Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Podpisano umowę na dokumentację projektową modernizacji linii Rzeszów – Medyka

inforail
15.06.2025 10:30
0 Komentarzy

Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały kontrakt o wartości blisko 112 mln zł netto na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji na trasie Rzeszów – Przemyśl – Medyka.

To kolejny ważny krok na drodze do realizacji przedsięwzięcia, które skróci czas podróży, poprawi komfort i bezpieczeństwo, a także zwiększy przepustowość dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Podkarpacki odcinek międzynarodowej trasy E30 Kraków – Medyka zostanie dostosowany do prędkości pociągów wynoszącej 160 km/h. O inwestycjach PKP PLK pisaliśmy tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów i przewozów towarowych przyniesie modernizacja linii kolejowej Rzeszów – Medyka?
  2. Jakie elementy infrastruktury obejmuje przygotowywana dokumentacja projektowa?
  3. Kto zrealizuje opracowanie dokumentacji projektowej i ile czasu przewidziano na jej wykonanie?
Inwestycje PKP PLK na Podkarpaciu
Inwestycje PKP PLK na Podkarpaciu/foto: PKP PLK

Korytarz E30

Linie kolejowe nr 91 (Rzeszów – Przemyśl) i nr 92 (Przemyśl – Medyka) są częścią ważnego korytarza E30. Odcinek Kraków – Rzeszów tej trasy jest już zmodernizowany. Dzięki zrealizowanej wcześniej inwestycji z wykorzystaniem funduszy unijnych, pociągi na tym odcinku osiągają prędkość do 160 km/h, co pozwoliło skrócić czas przejazdu między Krakowem a Rzeszowem o ponad godzinę i znacząco podniosło komfort podróżnych.

Opracowanie dokumentacji dla podkarpackiego fragmentu trasy E30 stanowi ważny etap przygotowań do dalszych prac inwestycyjnych, które otworzą nowe możliwości zarówno dla pasażerów, jak i dla transportu towarowego. Modernizacja umożliwi podniesienie prędkości maksymalnej pociągów z obecnych 120 km/h do 160 km/h, co przełoży się na skrócenie czasu podróży na trasie Rzeszów – Przemyśl – Medyka.

– Inwestycje takie jak ta przyczyniają się do dynamicznego rozwoju polskiej kolei, poprawiają standardy przewozów pasażerskich i towarowych. Modernizacja linii Rzeszów – Medyka ma kluczowe znaczenie dla ruchu transgranicznego – zaznaczył Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

– Podpisanie umowy przybliża nas do realizacji ważnego projektu na trasie będącej częścią międzynarodowego szlaku E30. Dzięki pracom zwiększy się prędkość pociągów, efektywność trasy oraz rola kolei w regionie – dodał Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dokumentacja projektowa umożliwi przejście do fazy wykonawczej, czyli realizacji robót budowlanych pomiędzy Rzeszowem a Medyką. Projektowanie obejmie tory, sieć trakcyjną, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem, perony na stacjach i przystankach, a także nowoczesne systemy dynamicznej informacji pasażerskiej i cyfrowej łączności kolejowej. Przewidziano również rozwiązania dla sprawnej odprawy granicznej w Przemyślu i Medyce – zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. W planach jest budowa terminala pasażerskiego w Przemyślu oraz towarowego w Medyce.

Zadanie pod nazwą „Prace na liniach kolejowych nr 91 i 92 na odcinku Rzeszów – Medyka (granica państwa)” zrealizuje konsorcjum firm Dohwa Polska Sp. z o.o. Spółka komandytowa (lider) oraz Dohwa Engineering Co. Ltd (członek konsorcjum). Wykonawca ma 32 miesiące na przygotowanie pełnej dokumentacji.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Komentarze