Koleje Mazowieckie rozważają montaż ETCS w Elfach. Przy okazji naprawy głównej
Koleje Mazowieckie ogłosiły duży przetarg na głębokie naprawy i modernizację swojego taboru. Spółka szuka wykonawcy, który w latach 2026–2028 wykona naprawy w poziomie utrzymania P5 szesnastu elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 22WEe-GSM-R serii EN76, wyprodukowanych przez PESA Bydgoszcz.
A dodatkowo – w opcji – doposaży je w europejski system sterowania pociągiem ETCS.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe wymagania techniczne muszą spełnić wykonawcy, aby wziąć udział w przetargu Kolei Mazowieckich na naprawy P5 pojazdów EN76?
- Dlaczego doposażenie EZT w system ETCS zostało ujęte jako opcja, a nie jako część obowiązkowa zamówienia?
- Jakie znaczenie dla punktacji ofert ma termin wykonania napraw kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych?
Zakres zamówienia: P5, modernizacja i ETCS w opcji
Przedmiot zamówienia obejmuje przede wszystkim wykonanie napraw w poziomie utrzymania P5 dla 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu 22WEe-GSM-R serii EN76, eksploatowanych przez Koleje Mazowieckie. Naprawy mają być połączone z modernizacją pojazdów oraz wykonaniem prac dodatkowych – chodzi m.in. o uzupełnienie braków w wyposażeniu w stosunku do dokumentacji konstrukcyjnej oraz wszelkie inne czynności konieczne, aby pojazdy po P5 spełniały wymagania przepisów i warunków technicznego odbioru.
W ramach opcji przewidziano doposażenie wszystkich szesnastu EZT w Europejski System Sterowania Pociągiem (system pokładowy ETCS) w wersji baseline co najmniej 3.4.0. Wykonawca, który zrealizuje tę część zamówienia, będzie musiał również uzyskać zezwolenie na wprowadzenie do obrotu zmodernizowanych pojazdów kolejowych.
Szczegółowy opis prac, wymagania techniczne i organizacyjne oraz sposób realizacji zamówienia zostały opisane w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) wraz z załącznikami, udostępnionej na platformie zakupowej Kolei Mazowieckich.
Równoważność rozwiązań i dokumenty potwierdzające
W dokumentacji przetargowej zamawiający dopuszcza stosowanie rozwiązań równoważnych w stosunku do norm, specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych przywołanych w SWZ. Warunkiem jest zapewnienie parametrów nie gorszych niż opisane w dokumentacji. Jeżeli wykonawca zastosuje rozwiązania równoważne, będzie musiał to wykazać w ofercie za pomocą przedmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 104–107 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Koleje Mazowieckie zastrzegły sobie prawo żądania tych środków dowodowych; w razie ich braku lub niekompletności wykonawca będzie wzywany do uzupełnienia, zgodnie z art. 107 ust. 2 Pzp.
Gwarancja i terminy realizacji
Zamawiający wymaga udzielenia gwarancji jakości na każdy cały elektryczny zespół trakcyjny na okres co najmniej 18 miesięcy, liczony od dnia podpisania protokołu komisyjnego odbioru danego pojazdu po wykonaniu przedmiotu umowy.
Realizacja całości zamówienia została rozplanowana na lata 2026–2028. Jednocześnie Koleje Mazowieckie stawiają bardzo konkretne wymagania czasowe dla pojedynczych pojazdów:
- naprawa pierwszego EZT w poziomie P5, wraz z modernizacją, pracami dodatkowymi, uzupełnieniem braków wyposażenia oraz ewentualnym doposażeniem w ETCS (wraz z uzyskaniem zezwolenia na wprowadzenie do obrotu), musi zostać wykonana w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od dnia przekazania pojazdu do naprawy,
- naprawa drugiego i każdego kolejnego EZT – w analogicznym zakresie – ma trwać nie dłużej niż 180 dni kalendarzowych od dostarczenia pojazdu do wykonawcy.
Umowa będzie realizowana w zakładzie naprawczym wykonawcy, na terenie Polski. EZT będą kierowane na naprawy i odbierane z bocznicy wskazanej przez wykonawcę.
Jedna część zamówienia, brak ofert częściowych
Postępowanie obejmuje jedną część – wszystkie 16 pojazdów serii EN76. Składanie ofert częściowych oraz wariantowych nie jest dopuszczone. Postępowanie prowadzone jest jako przetarg nieograniczony w oparciu o ustawę Prawo zamówień publicznych i dyrektywę 2014/25/UE.
Oferta tylko dla doświadczonych i silnych finansowo wykonawców
Koleje Mazowieckie precyzyjnie określiły warunki udziału w postępowaniu.
W zakresie sytuacji finansowej wykonawca musi wykazać, że:
- posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 30 000 000,00 zł.
Potwierdza to informacją z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem. Dokumenty w innych walutach będą przeliczane według średniego kursu NBP z dnia wystawienia.
W zakresie zdolności zawodowej wymagane jest doświadczenie:
- wykonanie w ciągu ostatnich 5 lat (lub krócej, jeśli ogólny okres działalności jest krótszy) co najmniej pięciu napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych w czwartym lub piątym poziomie utrzymania, przy czym pojazdy musiały być przystosowane do prędkości eksploatacyjnej co najmniej 120 km/h.
Do oferty (na wezwanie) wykonawca przedstawi wykaz usług wraz z referencjami lub innymi dokumentami potwierdzającymi należyte wykonanie. Jeśli zadania były realizowane w konsorcjum, wykaz obejmuje jedynie te części, w których dany wykonawca uczestniczył bezpośrednio.
W zakresie kadry wymagane jest wykazanie, że do realizacji zamówienia zostaną oddelegowane osoby posiadające m.in.:
- uprawnienia do wykonywania pomiarów zestawów kołowych,
- uprawnienia UT2, PT2, MT2,
- uprawnienia SHP i CA,
- uprawnienia SEP E i D.
Wykonawca przedstawi wykaz osób z opisem kwalifikacji, zakresu zadań i podstawy dysponowania.
Postępowanie przewiduje także standardowe przesłanki wykluczenia, m.in. związane z upadłością, zawieszeniem działalności, zaległościami podatkowymi i składkowymi, korupcją, praniem pieniędzy, naruszeniem zakazu współpracy z podmiotami objętymi sankcjami oraz zmowami przetargowymi.
Wadium, kryteria oceny i procedura
Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 6 900 000,00 zł. Szczegółowe zasady jego wnoszenia i zwrotu określa SWZ.
Oferty będą oceniane według trzech kryteriów:
- cena (C) – 80%,
- okres udzielonej gwarancji jakości na każdy cały EZT serii EN76 (Og) – 10%,
- termin wykonania naprawy drugiego i każdego kolejnego EZT serii EN76 (Twn) – 10%.
Oznacza to, że obok ceny znaczenie będzie miała długość gwarancji oraz szybkość realizacji napraw kolejnych pojazdów.
Oferty należy składać wyłącznie w formie elektronicznej, za pośrednictwem platformy zakupowej Kolei Mazowieckich (km.eb2b.com.pl), do 23 grudnia 2025 r. do godz. 11:30. Otwarcie ofert zaplanowano tego samego dnia o godz. 12:00.
ETCS w opcji – z wykorzystaniem środków unijnych
Opcja dotycząca doposażenia EZT w system ETCS baseline co najmniej 3.4.0 oraz uzyskania zezwoleń na wprowadzenie pojazdów do obrotu ma być finansowana ze środków unijnych, w szczególności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Skorzystanie z opcji pozostaje w gestii zamawiającego i nie będzie rodzić roszczeń wykonawcy, jeśli Koleje Mazowieckie z niej zrezygnują.
Koleje Mazowieckie inwestują w utrzymanie i bezpieczeństwo
Przetarg na naprawy w poziomie P5 i modernizację szesnastu pojazdów EN76 to kolejny krok Kolei Mazowieckich w kierunku odnowy i unowocześnienia taboru. Wymóg wysokich kompetencji wykonawcy, gwarancji jakości, a także możliwość wdrożenia ETCS – nowoczesnego systemu bezpieczeństwa – pokazują, że przewoźnik stawia zarówno na niezawodność, jak i na podniesienie standardów bezpieczeństwa i komfortu podróży na Mazowszu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze