Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmiana na stanowisku Prezesa PKP CARGO. W tle nadal napięta sytuacja wokół spółki

inforail
23.12.2025 10:30
0 Komentarzy

Rada nadzorcza PKP Cargo odwołała Agnieszkę Wasilewską-Semail z funkcji prezesa zarządu spółki. Decyzja weszła w życie z upływem dnia 22 grudnia 2025 r., a przyczyny odwołania nie zostały podane do publicznej wiadomości.

Do czasowego pełnienia obowiązków prezesa delegowano Monikę Starecką, członkinię rady nadzorczej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie okoliczności towarzyszyły odwołaniu Agnieszki Wasilewskiej-Semail z funkcji prezesa PKP Cargo i dlaczego rada nadzorcza nie podała powodów tej decyzji?
  2. W jaki sposób ostatnie zmiany personalne oraz kontrowersje związane z transakcjami akcjami spółki wpływają na wizerunek i stabilność PKP Cargo?
  3. Jak odwołanie prezesa wpisuje się w trwający proces restrukturyzacji spółki, obejmujący redukcję zatrudnienia, obniżenie kapitału i walkę o poprawę wyników finansowych?
Agnieszka Wasilewska-Semail
Agnieszka Wasilewska-Semail

Tymczasowe kierownictwo do marca 2026 roku

Rada nadzorcza zdecydowała, że Monika Starecka będzie pełnić obowiązki prezesa PKP Cargo maksymalnie do 22 marca 2026 r. Odwołana prezes kierowała spółką od 20 stycznia 2025 r., po tym jak miesiąc wcześniej – 20 grudnia 2024 r. – wygrała konkurs na to stanowisko. Jej kadencja przypadła na wyjątkowo trudny okres w historii największego kolejowego przewoźnika towarowego w Polsce.

Zmiany personalne i kontrowersje w radzie nadzorczej

Decyzja o odwołaniu prezes PKP Cargo następuje niedługo po innych zmianach personalnych w spółce. 11 grudnia ze składu rady nadzorczej odwołany został Marcin Wojewódka. Decyzję w tej sprawie podjął największy akcjonariusz spółki – PKP SA.

Dzień wcześniej PKP Cargo opublikowało raport bieżący informujący, że Wojewódka – pełniący wówczas funkcję wiceprzewodniczącego rady nadzorczej – sprzedał 91 703 akcje spółki po średniej cenie 12,56 zł. Po zakończeniu notowań tego samego dnia spółka poinformowała, że odkupił on identyczną liczbę akcji po średniej cenie 11,53 zł. Kurs akcji PKP Cargo spadł tego dnia o ponad 9 proc., a różnica pomiędzy ceną sprzedaży i odkupu wyniosła ponad 94 tys. zł.

Analiza KNF i kolejne transakcje

Po ujawnieniu tych informacji Komisja Nadzoru Finansowego przekazała, że transakcje podlegają analizie Urzędu KNF pod kątem przepisów rozporządzenia MAR, które dotyczy przeciwdziałania nadużyciom na rynku finansowym, w tym wykorzystywaniu informacji poufnych.

11 grudnia PKP Cargo poinformowała o kolejnej transakcji Wojewódki – zakupie 1038 akcji po cenie 12,68 zł. Tego dnia kurs spółki wzrósł o ponad 8 proc. Według raportów bieżących, Wojewódka po raz pierwszy informował o zakupie akcji PKP Cargo już w maju 2024 r., gdy pełnił obowiązki prezesa spółki.

Nadzwyczajne walne zgromadzenie i sytuacja finansowa

Na 29 grudnia 2025 r. zaplanowano nadzwyczajne walne zgromadzenie PKP Cargo. W porządku obrad znalazły się m.in. kwestie obniżenia kapitału zakładowego o 2,19 mld zł w celu pokrycia straty za 2024 r. oraz zmiany w składzie rady nadzorczej.

PKP Cargo jest spółką notowaną na GPW. Największym akcjonariuszem pozostaje PKP SA z udziałem 33,01 proc., fundusze Nationale-Nederlanden PTE SA posiadają 12,08 proc. akcji, a pozostali akcjonariusze – 54,91 proc.

Restrukturyzacja i zwolnienia

W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. W tym samym miesiącu spółka rozpoczęła zwolnienia grupowe, które objęły 3665 pracowników. Obecnie spółka zatrudnia około 10 tys. osób. W czerwcu 2025 r. PKP Cargo poinformowało o planach kolejnych redukcji zatrudnienia – do 1041 osób w 2025 r. oraz do 1388 w 2026 r.

Na początku grudnia spółka wystąpiła do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Aktywów Państwowych z roszczeniem odszkodowawczym w wysokości 1,522 mld zł. Dotyczy ono wykonania tzw. decyzji węglowej z lipca 2022 r., która – zdaniem zarządu – zmusiła przewoźnika do porzucenia rentownych kontraktów i poniesienia znacznych strat finansowych.

Plan restrukturyzacyjny i perspektywy

Rada Wierzycieli PKP Cargo ma czas do 2 lutego 2026 r. na ocenę planu restrukturyzacyjnego spółki, natomiast ostateczne propozycje układowe mają trafić do sądu do 27 lutego 2026 r. Plan, złożony pod koniec czerwca 2025 r., zakłada m.in. stabilizację finansową, redukcję kosztów, zwiększenie przychodów oraz spłatę zadłużenia sięgającego blisko 3 mld zł. W przypadku skutecznej realizacji działań spółka prognozuje osiągnięcie EBITDA na poziomie ok. 1,3 mld zł w 2031 r.

W trzecim kwartale 2025 r. PKP Cargo wypracowało 7,5 mln zł zysku netto oraz 36,1 mln zł zysku operacyjnego. Jednocześnie nakłady inwestycyjne w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 r. wyniosły 304,2 mln zł, co oznacza spadek o blisko 43 proc. rok do roku.

Odwołanie prezes PKP Cargo w tym kontekście pokazuje, że spółka wciąż pozostaje w fazie głębokich turbulencji organizacyjnych i finansowych, a najbliższe miesiące będą kluczowe dla jej dalszej przyszłości.

Komentarze