Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premierowe autobusy Scania Fencer F1 LE już w Polsce. W drodze do MZK Żywiec

infobus
01.12.2025 19:05
0 Komentarzy

Żywiec jako pierwszy w kraju wprowadza do komunikacji miejskiej Scania-Higer Fencer F1 LE – cztery fabrycznie nowe autobusy niskowejściowe, które trafią do eksploatacji jeszcze w 2025 roku.

To efekt rozstrzygniętego 7 maja 2025 r. przetargu na leasing operacyjny czterech 12-metrowych autobusów miejskich, w którym wpłynęła oferta złożona przez Scania Polska S.A. i PKO Leasing S.A. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów Scania-Higer Fencer F1 LE trafi do Żywca?
  2. Jaką długość mają dostarczane pojazdy?
  3. Jaka była wartość jednostkowa netto jednego autobusu w wygranej ofercie?

Pierwsze w Polsce

Do Żywca trafiły debiutujące w naszym kraju autobusy Scania-Higer Fencer F1 LE – cztery nowe, 12,2-metrowe pojazdy klasy I kategorii MAXI, które już w tym roku zasilą flotę miejscowego przewoźnika. To nowy model w ofercie Scanii, zabudowany we współpracy z Higerem, i zarazem pierwsza polska dostawa tego typu konstrukcji. Wraz z nową partią Żywiec będzie miał już 15 autobusów Scania w barwach MZK.

Nowe Fencery zostały skonfigurowane w układzie niskowejściowym LE i wyposażone zgodnie z potrzebami komunikacji miejskiej oraz podmiejskiej. Konstrukcja obejmuje:

  • 12,2 m długości, układ drzwi 2–2–0,
  • silnik Euro 6 o pojemności 7 l i mocy 280 KM,
  • automatyczną skrzynię ZF HP1220,
  • pełną elektronikę i SIP firmy Pixel,
  • miejsce na wózek po prawej stronie,
  • fotele STER,
  • drewnianą podłogę,
  • siedzenia z logo miasta.

Scania promuje w Polsce segment autobusów LE jako rozwiązanie optymalne kosztowo i serwisowo dla przewoźników miejskich i aglomeracyjnych. Jak podkreśla przedstawiciel producenta:

„Autobusy niskowejściowe LE to prostsze i tańsze rozwiązanie dla komunikacji miejskiej i podmiejskiej” – mówi Artur Wojtowicz, regionalny kierownik sprzedaży autobusów w Scania Polska.

Jak Fencer trafił do Żywca

Nowe autobusy pojawiły się w Żywcu w wyniku postępowania, które MZK Żywiec rozstrzygnął 7 maja 2025 r. Przetarg dotyczył leasingu operacyjnego czterech fabrycznie nowych, 12-metrowych autobusów miejskich klasy I kategorii MAXI, z dostawą do 30 listopada 2025 r.

Wpłynęła tylko jedna oferta – konsorcjum Scania Polska S.A. + PKO Leasing S.A. Wartość: 7.682.355,06 PLN brutto, co daje 1.561.674,91 PLN netto za jeden autobus Scania-Higer Fencer F1. Oferta przekroczyła budżet o 302.355,06 PLN (ok. 4%), jednak MZK Żywiec postanowił zwiększyć środki i przyjął propozycję wykonawcy. Wymagania przetargowe obejmowały m.in.:

  • całkowicie niskopodłogową konstrukcję,
  • silnik o pojemności 6–7 dm³ i momencie obrotowym >1150 Nm,
  • normę emisji Euro 6,
  • automatyczną skrzynię biegów,
  • klimatyzację, SIP LED/LCD, monitoring, półzamkniętą kabinę,
  • wyposażenie dla osób z ograniczoną mobilnością.

Zastosowane kryteria oceny: Cena – 60%, Parametry techniczne – 30%, Termin dostawy – 10%. Scania zdobyła 98,5 pkt na 100 możliwych, zapewniając sobie pewne zwycięstwo.

Komentarze