Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzy oferty na 40 autobusów diesla z opcją dla MPK Wrocław. Pojedynek jak za dawnych lat

infobus
10.12.2025 16:08
0 Komentarzy

10 grudnia 2025 r. MPK Wrocław otworzyło oferty w dużym przetargu na dostawę 40 nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich z silnikiem diesla, z możliwością rozszerzenia zamówienia do 200 pojazdów.

To kolejne zastrzyk taborowy dla stolicy Dolnego Ślawska. Obecnie na liniach produkcyjnych dla MPK znajduje się już 228 zamówionych autobusów, w tym 28 elektrycznych. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo – m.in. analizując wymagania SWZ i kryteria oceny ofert. I jak się teraz okazuje – nie wszystko można przewidzieć!

Rozkład jazdy

  1. Ilu producentów złożyło ofertę w przetargu MPK Wrocław?
  2. Jaka jest wartość budżetu przeznaczonego na zamówienie podstawowe?
  3. Która firma złożyła najniższą ofertę brutto?
MPK Wrocław otworzyło oferty na 40 autobusów diesla. Najbliżej budżetu jest Solaris

Trzy oferty

Przetarg dotyczy dostawy autobusów dla Wrocławia, obejmującej 40 nowych autobusów – 19 klasy MAXI oraz 21 klasy MEGA – wraz z prawem opcji na kolejne 160 pojazdów. Wszystkie autobusy mają być fabrycznie nowe, całkowicie niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami i wyposażone zgodnie ze specyfikacją – m.in. w kabinowe ładowarki do urządzeń mobilnych pasażerów oraz pełne kabiny kierowców, zwiększające bezpieczeństwo pracy. Do 10 grudnia 2025 r. wpłynęły trzy oferty: MAN Truck & Bus Polska, Solaris Bus & Coach oraz Daimler Buses Polska.

Oferty przedstawiają się następująco:

  • MAN Truck & Bus Polska. Część podstawowa: 108.081.330 PLN brutto / 87.869.390 PLN netto. Cena jednostkowa netto średnia dla solo i przegubu MAN Lion`s City: 2.196.734,75 PLN netto
  • Solaris Bus & Coach. Część podstawowa: 87.416.100 PLN brutto / 71.074.065 PLN netto. Cena jednostkowa średnia dla solo i przegubu Urbino: 1.776.851,63 PLN netto
  • Daimler Buses Polska (Mercedes-Benz) Część podstawowa: 92.336.100 PLN brutto / 75.066.748 PLN netto.Cena jednostkowa średnia dla solo i przegubu Mercedes-Benz Conecto: 1.876.668,70 PLN netto

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia podstawowego wynosi 87.741.984,48 PLN brutto.

MPK Wrocław otworzyło oferty na 40 autobusów diesla. Najbliżej budżetu jest Solaris

Analiza ofert

Analizując oferty pod kątem zgodności z budżetem zamawiającego, tylko Solaris Bus & Coach zmieścił się w limicie finansowym. Oferty Daimler Buses Polska i MAN Truck & Bus Polska przekroczyły budżet odpowiednio o około 4,6 mln PLN i aż o ponad 20 mln PLN.

Pod względem ceny między sobą najkorzystniejszą ofertę złożył Solaris, wyraźnie tańszy od Daimlera (o ok. 27,7 mln PLN) i od MAN-a (o ponad 109 mln PLN).

Uwzględniając wagę kryteriów, można przeprowadzić symulację punktową. Największe znaczenie ma cena (68%), a pod tym względem Solaris zdobywa pełne 68 pkt. Przybliżona symulacja:

  • Solaris Bus & Coach: cena: 68 pkt / technika + gwarancja (maksymalnie 32 pkt; przyjmując uśrednienie, Solaris może uzyskać ok. 26–30 pkt) Łącznie szacunkowo: 94–98 pkt
  • Daimler Buses Polska: cena: ok. 61 pkt / technika + gwarancja: 26–32 pkt. Łącznie szacunkowo: 87–93 pkt
  • MAN Truck & Bus Polska: cena: ok. 55 pkt / technika + gwarancja: 26–32 pkt. Łącznie szacunkowo: 81–87 pkt

Jak widać w symulacji – przy założeniu podobnego poziomu parametrów technicznych – najwięcej punktów uzyskuje Solaris Bus & Coach, wyprzedzając Daimlera i MAN-a. o poznaniu ofert, MPK Wrocław przechodzi do analizy prawno-formalnej propozycji wszystkich trzech producentów, a po jej zakończeniu podejmie decyzję o podpisaniu umowy. Decyzja o zwycięzcy zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ cena (68%)
✅ ocena techniczna (20%)
✅ okres gwarancji (12%)

Naszym zdaniem to czysta formalnść, a Solaris może już chłodzić szampana na część kolejnego zwycięstwa w stolicy dlnego Śląska. Tym razem mega! Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://mpk-wroclaw.logintrade.net/rejestracja/ustawowe.html

Co chciał Wrocław?

W specyfikacji wymagano, aby autobusy były identyczne pod względem marki, modelu i parametrów, wyposażone w silniki Diesla spełniające normę Euro 6 oraz przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy klasy MAXI miały mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a klasa MEGA – od 18,00 do 18,75 m.

Zamawiający oczekiwał zastosowania m.in. systemów bezpieczeństwa ABS, ASR, ESP lub równoważnych, asystentów antykolizyjnych, klimatyzacji całopojazdowej, pełnej kabiny kierowcy oraz nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej.

Wszystkie pojazdy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dostawą. Termin realizacji zostanie doprecyzowany po wyborze wykonawcy.

MPK Wrocław otworzyło oferty na 40 autobusów diesla. Najbliżej budżetu jest Solaris

Dlaczego wciąż zamawiamy autobusy z napędem konwencjonalnym?

Choć Wrocław konsekwentnie rozbudowuje flotę pojazdów zeroemisyjnych, napęd konwencjonalny wciąż pełni kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i ciągłości funkcjonowania komunikacji miejskiej. Autobusy z silnikiem diesla są niezależne od infrastruktury energetycznej, co ma ogromne znaczenie w sytuacjach kryzysowych, takich jak cyberataki, awarie zasilania, powodzie czy inne zdarzenia o charakterze nadzwyczajnym. Dzięki temu MPK może utrzymać transport publiczny nawet wtedy, gdy pojazdy elektryczne wymagają dostępu do energii, która w takich warunkach może być ograniczona lub niestabilna.

Zaproszenie na jutrzejszą konferencję

Przypominamy również, że już jutro odbędzie się konferencja prasowa dotycząca kolejnego ważnego etapu modernizacji wrocławskiej komunikacji tramwajowej. MPK Wrocław symbolicznie rozpocznie pożegnanie tramwajów Konstal 105 oraz uruchomi wstępne konsultacje rynkowe w sprawie zakupu 160 tramwajów.11 grudnia (czwartek) | godz. 10:45
Zajezdnia Borek, Hala Škody

Komentarze