Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Dwa nowe autobusy od Temsy. Avenue Neo i New Prestij

infobus
06.10.2025 15:01
0 Komentarzy

Podczas targów Busworld Europe 2025 turecka firma Temsa zaprezentowała swój najnowszy, w pełni elektryczny autobus miejski Avenue Neo oraz odświeżoną wersję modelu Prestij.

Dzięki światowej premierze Avenue Neo i europejskiemu debiutowi New Prestij, Temsa potwierdza swoją silną pozycję w Europie i umacnia strategię dostarczania zrównoważonych, elastycznych i ukierunkowanych na klienta rozwiązań mobilności.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne i osiągi oferuje nowy, w pełni elektryczny autobus Temsa Avenue Neo?
  2. Czym wyróżnia się zmodernizowany model Temsa New Prestij w porównaniu do poprzednich generacji?
  3. Jakie cele i wyniki finansowe zaprezentowała firma Temsa podczas targów Busworld Europe 2025?

Avenue Neo

Nowy Avenue Neo to 9-metrowy autobus zaprojektowany z myślą o mobilności miejskiej i podmiejskiej w Europie. Oparty na sprawdzonej platformie MD9 Electricity, która pokonała już ponad 5 milionów kilometrów w różnych warunkach klimatycznych — od Skandynawii po Turcję — pojazd łączy wysoką pojemność pasażerską, długi zasięg i elastyczność operacyjną w kompaktowej formie.

Napędzany silnikiem TM4 o mocy 265 kW, Avenue Neo wykorzystuje baterie o pojemności do 384 kWh z systemem chłodzenia cieczą, co pozwala osiągnąć zasięg do 600 km na jednym ładowaniu. Dzięki złączu DC 300 kW autobus może być w pełni naładowany w 75 minut, a opcjonalny pantograf odwrócony zwiększa elastyczność eksploatacji. Na pokładzie znajduje się 20 kW elektryczny system ogrzewania oraz 33 kW klimatyzacja, zapewniające komfort w każdych warunkach. Pojazd może przewozić do 75 pasażerów, a jego konstrukcja opiera się na lekkich materiałach zapewniających trwałość i niską masę własną.

Podczas konferencji prasowej Evren Güzel, CEO TEMSA, podkreślił, że motto firmy – „Designed to Lead Your Journey” – odzwierciedla strategię łączenia innowacji, zrównoważonego rozwoju i orientacji na klienta. TEMSA zwiększyła swoje przychody o 70% w latach 2022–2024, osiągając 429 mln euro w 2024 roku, z czego 68% sprzedaży pochodziło z rynków międzynarodowych. Obecnie producent działa w 70 krajach, ma na koncie ponad 140 000 wyprodukowanych pojazdów, a jego flota przejechała już ponad 10 miliardów kilometrów.

Caner Sevginer, wiceprezes ds. badań i rozwoju TEMSA, zaznaczył, że Avenue Neo jest wynikiem pięciu lat pracy nad koncepcją „productization” – zamiany innowacji w praktyczne rozwiązania. To autobus oferujący funkcjonalność pojazdu 10,5-metrowego przy zachowaniu zwrotności i kompaktowości mniejszej platformy.

TEMSA prezentuje Avenue Neo
TEMSA prezentuje Avenue Neo

New Prestij

Oprócz premiery Avenue Neo, TEMSA zaprezentowała także New Prestij – zmodernizowaną wersję modelu znanego od 1992 roku, którego sprzedano już ponad 20 000 egzemplarzy. Nowa generacja charakteryzuje się nowoczesnym designem, cyfrowym kokpitem w 29 językach, systemami ABA6 i podwójnym wykrywaniem martwego pola, a także opcjonalną przekładnią AMT i systemem podnoszenia dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Na stoisku zaprezentowano również zmodernizowane modele LD SB (z napędami diesla i elektrycznymi o pojemności 280–350 kWh) oraz flagowy autokar Maraton, który od 2026 roku otrzyma silnik DAF MX-11 i skrzynię ZF Traxon, poprawiając zużycie paliwa o 3%. Firma pokazała także swoje nowe modularne pakiety baterii o różnych chemiach, demonstrując zdolność do dostosowywania rozwiązań do różnych rynków mobilności.

Komentarze