Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódzkie na zakupach taborowych. 6 plus 12 ezt-ów

inforail
27.05.2025 10:30
0 Komentarzy

Województwo Łódzkie ogłosiło przetarg na zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), które mają wesprzeć walkę z wykluczeniem komunikacyjnym i przyczynić się do budowy spójnego oraz zrównoważonego systemu transportowego w regionie.

Zamówienie obejmuje dostawę 6 pojazdów z możliwością rozszerzenia dostawy nawet o kolejne 12 sztuk. Wartość projektu może sięgnąć setek milionów złotych.

Zakres zamówienia: nowe pojazdy i 30 lat wsparcia

Przedmiotem postępowania jest kompleksowa dostawa fabrycznie nowych, maksymalnie pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do przewozów pasażerskich. Poza dostarczeniem taboru, wykonawca będzie odpowiedzialny za:

  • szkolenie personelu,
  • świadczenie usług utrzymania pojazdów przez 25 lat,
  • oraz – w przypadku skorzystania z opcji – dodatkowe 5 lat serwisowania.

Dostawa podstawowa obejmuje 6 EZT, natomiast prawo opcji przewiduje możliwość zakupu kolejnych 12 składów.

Nowoczesność i interoperacyjność

Zamawiane jednostki muszą być zgodne z najnowszymi wymaganiami technicznymi. Wśród kluczowych kryteriów znalazły się m.in.:

  • kompatybilność mechaniczna z pojazdami serii ELF III 60WE,
  • posiadanie systemu ETCS poziomu co najmniej 2,
  • przedstawienie wyników testów energetycznych i masy służbowej pojazdu,
  • wyposażenie w nowoczesne wózki toczne.

Harmonogram i finansowanie

Zgodnie z warunkami zamówienia:

  • dostawa podstawowych pojazdów ma nastąpić w ciągu 42 miesięcy od podpisania umowy,
  • dostawa pojazdów w ramach opcji – do 24 miesięcy od decyzji zamawiającego (maksymalnie 2 składy miesięcznie),
  • usługi utrzymania będą świadczone przez 25 lat od przekazania pojazdu do eksploatacji, z opcją wydłużenia do 30 lat.

Zamówienie może być częściowo finansowane ze środków unijnych.

Kryteria oceny ofert i wymogi dla wykonawców

Oferty oceniane będą na podstawie pięciu kryteriów:

  • cena dostawy – 35%,
  • cena utrzymania – 25%,
  • efektywność kosztowa – 20%,
  • typ wózków tocznych – 10%,
  • termin dostawy – 10%.

Aby przystąpić do przetargu, wykonawcy muszą m.in.:

  • wykazać się zdolnością finansową (minimum 45 mln zł środków lub zdolności kredytowej),
  • mieć doświadczenie w dostawie co najmniej trzech elektrycznych lub hybrydowych zespołów trakcyjnych wyposażonych w ETCS.

Termin i procedura

Oferty należy składać elektronicznie do 1 lipca 2025 r. do godz. 10:30, a ich ważność musi być utrzymana do 28 października 2025 r. Otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia o godz. 11:00.

Postępowanie prowadzone jest przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną w imieniu Województwa Łódzkiego. Szczegółowa dokumentacja przetargowa dostępna jest na platformie e-Zamówienia: link do postępowania.

Inicjatywa Województwa Łódzkiego to przykład długofalowego podejścia do rozwoju regionalnego transportu. Inwestycja w nowoczesny tabor, długoterminowe utrzymanie i szkolenie personelu może istotnie poprawić dostępność komunikacyjną oraz jakość usług kolejowych dla mieszkańców regionu.

Komentarze