Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Mazowieckie z drogą ofertą na naprawy lokomotyw Hetman. Od Alstomu

inforail
11.10.2025 14:30
0 Komentarzy

W postępowaniu przetargowym ogłoszonym przez spółkę „Koleje Mazowieckie – KM” na wykonanie napraw poziomu utrzymania P5 dla jedenastu lokomotyw elektrycznych serii EU47 typu E583PL, jedyną ofertę złożyła spółka Alstom Polska S.A.

Jest drogo.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy Koleje Mazowieckie planują podpisać umowę na naprawę lokomotyw serii EU47?
  2. Czy zamawiający zdecyduje się zwiększyć budżet, aby możliwe było przyjęcie oferty Alstomu?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i przewoźnika przyniesie przeprowadzenie napraw P5 lokomotyw EU47?

Oferta Alstomu znacznie przekracza budżet zamawiającego

Zgodnie z dokumentacją przetargową, Koleje Mazowieckie zamierzają przeznaczyć na realizację zamówienia kwotę 61 142 961,00 zł netto, co odpowiada 75 205 842,03 zł brutto. Tymczasem oferta złożona przez Alstom Polska opiewa na:

  • 78 054 584,02 zł netto,
  • 17 952 554,32 zł podatku VAT,
  • 96 007 138,34 zł brutto.

Oznacza to, że zaproponowana przez Alstom cena przewyższa budżet przewidziany przez zamawiającego o ponad 20,8 mln zł brutto.

Oferta na naprawy EU47
Oferta na naprawy EU47

Zakres zamówienia

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie napraw w poziomie utrzymania P5 jedenastu lokomotyw elektrycznych serii EU47 typu E583PL, wraz z:

  • realizacją prac dodatkowych,
  • dostawą kół monoblokowych oraz ich wymianą,
  • przeprowadzeniem czynności kontrolno-odbiorczych zgodnie z wymaganiami technicznymi Kolei Mazowieckich.

Szczegółowy opis i wymagania dotyczące realizacji zamówienia określono w Projektowanych postanowieniach umowy (załącznik nr 1 do SWZ) oraz w towarzyszących im załącznikach. Dokumentacja przewiduje także możliwość zastosowania rozwiązań równoważnych w odniesieniu do wskazanych w specyfikacji norm i ocen technicznych – pod warunkiem, że zapewnią one parametry nie gorsze niż wymagane przez zamawiającego.

Wykonawca, oferując rozwiązania równoważne, zobowiązany jest wykazać ich zgodność i przedstawić dowody potwierdzające spełnienie odpowiednich wymagań technicznych, zgodnie z art. 104–107 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Znaczenie inwestycji

Naprawa lokomotyw EU47 ma kluczowe znaczenie dla utrzymania sprawności i niezawodności taboru Kolei Mazowieckich. Lokomotywy te obsługują m.in. połączenia aglomeracyjne i regionalne, a realizacja napraw P5 jest niezbędna do zapewnienia dalszej eksploatacji pojazdów w zgodzie z wymaganiami bezpieczeństwa technicznego.

Poziom utrzymania P5 obejmuje kompleksowe prace naprawcze – w tym przegląd, regenerację, wymianę zużytych elementów oraz testy sprawności – co pozwala wydłużyć cykl życia lokomotyw o kolejne lata.

Kolejne kroki

Po analizie formalnej i merytorycznej złożonej oferty Koleje Mazowieckie zdecydują o dalszym przebiegu postępowania. Jeżeli budżet inwestycji nie zostanie zwiększony, możliwe będzie unieważnienie przetargu i ponowne jego ogłoszenie.

W przypadku przyjęcia oferty Alstomu, podpisanie umowy będzie oznaczało powierzenie jednej z największych firm kolejowych w Europie kompleksowej obsługi technicznej kluczowych lokomotyw przewoźnika regionalnego.

Inwestycja ta wpisuje się w politykę Kolei Mazowieckich, która konsekwentnie modernizuje i utrzymuje swój tabor, aby zapewnić pasażerom bezpieczny, punktualny i komfortowy transport kolejowy w regionie Mazowsza.

Komentarze