Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budżet województwa zachodniopomorskiego na 2026 rok. Kolej i nowoczesny tabor jednym z filarów transportu

inforail
20.12.2025 16:30
0 Komentarzy

Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego przyjął budżet na 2026 rok. Decyzja zapadła podczas sesji sejmiku w czwartek 18 grudnia 2025 roku.

Przy 29 radnych biorących udział w głosowaniu, za uchwaleniem budżetu opowiedziało się 19 osób, a przeciw było 10. Plan finansowy na przyszły rok określany jest przez władze regionu jako ambitny i historyczny, zwłaszcza w obszarze inwestycji transportowych, w tym kolejowych.

Rozkład jazdy:

  1. W jaki sposób zabezpieczone w budżecie na 2026 rok środki na kolejowe przewozy pasażerskie wpłyną na utrzymanie i dalszy rozwój nowoczesnego taboru kolejowego w województwie zachodniopomorskim?
  2. Czy deklarowana stabilność finansowa budżetu pozwoli w kolejnych latach na dalsze inwestycje w zakup nowego taboru lub modernizację istniejących pojazdów kolejowych?
  3. Jaką rolę w długoterminowej strategii transportowej regionu ma odegrać kolej w kontekście równoległych, bardzo dużych nakładów na infrastrukturę drogową?
Sesja budżetowa woj. zachodniopomorskiego
Sesja budżetowa woj. zachodniopomorskiego/foto: UWMZP

Transport i kolej największym beneficjentem budżetu

Dochody województwa zaplanowano na poziomie 1,741,7 mld zł, natomiast wydatki wyniosą 2,216,5 mld zł. Deficyt w wysokości 474,9 mln zł ma zostać pokryty bez znaczącego zwiększania zadłużenia, głównie dzięki nadwyżkom z lat ubiegłych oraz wolnym środkom finansowym.

Zgodnie z wieloletnią tendencją, największa część budżetu województwa na 2026 rok zostanie przeznaczona na transport. Na zadania z zakresu polityki transportowej zaplanowano niemal 55% wszystkich wydatków, co odpowiada kwocie 1,217,9 mld zł. Choć znacząca część tej sumy trafi na infrastrukturę drogową, istotne miejsce zajmuje także kolej, która pozostaje jednym z kluczowych elementów systemu transportowego regionu.

Marszałek województwa Olgierd Geblewicz podkreślał, że Zachodniopomorskie dysponuje obecnie najlepszym taborem kolejowym w Polsce, a utrzymanie wysokiego standardu przewozów pasażerskich jest jednym z priorytetów samorządu. W jego ocenie nowoczesna kolej stanowi istotny impuls dla rozwoju gospodarczego, społecznego i turystycznego regionu.

Finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich i taboru

W budżecie na 2026 rok zabezpieczono 207,6 mln zł na dotacje do kolejowych przewozów pasażerskich. Środki te pozwolą na utrzymanie i rozwój regionalnej oferty przewozowej, opartej na nowoczesnym taborze, który w ostatnich latach stał się wizytówką kolei w województwie zachodniopomorskim.

Dzięki konsekwentnym inwestycjom w poprzednich latach region dysponuje flotą nowoczesnych elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, dostosowanych do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością oraz oczekiwań współczesnych pasażerów. Budżet na 2026 rok ma zapewnić stabilne finansowanie ich eksploatacji, utrzymania oraz dalszego rozwoju oferty przewozowej, bez konieczności ograniczania siatki połączeń.

Kolej w strategii rozwoju regionu

Wydatki zaplanowane na 2026 rok zostały opracowane w oparciu o przyjęte polityki rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego. Kolej i transport publiczny odgrywają w nich istotną rolę jako narzędzie poprawy dostępności komunikacyjnej regionu oraz spójności terytorialnej.

Choć duża część środków inwestycyjnych skierowana jest na drogi wojewódzkie i powiatowe, to władze regionu jasno sygnalizują, że nowoczesna kolej pozostaje jednym z filarów długofalowej strategii. Stabilne finansowanie przewozów kolejowych ma znaczenie nie tylko dla codziennych dojazdów mieszkańców, ale również dla rozwoju turystyki oraz ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko.

Stabilne finanse i bezpieczeństwo realizacji inwestycji

Budżet województwa na 2026 rok zamknie się deficytem stanowiącym 27,3% dochodów ogółem, jednak – jak podkreślają władze samorządu – sytuacja finansowa pozostaje bezpieczna. Nadwyżka operacyjna zaplanowana na poziomie 249,6 mln zł świadczy o dobrej kondycji finansowej regionu i daje przestrzeń do realizacji ambitnych projektów, w tym w obszarze kolei.

Dodatkowo w budżecie zabezpieczono rezerwy celowe, m.in. na projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz na nieprzewidziane wydatki majątkowe. To istotne z punktu widzenia dalszych inwestycji w infrastrukturę transportową i tabor kolejowy, które często realizowane są przy wsparciu funduszy europejskich.

Budżet na 2026 rok potwierdza, że kolej pozostaje jednym z kluczowych elementów polityki transportowej województwa zachodniopomorskiego. Utrzymanie wysokiej jakości taboru i stabilnego finansowania przewozów pasażerskich ma zapewnić mieszkańcom regionu nowoczesną, niezawodną i konkurencyjną alternatywę wobec transportu drogowego.

Komentarze