Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Marcopolo na Busworld 2025: Brazylijski gigant wraca do Europy na podwoziach Volvo

infobus
05.10.2025 13:03
0 Komentarzy

Na Busworld Europe 2025 w Brukseli brazylijski producent Marcopolo zaprezentował się z impetem, z dwoma autokarami Generacji 8, lecz także ogłaszając strategiczną umowę z Volvo Buses.

Ma ona wręcz zrewolucjonizować obecność obu firm na rynkach francuskim i włoskim. Przypomnijmy, że Volvo Buses od 2023 roku wdraża nową strategię na rynku europejskim — firma wycofuje się z produkcji kompletnych autobusów, koncentrując się na podwoziach i napędach, a za nadwozia odpowiadają zewnętrzni partnerzy. Takim partnerem w segmencie miejskim została już m.in. egipska firma MCV.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie autokary zaprezentowała firma Marcopolo podczas targów Busworld Europe 2025?
  2. Na czym polega strategiczna współpraca Marcopolo z Volvo Buses i na jakie rynki jest skierowana?
  3. Jakie znaczenie ma powrót Marcopolo na rynek europejski i czym wyróżnia się model Paradiso G8 1200 w wersji dla UE?

Marcopolo na Busworld

Na targach w Brukseli o powierzchni ponad 600 m² w hali 6, Marcopolo zaprezentował modele Paradiso G8 1200 i Paradiso G8 1350 – oba na podwoziach Volvo. Oba autokary symbolizują najnowsze osiągnięcia firmy w zakresie designu, aerodynamiki, komfortu pasażerów i efektywności operacyjnej. Wyróżniają się nowoczesnym wyglądem, systemami wspomagania kierowcy i zaawansowanymi opcjami infotainment dla pasażerów dalekobieżnych.

Marcopolo podkreśla, że pojazdy Generacji 8 to globalna platforma, z której ponad 5000 jednostek trafiło do użytkowników na całym świecie, z czego 1500 na eksport. Prezentacja w Brukseli to element ekspansji na rynek europejski i pierwszy krok do sprzedaży seryjnej autokarów w UE.

Najważniejszym ogłoszeniem Busworld 2025 ze strony Marcopolo była strategiczna współpraca z Volvo Buses. W ramach partnerstwa Marcopolo będzie produkować specjalnie dostosowane wersje modelu Paradiso G8 1200 na podwoziu Volvo B13R (w układach 4×2 i 6×2), przeznaczone na rynek francuski i włoski. Volvo odpowiadać będzie za sprzedaż i obsługę posprzedażną poprzez swoją sieć serwisową dla autobusów i ciężarówek.

Autokary podlegają obecnie procesowi homologacji zgodnej z rygorystycznymi normami europejskimi, w tym wymogami z zakresu cyberbezpieczeństwa, palności i ochrony powłok powierzchniowych. Pierwsze dostawy planowane są na koniec 2026 roku.

Marcopolo na Busworld 2025
Marcopolo na Busworld 2025

Powrót do Europy z nową strategią

Wystawa Busworld Europe 2025 to nie tylko premiera produktowa, ale także formalny powrót Marcopolo na rynek europejski, skoncentrowany wokół segmentu autokarów. Paradiso G8 1200 zaprezentowany w Brukseli został opracowany specjalnie pod kątem wymogów operatorów z UE. Zmieniono układ wnętrza, zastosowano drugie drzwi w osi środkowej i przeniesiono toaletę dla większego komfortu. Pojazd wyposażono w rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa (m.in. AEB, LDW, ACC, wykrywanie martwego pola, kamera 360°), jak również w nowoczesne rozwiązania connectivity, multiplex oraz układy cyberbezpieczeństwa.

Prezentowany egzemplarz G8 1200 ma 13,5 metra długości, mieści 55 pasażerów na fotelach Confort AA z gniazdami USB, a na pokładzie znajdują się klimatyzacja, monitoring audio-wideo, dwa monitory 15,6”, oświetlenie LED z funkcją chromoterapii oraz wysokiej klasy izolacja termo-akustyczna.

Globalna wizja mobilności

Marcopolo zostało założone 76 lat temu w brazylijskim Caxias do Sul. To lider brazylijskiego rynku nadwozi autobusowych i jeden z największych producentów tego typu pojazdów na świecie. Firma posiada fabryki na pięciu kontynentach, a jej pojazdy są obecne w ponad 140 krajach. Inwestując w technologię i zrównoważony rozwój, Marcopolo rozwija nowoczesne rozwiązania dla publicznego transportu pasażerskiego.

Kolejnym przełomowym krokiem w globalnej ekspansji Marcopolo było wprowadzenie modeli Generacji 8 na rynek australijski. Oficjalna premiera miała miejsce 18 września 2025 roku w Port Melbourne, a pierwszym operatorem, który zakupił model Paradiso G8 1300 (15-metrowy, z kierownicą po prawej stronie), została firma Australia Wide Coaches. Pojazd został wyposażony w podwozie Volvo, klimatyzację z funkcją ogrzewania, toalety, ładowarki USB-C, ekspres do kawy oraz reflektory Full LED.

Marcopolo uruchomiło dostawy do Australii jako uzupełnienie oferty Volgren, lokalnej spółki zależnej, która dotąd produkowała m.in. modele miejskie (Optimus) oraz szkolne (Endura, Audace). Model G8 będzie dostępny w wersjach z podwoziami Volvo i Scania, w układach 4×2 i 6×2, zgodnych z normami ECE R66.02/SABS.

Komentarze