Busworld 2025: Debiut autobusu kombi Castrosua Hero na podwoziu Volvo BZR Electric
Hiszpański producent autobusów Grupo Castrosua zaprezentował na targach Busworld swój najnowszy model – Hero, autokar łączący klasę II i III, czyli takie „kombi”
To oznacza połączenie przestronności i komfortu autobusu turystycznego z elastycznością i zwrotnością konstrukcji dostosowanej do różnorodnych zastosowań. Obok premierowego modelu, w Brukseli zobaczyliśmy także swoje dwa flagowe autobusy zeroemisyjne – NELEC 12 (miejski BEV) oraz 75 CS Low Entry 13 (międzymiastowy w wersji elektrycznej). Firma zaprezentuje w ten sposób pełne portfolio pojazdów elektrycznych – od transportu miejskiego po długodystansowy.
Rozkład jazdy:
- Na jakim podwoziu zbudowano pierwszy egzemplarz autokaru Castrosua HERO?
- Jaki maksymalny zasięg ładowania umożliwia system OppCharge w tym modelu?
- Jakie systemy bezpieczeństwa zastosowano w nowym autokarze HERO?
Podwozie Volvo BZR Electric
Nowy Castrosua HERO oferuje pojemność do 71 pasażerów + kierowca i przewodnik, a jego konfiguracja może być dostosowana do różnych wymagań flotowych. Autokar dostępny jest w dwóch długościach – 13 m i 15 m, przy wysokości 3,68 m. Model ten, dostępny dla wszystkich typów napędów – w wersji elektrycznej, hybrydowej i konwencjonalnej – powstał, by odpowiedzieć na realne potrzeby operatorów obsługujących linie międzymiastowe, szkolne i długodystansowe, a dzięki możliwości homologacji dla klasy II, może być wykorzystywany również w transporcie regionalnym. Pierwszy egzemplarz zbudowano na nowoczesnym podwoziu Volvo BZR Electric, będącym efektem współpracy obu firm rozpoczętej w 2023 roku.
Podwozie Volvo BZR zapewnia wyjątkową uniwersalność i może być wykorzystywane w szerokim zakresie zastosowań – od ruchu miejskiego, przez transport podmiejski i szkolny, po dalekobieżny. Napęd elektryczny umożliwia ładowanie dwoma sposobami:
- do 250 kW poprzez kabel (system plug-in),
- do 450 kW w systemie OppCharge (pantograf).
Lekka i wytrzymała konstrukcja zawieszenia oraz cicha, płynna linia napędowa zapewniają stabilność i komfort podróży niezależnie od charakteru trasy. Generalnie HERO wyróżnia się minimalistycznym stylem z aerodynamicznymi liniami nadwozia, które poprawiają efektywność energetyczną. W standardzie zastosowano pełne oświetlenie LED, a ciągła podłoga od przodu do tyłu poprawia dostępność i komfort pasażerów. Wnętrze można dostosować do różnych układów siedzeń, w tym miejsc dla osób o ograniczonej mobilności. Model oferuje kilka konfiguracji tylnych drzwi, w tym wersje z platformą podnośnikową dla wózków inwalidzkich. Konstrukcja pojazdu została wykonana z lokalnych, ekologicznych materiałów, a lekka i odporna karoseria przyczynia się do poprawy autonomii i redukcji zużycia energii niezależnie od zastosowanego napędu.
Bezpieczeństwo i komfort
Nowy HERO wyposażono w najnowsze systemy wspomagania kierowcy (ADAS), które eliminują martwe pola i wspierają bezpieczeństwo jazdy:
- kamery 360° zastępujące tradycyjne lusterka,
- system monitorowania martwego pola,
- zintegrowany alkomat blokujący uruchomienie silnika,
- fotele wyposażone w pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach.
Wnętrze zaprojektowano z myślą o maksymalnym komforcie podróżnych. Autokar oferuje:
- reklinowane siedzenia,
- klimatyzację klasy premium z indywidualną regulacją,
- pełną łączność i porty USB przy każdym siedzeniu,
- zaawansowany system multimedialny,
- lodówkę o pojemności 40 litrów,
- chłodziarkę na butelkę dla kierowcy,
- regulowane oświetlenie kabiny pasażerskiej.
Stanowisko kierowcy to połączenie ergonomii, funkcjonalności i nowoczesnej technologii. Zastosowano tu podgrzewany i wentylowany fotel klasy premium, kokpit z oświetleniem ambientowym, dużą, elektrycznie sterowaną szybę przednią oraz kamery wspomagające manewry, zapewniające pełną widoczność i bezpieczeństwo.
Coach przyszłości
Dzięki możliwości adaptacji do różnych typów podwozi i układów napędowych, Castrosua HERO stanowi unikalne rozwiązanie dla operatorów poszukujących efektywności, zrównoważonego rozwoju i elastyczności w jednym pojeździe.
Producent potwierdza, że pierwsze egzemplarze HERO zostały już sprzedane operatorom flot w Hiszpanii i Portugalii, a w kolejnych miesiącach planowana jest ekspansja na rynki europejskie.
Współpraca między Castrosua a Volvo Buses, zapoczątkowana w 2023 roku w celu rozwoju innowacji w autobusach miejskich, wchodzi w nową fazę wraz z premierą HERO.
Nowy model przenosi doświadczenie obu marek w zakresie efektywności energetycznej, bezpieczeństwa i innowacji na segment autokarów klasy II i III, otwierając nowe możliwości w zakresie zeroemisyjnego transportu pasażerskiego.
Model HERO to coś więcej niż nowy produkt. To manifest filozofii Grupo Castrosua – połączenia tradycji z technologią przyszłości, troski o środowisko z potrzebami codziennego transportu.
Jak podkreśla producent, nazwa „HERO” symbolizuje zaangażowanie zespołu, innowacyjność i dążenie do doskonałości w każdym detalu.
Na koniec p[przypomnijmy, że Castrosua to hiszpańska grupa przemysłowa z siedzibą w Santiago de Compostela, zrzeszająca pięć spółek specjalizujących się w projektowaniu i produkcji autobusów oraz autokarów. Firma z 77-letnim doświadczeniem jest uznawanym w Europie liderem innowacji i jakości w segmencie mobilności zbiorowej.
Castrosua łączy tradycję rzemieślniczą z zaawansowaną technologią, tworząc pojazdy dopasowane do potrzeb miast i operatorów, w duchu bezpiecznej, efektywnej i ekologicznej mobilności.
Komentarze