Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczny minibus Mercusa testowany w Opatowie. Powiat szykuje się na zakupy 2026

infobus
18.10.2025 07:01
0 Komentarzy

Opatów, miasto w województwie świętokrzyskim, rozpoczął dwutygodniowe testy 23-osobowego elektrycznego minibusa od Mercusa.

Pojazd – w wersji szkolnej – jest testowany przez Powiatowy Zakład Transportu. Testy mają pomóc w przygotowaniach do przyszłorocznych zakupów zeroemisyjnych pojazdów na potrzeby lokalnej komunikacji gminnej. Jak zapowiadają przedstawiciele zakładu, docelowo planowany jest zakup minibusów elektrycznych już w 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki model elektrycznego minibusa testowany jest obecnie w Opatowie?
  2. Jakie parametry techniczne (moc silnika, pojemność baterii, zasięg) ma testowany pojazd Mercus eSprinter?
  3. W jakim roku Opatów planuje zakup własnych minibusów elektrycznych?
Elektryczny minibus Mercusa testowany w Opatowie. Powiat szykuje się na zakupy 2026
Elektryczny minibus Mercusa testowany w Opatowie. Powiat szykuje się na zakupy 2026

Mercus eSprinter – znany z Tatr, teraz w Opatowie

Testowany pojazd bazuje na tej samej konstrukcji, która od 2024 roku jest wykorzystywana przez Tatrzański Park Narodowy (TPN) na trasach do Morskiego Oka. To minibus zabudowany przez Mercus Bus & Coach (Nysa) na podwoziu nowej generacji Mercedes-Benz eSprinter (2024).

Konstrukcja dla Opatowa to pojazd kategorii M2 z miejscami siedzącymi dla 23 osób w układzie szkolnym. Zabudowa została dostosowana do przewozów pasażerskich – z pełnym wyposażeniem wnętrza, oświetleniem LED i klimatyzacją.

Cztery analogiczne pojazdy pracują od 2024 roku w Tatrzańskim Parku Narodowym. Obsługują trasy:

  • Palenica Białczańska – Włosienica
  • Zakopane – Morskie Oko (w tym transport dla osób z niepełnosprawnościami)

Tamtejsze warunki – w tym różnice wysokości ~400 m i górska infrastruktura – potwierdziły skuteczność tej konstrukcji. Minibusy TPN osiągają średnie zużycie energii 31–35 kWh/100 km, a ich realny zasięg w trudnym terenie to 220–250 km na jednym ładowaniu.

Elektryczny minibus Mercusa testowany w Opatowie. Powiat szykuje się na zakupy 2026
Elektryczny minibus Mercusa testowany w Opatowie. Powiat szykuje się na zakupy 2026

Trochę techniki

Powiatowy Zakład Transportu analizuje możliwości wdrożenia pojazdów elektrycznych na trasach komunikacji gminnej i szkolnej. Ocenie podlega m.in. zasięg realny, komfort pracy kierowcy i ergonomia załadunku dzieci. Testowana wersja szkolna może stać się bazą dla zamówień na minibusy obsługujące zarówno kursy regularne, jak i przewozy na potrzeby placówek edukacyjnych. Poniżej podstawowe dane testera:

Napęd i układ jezdny:

  • Silnik PMSM (Permanent Magnet Synchronous Motor) – 150 kW (204 KM), 400 Nm
  • Napęd na tylną oś
  • Prędkość ograniczona do 90 km/h
  • Wielostopniowa rekuperacja
  • Zintegrowany elektryczny układ hamulcowy

Bateria i zasięg:

  • Bateria LFP: 113 kWh brutto / 105 kWh netto
  • Zasięg realny: 350–400 km (miejski/górski cykl)
  • Ładowanie:
    • AC: 11 kW (Typ 2, 3-fazowe)
    • DC: do 115 kW (10–80% w ok. 40 minut)
  • Aktywny system chłodzenia cieczą

Zabudowa i wyposażenie:

  • 23 miejsca w układzie szkolnym (wersja testowa)
  • Przesuwne drzwi boczne
  • Oświetlenie LED, ogrzewanie, klimatyzacja
  • Wersje przystosowane dla wózków możliwe na zamówienie
  • Długość: 7,37 m, masa całkowita: 4 250 kg

Bezpieczeństwo:

  • ESP, ABS, ASR, Crosswind Assist, Hill-Hold
  • Attention Assist, TPMS
  • Opcje: monitoring kabiny, rejestrator jazdy, rampy inwalidzkie
Elektryczny minibus Mercusa testowany w Opatowie. Powiat szykuje się na zakupy 2026
Elektryczny minibus Mercusa testowany w Opatowie. Powiat szykuje się na zakupy 2026

Komentarze