porównanie złożonej oferty do budżetu pokazało znaczną różnicę – propozycja MAN Truck & Bus Polska przewyższała budżet o 5.580.000 PLN brutto w przypadku Zadania 1 oraz o 1.728.000 PLN brutto w przypadku Zadania 2, co razem dawało aż 7.308.000 PLN brutto różnicy w stosunku do możliwości finansowych zamawiającego.
Decyzja KM
Zamawiający, po dość długim czasie sprawdzania propozycji MAN i poszukiwania dodatkowych środków, unieważnił postępowanie, wskazując, że nie jest w stanie zwiększyć środków do poziomu najkorzystniejszej oferty. Tym samym Koleje Małopolskie stanęły przed koniecznością ogłoszenia nowego postępowania lub poszukiwania alternatywnego rozwiązania w zakresie rozbudowy swojej floty.
Techniczne wymagania określone w specyfikacji przetargowej zakładały dostarczenie autobusów wyposażonych w hybrydowy układ napędowy, spełniających normę emisji spalin Euro 6, z układem drzwi 1-2-0, co najmniej 45 miejscami siedzącymi w wersji 12-metrowej i 50 miejscami siedzącymi w wersji 13-metrowej. Pojazdy miały być klimatyzowane, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, automaty biletowe, monitoring oraz przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. Wymagano także nowoczesnego systemu telematycznego do zarządzania flotą oraz szkolenia dla kierowców i zaplecza technicznego.
Całość dokumentacji przetargowej, w tym szczegółowe wymagania techniczne i informacja o unieważnieniu postępowania, jest dostępna na stronie internetowej zamawiającego pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/996122.
Koleje Małopolskie w ostatnich latach konsekwentnie inwestują w nowoczesny tabor dla Małopolskich Linii Dowozowych – w 2023 roku spółka zakupiła siedem hybrydowych autobusów Iveco Crossway, a obecnie planowane zakupy miały być kolejnym krokiem w modernizacji floty. Choć przetarg zakończył się niepowodzeniem, firma ma dofinansowanie i zapewne za moment uruchomi kolejne postępowanie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze