Busworld 2025: Debiutuje pierwszy europejski autokar elektryczny – MAN Lion’s Coach E
MAN Truck & Bus jako pierwszy duży producent w Europie wprowadza na rynek w pełni elektryczny autokar dalekobieżny – Lion’s Coach E.
Po sukcesie miejskich i międzymiastowych modeli Lion’s City E, z których wyprodukowano już niemal 3000 egzemplarzy od 2019 roku, firma robi kolejny krok, elektryfikując segment autokarów turystycznych.
Rozkład jazdy:
- Jaki zasięg i pojemność baterii oferuje nowy MAN Lion’s Coach E?
- Gdzie i od kiedy będzie produkowany ten autokar elektryczny?
- Jakie systemy bezpieczeństwa i technologiczne nowości wyróżniają Lion’s Coach E na tle konkurencji?
Nowy standard
Lion’s Coach E bazuje na sprawdzonej technologii MAN eTruck oraz nowoczesnych akumulatorach litowo-jonowych NMC produkowanych w zakładzie MAN w Norymberdze. Autokar oferuje zasięg do 650 km w optymalnych warunkach, przy pojemności użytkowej baterii od 320 do 480 kWh. Produkcja ruszy w 2026 roku w tureckim zakładzie w Ankarze, a pierwsze pojazdy trafią do wybranych klientów flotowych w Europie.
Lion’s Coach E wyróżnia się nową koncepcją designu „Smart Flow”, która znacząco obniża współczynnik oporu powietrza – porównywalny do SUV-ów. Nowy przód, zmodyfikowany słupek B (tzw. „blade”), dynamiczne kształty tyłu oraz detale takie jak charakterystyczne niebieskie akcenty sprawiają, że eCoach od MAN nie tylko wygląda nowocześnie, ale też przekłada się to na realne oszczędności energetyczne.
Autokar mieści do 63 pasażerów bez kompromisów w zakresie przestrzeni bagażowej (11–13 m³). Dodatkowe moduły akumulatorów można zamontować przed tylną osią, nie ograniczając funkcjonalności.
Napęd przyszłości
MAN Lion’s Coach E napędzany jest centralnie umieszczonym silnikiem synchronicznym eCD330 o mocy do 330 kW (449 KM) i momencie obrotowym do 20 000 Nm przy kołach. Silnik współpracuje z automatyczną skrzynią MAN TipMatic 4, co przekłada się na płynną jazdę, wysoką efektywność i niskie zużycie energii.
Ładowanie odbywa się przez złącze CCS z mocą do 375 kW, co pozwala na pełne naładowanie w ok. 1,5 godziny. Pojazd jest też gotowy na przyszłościowy system ładowania MCS o mocy do 750 kW.
Technologia i bezpieczeństwo klasy premium
Lion’s Coach E to jeden z najbezpieczniejszych autokarów na rynku, spełniający wymogi unijnej dyrektywy GSR2. W standardzie znajdują się m.in.:
- EBA+ – awaryjne hamowanie z wykrywaniem pieszych
- MAN SafeStop Assist – automatyczne zatrzymanie w razie braku reakcji kierowcy
- Lane Return Assist, rozpoznawanie znaków, AttentionGuard i wiele więcej
Bezpieczeństwo baterii również stoi na najwyższym poziomie – specjalnie zaprojektowana rama chroni je w razie kolizji, a gazy w razie przegrzania są odprowadzane z dala od strefy pasażerskiej.
Gotowy na eRewolucję w turystyce
Nowy eCoach jest idealny do zastosowań takich jak: transport pracowniczy, przewozy wahadłowe, wycieczki miejskie, turystyka premium i inne krótkie oraz średniodystansowe trasy. MAN zakłada, że wraz z rozwojem infrastruktury MCS, możliwe będzie również wykorzystanie pojazdu na trasach dalekobieżnych bez konieczności codziennego ładowania.
Transformacja w stronę elektromobilności to nie tylko pojazd, ale cały ekosystem. Dlatego MAN oferuje kompleksowe wsparcie dla operatorów:
- Doradztwo techniczne i operacyjne (tras, kosztów, floty)
- Narzędzia cyfrowe, takie jak MAN eManager
- Współtworzenie infrastruktury: MAN jest współzałożycielem spółki Milence (z Volvo i Daimler Truck), która buduje minimum 1700 punktów szybkiego ładowania w Europie
MAN Lion’s Coach 14 E – dane techniczne
Parametr | Wartość |
---|---|
Długość / szerokość / wysokość | 13,97 m / 2,55 m / 3,89 m |
Układ osi | 3-osiowy, LHD/RHD |
Silnik | MAN eCD330 (PSM), 330 kW / 449 KM |
Moment obrotowy | ~20 000 Nm |
Baterie | 4–6 modułów NMC, 320–480 kWh użytkowej pojemności |
Zasięg | Do 650 km |
Ładowanie | CCS (375 kW), gotowość pod MCS (750 kW) |
Miejsca siedzące | max. 63 + kierowca + przewodnik |
Pojemność bagażnika | 11–13 m³ |
Bezpieczeństwo | EBA+, SafeStop Assist, Lane Assist, systemy przeciwpożarowe, monitorowanie ogniw, GSR2, itd. |
Komentarze