Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Debiut autobusu kombi Castrosua Hero na podwoziu Volvo BZR Electric

infobus
07.10.2025 08:06
0 Komentarzy

Hiszpański producent autobusów Grupo Castrosua zaprezentował na targach Busworld swój najnowszy model – Hero, autokar łączący klasę II i III, czyli takie „kombi”

To oznacza połączenie przestronności i komfortu autobusu turystycznego z elastycznością i zwrotnością konstrukcji dostosowanej do różnorodnych zastosowań. Obok premierowego modelu, w Brukseli zobaczyliśmy także swoje dwa flagowe autobusy zeroemisyjne – NELEC 12 (miejski BEV) oraz 75 CS Low Entry 13 (międzymiastowy w wersji elektrycznej). Firma zaprezentuje w ten sposób pełne portfolio pojazdów elektrycznych – od transportu miejskiego po długodystansowy.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakim podwoziu zbudowano pierwszy egzemplarz autokaru Castrosua HERO?
  2. Jaki maksymalny zasięg ładowania umożliwia system OppCharge w tym modelu?
  3. Jakie systemy bezpieczeństwa zastosowano w nowym autokarze HERO?
Busworld 2025: Debiut autobusu kombi Castrosua Hero na podwoziu Volvo BZR Electric
Busworld 2025: Debiut autobusu kombi Castrosua Hero na podwoziu Volvo BZR Electric

Podwozie Volvo BZR Electric

Nowy Castrosua HERO oferuje pojemność do 71 pasażerów + kierowca i przewodnik, a jego konfiguracja może być dostosowana do różnych wymagań flotowych. Autokar dostępny jest w dwóch długościach – 13 m i 15 m, przy wysokości 3,68 m. Model ten, dostępny dla wszystkich typów napędów – w wersji elektrycznej, hybrydowej i konwencjonalnej – powstał, by odpowiedzieć na realne potrzeby operatorów obsługujących linie międzymiastowe, szkolne i długodystansowe, a dzięki możliwości homologacji dla klasy II, może być wykorzystywany również w transporcie regionalnym. Pierwszy egzemplarz zbudowano na nowoczesnym podwoziu Volvo BZR Electric, będącym efektem współpracy obu firm rozpoczętej w 2023 roku.

Podwozie Volvo BZR zapewnia wyjątkową uniwersalność i może być wykorzystywane w szerokim zakresie zastosowań – od ruchu miejskiego, przez transport podmiejski i szkolny, po dalekobieżny. Napęd elektryczny umożliwia ładowanie dwoma sposobami:

  • do 250 kW poprzez kabel (system plug-in),
  • do 450 kW w systemie OppCharge (pantograf).

Lekka i wytrzymała konstrukcja zawieszenia oraz cicha, płynna linia napędowa zapewniają stabilność i komfort podróży niezależnie od charakteru trasy. Generalnie HERO wyróżnia się minimalistycznym stylem z aerodynamicznymi liniami nadwozia, które poprawiają efektywność energetyczną. W standardzie zastosowano pełne oświetlenie LED, a ciągła podłoga od przodu do tyłu poprawia dostępność i komfort pasażerów. Wnętrze można dostosować do różnych układów siedzeń, w tym miejsc dla osób o ograniczonej mobilności. Model oferuje kilka konfiguracji tylnych drzwi, w tym wersje z platformą podnośnikową dla wózków inwalidzkich. Konstrukcja pojazdu została wykonana z lokalnych, ekologicznych materiałów, a lekka i odporna karoseria przyczynia się do poprawy autonomii i redukcji zużycia energii niezależnie od zastosowanego napędu.

Bezpieczeństwo i komfort

Nowy HERO wyposażono w najnowsze systemy wspomagania kierowcy (ADAS), które eliminują martwe pola i wspierają bezpieczeństwo jazdy:

  • kamery 360° zastępujące tradycyjne lusterka,
  • system monitorowania martwego pola,
  • zintegrowany alkomat blokujący uruchomienie silnika,
  • fotele wyposażone w pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach.

Wnętrze zaprojektowano z myślą o maksymalnym komforcie podróżnych. Autokar oferuje:

  • reklinowane siedzenia,
  • klimatyzację klasy premium z indywidualną regulacją,
  • pełną łączność i porty USB przy każdym siedzeniu,
  • zaawansowany system multimedialny,
  • lodówkę o pojemności 40 litrów,
  • chłodziarkę na butelkę dla kierowcy,
  • regulowane oświetlenie kabiny pasażerskiej.

Stanowisko kierowcy to połączenie ergonomii, funkcjonalności i nowoczesnej technologii. Zastosowano tu podgrzewany i wentylowany fotel klasy premium, kokpit z oświetleniem ambientowym, dużą, elektrycznie sterowaną szybę przednią oraz kamery wspomagające manewry, zapewniające pełną widoczność i bezpieczeństwo.

Coach przyszłości

Dzięki możliwości adaptacji do różnych typów podwozi i układów napędowych, Castrosua HERO stanowi unikalne rozwiązanie dla operatorów poszukujących efektywności, zrównoważonego rozwoju i elastyczności w jednym pojeździe.
Producent potwierdza, że pierwsze egzemplarze HERO zostały już sprzedane operatorom flot w Hiszpanii i Portugalii, a w kolejnych miesiącach planowana jest ekspansja na rynki europejskie.

Współpraca między Castrosua a Volvo Buses, zapoczątkowana w 2023 roku w celu rozwoju innowacji w autobusach miejskich, wchodzi w nową fazę wraz z premierą HERO.
Nowy model przenosi doświadczenie obu marek w zakresie efektywności energetycznej, bezpieczeństwa i innowacji na segment autokarów klasy II i III, otwierając nowe możliwości w zakresie zeroemisyjnego transportu pasażerskiego.

Model HERO to coś więcej niż nowy produkt. To manifest filozofii Grupo Castrosua – połączenia tradycji z technologią przyszłości, troski o środowisko z potrzebami codziennego transportu.
Jak podkreśla producent, nazwa „HERO” symbolizuje zaangażowanie zespołu, innowacyjność i dążenie do doskonałości w każdym detalu.

Na koniec p[przypomnijmy, że Castrosua to hiszpańska grupa przemysłowa z siedzibą w Santiago de Compostela, zrzeszająca pięć spółek specjalizujących się w projektowaniu i produkcji autobusów oraz autokarów. Firma z 77-letnim doświadczeniem jest uznawanym w Europie liderem innowacji i jakości w segmencie mobilności zbiorowej.
Castrosua łączy tradycję rzemieślniczą z zaawansowaną technologią, tworząc pojazdy dopasowane do potrzeb miast i operatorów, w duchu bezpiecznej, efektywnej i ekologicznej mobilności.

Busworld 2025: Debiut autobusu kombi Castrosua Hero na podwoziu Volvo BZR Electric
Busworld 2025: Debiut autobusu kombi Castrosua Hero na podwoziu Volvo BZR Electric

Komentarze