Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze autobusy wodorowe w PKM Tychy. Rusza dostawa NesoBus-ów dla GZM

infobus
10.12.2025 11:04
0 Komentarzy

10 grudnia 2025 r. do PKM Tychy przyjechały pierwsze w historii miasta autobusy wodorowe marki NesoBus, dostarczanych w ramach projektu Hydrogen GZM.

To program w 90% współfinansowany przez NFOŚiGW w ramach zadania „Zielony transport publiczny (Faza I)”. Do tyskiej zajezdni trafiło pięć nowoczesnych, bezemisyjnych pojazdów, które w najbliższych tygodniach przejdą testy techniczne oraz procedury szkoleniowe dla kierowców. Dopiero po ich zakończeniu autobusy ruszą na linie komunikacji miejskiej w Tychach i Metropolii GZM. Nowy tabor to część większego projektu zeroemisyjnego o wartości ponad 124 mln zł, realizowanego wspólnie przez kilku operatorów transportu publicznego – o tym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ile autobusów wodorowych NesoBus trafi docelowo do PKM Tychy w ramach projektu?
  2. Na których liniach komunikacji miejskiej pojadą wodorowe pojazdy w Tychach i Metropolii?
  3. Jaki jest deklarowany zasięg operacyjny wodorowego autobusu NesoBus z butlami 37,5 kg wodoru?
Nowa era zeroemisyjna w Tychach. Do PKM dotarły pierwsze autobusy wodorowe marki NesoBus / fot. UM Tychy
Nowa era zeroemisyjna w Tychach. Do PKM dotarły pierwsze autobusy wodorowe marki NesoBus / fot. UM Tychy

Parametry, technologia i zakres wdrożenia

Dostawa pięciu autobusów wodorowych NesoBus to pierwszy w historii krok PKM Tychy w kierunku wdrażania technologii ogniw paliwowych w transporcie publicznym. Prezydent miasta, Maciej Gramatyka, potwierdził, że trwa etap odbiorów technicznych, a „nowe pojazdy przejdą pełny cykl testów, zaś kierowcy odbędą specjalistyczne szkolenia, zanim autobusy trafią na regularne linie”. Jak podaje przewoźnik, standard na pokładzie obejmuje klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, rozbudowany monitoring oraz system informacji pasażerskiej, co ma zapewnić wysoki komfort podróży.

Autobusy NesoBus to 12-metrowe pojazdy o napędzie wodorowym, wyposażone w ogniwo paliwowe produkowane przez PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Mogą przewozić co najmniej 85 pasażerów, w tym minimum 25 na miejscach siedzących. Technologia opiera się na magazynie 37,5 kg wodoru tankowanego do butli na dachu, co umożliwia uzyskanie zasięgu operacyjnego od 400 do 450 km w warunkach miejskich. Tankowanie trwa od 15 do 20 minut. Według danych eksploatacyjnych z innych miast zużycie wodoru wynosi około 6 kg/100 km, choć pierwotne deklaracje producenta mówiły o 8 kg/100 km. Serwis techniczny i obsługa ogniw paliwowych – objętych gwarancją na 10 lat – pozostają po stronie producenta, natomiast magazyny energii mają gwarancję 15 lat.

Nowa era zeroemisyjna w Tychach. Do PKM dotarły pierwsze autobusy wodorowe marki NesoBus / fot. UM Tychy
Nowa era zeroemisyjna w Tychach. Do PKM dotarły pierwsze autobusy wodorowe marki NesoBus / fot. UM Tychy

Plus PKM Katowice

Projekt Hydrogen GZM, w ramach którego dostarczane są autobusy, obejmuje łącznie osiem sztuk wodorowego taboru dla Metropolii. Pięć pojazdów kierowanych jest do PKM Tychy, a trzy do PKM Katowice. W Tychach autobusy obsłużą linie: 2, 21, 137, 273 i 696, natomiast w Katowicach będą to trasy 46, 115 i 70.

To efekt kompromisu po unieważnieniu przetargu z 2022 r. na 20 wodorowców – oferty przekraczały budżet, przez co GZM zmniejszyła zamówienie do ośmiu pojazdów i uzupełniła projekt zakupem 18 przegubowych elektrobusów. Umowę podpisano jesienią 2024 r., a jedyną ofertę – wartą 31,8 mln zł – złożyła spółka PAK-PCE.

Prezentacja pierwszego egzemplarza NesoBus odbyła się 23 września 2025 r. podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach. Przewodniczący zarządu GZM, Kazimierz Karolczak, wskazał wówczas:

„Testujemy różne technologie tak, by pasażerowie mogli korzystać z niskoemisyjnych pojazdów o jak najwyższym standardzie. To inwestycja w wiedzę i w przyszłość”.

Wodorowce korzystać będą z infrastruktury tankowania zlokalizowanej przy ul. Murckowskiej w Katowicach, która obsłuży zarówno tabor PKM Katowice, jak i PKM Tychy. Obecnie jest to stacja eksploatowana przez Orlen, choć własną sieć tankowania rozwija również PAK-PCE.

PKM Tychy autobus NesoBus
Nowa era zeroemisyjna w Tychach. Do PKM dotarły pierwsze autobusy wodorowe marki NesoBus / fot. UM Tychy

Naszym zdaniem

PKM Tychy od lat inwestuje w nowoczesny tabor – wcześniej były to głównie autobusy elektryczne i niskoemisyjne gazowce, a teraz dołącza do nich technologia wodorowa. Wprowadzenie pięciu pojazdów NesoBus to jeden z najistotniejszych projektów zeroemisyjnych w regionie i ważny krok dla całej Metropolii, która testuje różnorodne rodzaje napędów w komunikacji miejskiej. Podobnie jak w innych miastach, także w Tychach wdrożenie wodorowców ma charakter pilotażowy, ale może wpłynąć na dalsze decyzje inwestycyjne, zwłaszcza po pełnym roku eksploatacji i ocenie realnych kosztów. Jeśli tabor potwierdzi swoją efektywność, PKM może kontynuować rozwój wodorowej floty w kolejnych latach.

Komentarze