Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zhongtong na Busworld 2025: Globalny zasięg, wygrana w Dubaju i europejskie sojusze

infobus
30.10.2025 07:01
0 Komentarzy

Chiński gigant autobusowy Zhongtong Bus Holding Co., Ltd. podczas Busworld Europe 2025 w Brukseli pokazał nie tylko nowe modele elektrycznych autobusów, ale też nową strategię.

Zakres oferty sięga od eksportu do Europy gotowych elektrobusów po współtworzenie europejskich rozwiązań mobilności. Producent zaprezentował pięć pojazdów bateryjnych plus szósty – model V7 – na stoisku partnera z Litwy: Altas Auto.

Rozkład jazdy:

  1. Ile modeli autobusów elektrycznych zaprezentował Zhongtong Bus podczas Busworld Europe 2025 w Brukseli?
  2. Na czym polega współpraca Zhongtong Bus z litewską firmą Altas Auto i jaki pojazd jest jej efektem?
  3. Jaką nową strategię wejścia na rynek europejski ogłosił Zhongtong – i czym różni się ona od wcześniejszego podejścia chińskich producentów autobusów?
Zhongtong na Busworld 2025
Zhongtong na targach w Brukseli / fot. Busworld

Pięć razy Zhongtong – z myślą o Europie

W Brukseli Zhongtong zaprezentował pięć w pełni bateryjnych modeli elektrycznych: N18, H12E PLUS, N12D oraz N12. Każdy z nich odpowiada na inne potrzeby rynkowe – od miejskiego przewozu pasażerskiego po premium coach dla podróży dalekobieżnych.

Szczególną uwagę zwracał model H12E PLUS, klasy CVO (Coach Voyageur Omnibus) – czyli premium autokar przeznaczony do podróży międzymiastowych i turystycznych. Pojazd oferuje modułowe baterie od 200 do 600 kWh, komfort akustyczny, filtrację kabiny na poziomie 5A, a także pakiet systemów ADAS: LKA, ACC, zdalne aktualizacje oprogramowania i obsługę głosową AI.

Z kolei N12D, czyli dwupokładowy autobus miejski, wcześniej wdrożony w Singapurze, oferuje trzy wejścia, dwie klatki schodowe, pojemność do 122 pasażerów i zasięg 400 km z możliwością szybkiego doładowania 130 km w 30 minut. Modele N18, N12 i V7 uzupełniły ekspozycję jako lekkie autobusy miejskie – obecne już w flotach w Europie, Ameryce Południowej, Izraelu i krajach Zatoki Perskiej. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, każdy projekt zaczyna się od pustego pliku CAD. Autobusy Zhongtong są projektowane z myślą o konkretnych rynkach – uwzględniających klimat, topografię, profil pasażerów, cykl pracy i lokalne przepisy. Przykładowo:

  • Dubaj: w lutym 2025 Zhongtong wygrał duży przetarg w Dubaju, pokonując największych europejskich konkurentów – to pierwszy chiński dostawca autobusów miejskich w regionie Zatoki Perskiej.
  • Dania: zastosowanie powłok antykorozyjnych klasy morskiej i systemów utrzymania trakcji na oblodzonych podjazdach.
  • Singapur: model z węższym nadwoziem (2,35 m) umożliwiający skręcanie w ciasnych ulicach centrum.
Zhongtong na targach w Brukseli / fot. Busworld
Zhongtong na targach w Brukseli / fot. Busworld

Chińczycy z Litwinami

Ale naszym zdaniem to midibus V7 stał się cichym bohaterem obecności Zhongtong na Busworld 2025 – dzięki Altas Auto. Litewski producent minibusów i integrator pojazdów wszedł w strategiczne partnerstwo z Zhongtong Bus. Celem współpracy jest dostarczanie średnich autobusów elektrycznych na rynek europejski, zaprojektowanych z myślą o manewrowości, kompaktowych wymiarach i wymaganiach miejskich.

Altas Novus City V7, oparty na technologii Zhongtong, to autobus o długości 7,5 m, szerokości 2,1 m, z miejscem dla 35–37 pasażerów. Pojazd już jest dostępny do zamówienia, a większa wersja 8,7-metrowa (do 60 pasażerów) jest w przygotowaniu. Oba modele zostały zaprojektowane z myślą o rynku UE, z pełną homologacją i adaptacją do przepisów lokalnych.

Jak podkreśla Altas, siłą projektu jest połączenie znajomości europejskiego rynku midibusów z możliwościami produkcyjnymi i technologicznymi partnera z Chin. To przykład nowego trendu w branży – kooperacji ponadkontynentalnej, która ma realną szansę wpłynąć na ofertę przetargową w wielu gminach i miastach.

Zhongtong na targach w Brukseli / fot. Busworld
Zhongtong na targach w Brukseli / fot. Busworld

Zhongtong: „Jesteśmy gotowi na Europę”

Podczas tegorocznego Busworld producent po raz pierwszy przedstawił swoją ofertę nie jako „eksportera metalu”, ale jako dostawcę kompletnego ekosystemu mobilności – łączącego hardware, łączność cyfrową, serwis i pełny cykl życia produktu. To symboliczna zmiana: „Made in China” ustępuje miejsca „Designed by China, Delivered for the World” – i to właśnie Zhongtong pisze ten rozdział na żywo

„Chcemy być postrzegani jako partnerzy do rozwiązywania problemów transportowych, a nie tylko jako eksporterzy pojazdów” – mówi Cairns Jiang, dyrektor generalny Zhongtong.

Firma prowadzi działalność w 107 krajach, a ponad 80% jej produkcji to autobusy elektryczne. Zhongtong posiada już zakłady montażowe w Turcji i Ameryce Południowej, a jej pojazdy są obecne w 107 krajach, w tym m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech i Bułgarii.

Firma posiada wszystkie homologacje unijne, ponad 80% produkcji stanowią pojazdy elektryczne, a strategia wejścia na europejski rynek zakłada partnerstwo z lokalnymi podmiotami.

Na koniec dodajmy, że założona w 1958 roku w chińskiej prowincji Shandong, firma Zhongtong Bus Holding Co., Ltd. jest dziś jednym z największych producentów autobusów w Państwie Środka. Produkuje pojazdy o długości od 5 do 27 metrów, obejmujące wszystkie rodzaje napędu – od elektrycznych po CNG i ogniwa paliwowe. Marka zatrudnia ponad 4 600 pracowników, posiada homologację WVTA, a w samym tylko 2024 roku jej sprzedaż eksportowa wzrosła o 65%. W pierwszym półroczu 2025 r. Zhongtong odpowiadał za 90% eksportu autobusów z prowincji Shandong, osiągając drugie miejsce wśród chińskich eksporterów w branży.

Zhongtong na targach w Brukseli / fot. Busworld
Zhongtong na targach w Brukseli / fot. Busworld

Komentarze